بودجه
رییس سازمان برنامه و بودجه:
سیاستهای مالی دولت انقباضی نیست
میرکاظمی،رییس سازمان برنامه و بودجه درباره سیاستهای مالی دولت سیزدهم گفت: سیاست مالی دولت تمرکز بر مدیریت هزینهها است و این به معنای انقباض مالی نیست. به گزارش ایبِنا، دومین جلسه تبیین رویکردهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور رییس و اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برگزار شد تا دیدگاههای دولت و مجلس برای گام اصلاح بودجه ۱۴۰۱ بههم نزدیکتر شود. سیدمسعود میرکاظمی در این جلسه با بیان اینکه در سالهای گذشته با وجود صرف منابع بسیار مالی از اهداف اصلی اقتصادی دور شدهایم؛ افزود: در این سالها منابع به صورت اثربخش استفاده نشده، اقدامات دولت باید منجر به افزایش سطح رفاه خانوادهها و در کل افزایش رشد اقتصادی شود. اما این اهداف مغفول مانده و باید بر شاخصهای کلان اقتصادی متمرکز شود. وی با تاکید بر اینکه نمیتوان عامل مشکلات اقتصادی کشور را صرفاً به علت تحریم دانست؛ گفت: در همه سالهای بعد از انقلاب، تحریم با درجات مختلف وجود داشته؛ قیمت نفت بالا و پایین شده؛ هر چهار دولت بعد از دفاع مقدس هزینههای زیادی در توسعه زیرساختها کردهاند، اما تمرکزی بر رشد اقتصادی نداشتهاند؛ اگر دولت و مجلس و در یک کلام حاکمیت بر رشد اقتصادی متمرکز شود به دست آوردن نرخهای بالای رشد در سال آینده دور از دسترس نیست. معاون رییسجمهور اهمیت جذب منابع از سوی مسوولان را یادآور شد و گفت: مدیریت به معنای هزینه کردن منابع نیست؛ مدیران دولتی به خصوص مدیران استانی باید در جذب سرمایه، خلاق و توانمند باشند. میرکاظمی با اشاره به افزایش اختیارات استانها در بودجه ۱۴۰۱؛ گفت: باید استانداران و شورای برنامهریزی استان، اختیار عمل داشته و در مقابل منابعی که در اختیار آنها گذاشته میشود پاسخگو باشند. رییس سازمان برنامه و بودجه در ادامه به اهمیت آمایش سرزمین در تدوین بودجه سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: توسعه باید متوازن، متعادل و مبتنی بر آمایش سرزمین باشد که این موضوع در تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ در دستور کار قرار دارد بهطوری که بودجه سال آینده دقیقاً بر مبنای آمایش سرزمین تدوین میشود. معاون رییسجمهور با بیان اینکه کار اساسی دولت توجه به محرومیتها و عقب ماندگیها خواهد بود ادامه داد: اینکه مقام معظم رهبری میفرمایند هر کاری میکنید پیوست عدالت داشته باشد در واقع عینیت بخشیدن به رفع محرومیتها است، سند آمایش استانی هم تدوین شده که آماده دریافت نظرات مشورتی مجامع استانی نمایندگان درباره آن هستیم. رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار بودجه گفت: بودجه سال ۱۴۰۱ ساده، قابل کنترل و نظارت و تضمینکننده شاخصهای کلان اقتصادی خواهد بود. میرکاظمی با بیان اینکه در تدوین بودجه از پیشنهادهای کمیسیون برنامه و بودجه استقبال میشود؛ تصریح کرد: این آمادگی وجود دارد تا در اصلاح ساختار بودجه از ظرفیتهای مجلس استفاده شود. وی با بیان اینکه حدود ده سال کار تحقیقاتی روی اقتصاد کلان کشور انجام داده است افزود: برای معضلات کشور راهحل مشخصی وجود دارد و جمعبندی مطالعات انجام شده این است که وقتی موضوعی هدفگیری میشود لازم است منابع به سمت آن بسیج شود. رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد سرنوشت ارز ترجیحی در بودجه سال آینده گفت: لایحهای برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی در جهت حمایت از مردم به مجلس ارایه خواهد شد. معاون رییسجمهور درباره سیاستهای مالی دولت نیز گفت: تنها کاری که صورت میگیرد مدیریت هزینهها است و این به معنای انقباض مالی نیست. پرداختها متوقف نشده و پروژهها در حال پیگیری است و بعضی از پروژههای استانها در اولویت قرار خواهد گرفت. در ادامه نشست برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دیدگاهها و نقطه نظرات خود را درباره نحوه تدوین بودجه ۱۴۰۱ مطرح کردند.
افزایش ۵۶۰ درصدی هزینه شهرنشینی
در حدود ۱۳ سال گذشته گرچه در مقاطعی هزینهها بر درآمد خانوارهای شهری غلبه داشته اما حدود ۱۰ سالی است که درآمد مازاد بر هزینههاست؛ بهطوری که هزینهها ۵۶۰ درصد و درآمد ۷۴۷ درصد افزایش داشته است.به گزارش ایسنا، بررسی گزارش گردآوری شده مرکز آمار ایران در قالب شاخصهای کلان اقتصادی و اجتماعی در رابطه با بودجه خانوار بیانگر تغییر جهت هزینه و درآمد آنها در ۱۳ سال اخیر است.این در حالی است که از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۹ هزینه خانوارها از متوسط ۹.۴ میلیون به ۶۲.۱ میلیون تومان افزایش داشته است که رشد ۵۲.۷ میلیون تومانی معادل ۵۶۰ درصد دارد. اما از سوی دیگر درآمد خانوارها از ابتدای دوره با متوسط ۸.۸ میلیون به ۷۴.۶ میلیون در پایان سال ۱۳۹۹ رسیده که نشاندهنده رشد ۶۵.۸ میلیون تومانی درآمد خانوارهای شهری در این سالهاست که افزایش ۷۴۷ درصدی داشته است. اما روند تغییر هزینه و درآمد خانوارها طی این ۱۳ سال قابل توجه است؛ بهطوری که در فاصله سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۰ هزینه خانوارها بیش از درآمد آنها بوده است ولی از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۹ این درآمد است که بر هزینهها به تدریج پیشی گرفته است. براین اساس در سال ۱۳۸۷ هزینهها ۶۰۰ هزار تومان، ۱۳۸۸ مازاد هزینه ۶۰۰ هزار تومان، ۱۳۸۹ افزایش ۷۰۰ هزار تومانی هزینه نسبت به درآمد و در سال ۱۳۹۰ افزایش ۲۰۰ تومانی هزینهها در مقایسه با درآمد سال ثبت شده است. اما در سال ۱۳۹۱، ۳۰۰ هزار تومان مازاد درآمد نسبت به اعلام ولی در ۱۳۹۲ درآمد و هزینه تقریبا برابر شده است. ولی در سال ۱۳۹۳ درآمد ۳۰۰ هزار تومان بیشتر، ۱۳۹۴ مازاد ۱.۶ میلیون تومانی درآمد، ۱۳۹۵ مازاد ۳.۳ میلیون تومان درآمد و ۱۳۹۶ نیز افزایش ۳.۹ میلیون تومانی درآمد نسبت به هزینه گزارش شده است.