منع تردد شبانه به نفع کیست؟
مریم شاهسمندی
مدتهاست که بسیاری از مسوولان و صاحبنظران حوزه بهداشت و درمان اعلام کردهاند که منع تردد شبانه دیگر نیازی نیست و در واقع وضع این قانون تاثیر چندانی هم در کنترل بیماری کرونا نداشته و ندارد، همانطور که در ماههای با وجود این قانون آمار فوتیهای کرونا به بیش از 600 نفر در روز هم رسید. اما با اینکه یک بار سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو این طرح خبر داد، اما تنها 24 ساعت بعد رییس پلیس راهور این خبر را تکذیب کرد و با اعلام اینکه جریمه افراد در طی 24 ساعت گذشته بخشیده میشود از ادامه این طرح خبر داد. حالا دیگر بسیاری از مردم بر این باورند که شاید این ممنوعیت تردد به نوعی کسب درآمد برای دولت تبدیل شده است. این در حالی که رییس مجلس چنین مساله را تکذیب میکند، اما یکی از نمایندگان مجلس با اعلام اینکه منع تردد شبانه محل درآمد دولت است از آن انتقاد کرد. از سوی دیگر در خبری از سوی رییس پلیس راهور اعلام میشود که بسیاری از دوربینهای ثبت تخلف در سطح شهر تهران خراب هستند و اصلا کار نمیکنند. به تمام این مسائل باید بیتوجهی افرادی را مد نظر قرار داد که در این مدت با دست کاری شماره پلاک ماشین خود باعث شدهاند افراد دیگری جریمه شوند و این مساله هم به اعتراضها بیش از پیش دامن زده است. هر چند پلیس راهور بارها اعلام کرده که با افراد مخدوشکننده پلاک ماشین بهشدت برخورد میشود اما هنوز هم این اتفاق در حال رخ دادن است و بسیاری برای دور زدن قانونی که اصلا معلوم نیست لزوم آن چیست و تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد، دست به خلاف میزنند. اما نکته دیگری که مطرح میشود نوع سختگیری درباره منع تردد شبانه و منع تردد بین شهری است. برخی کارشناسان معتقدند که اگر تردد بین شهری هم به همان میزان که در مورد منع تردد شبانه و اجرایی شدن آن سختگیری میشد، مورد توجه قرار میگرفت شاید ما هنوز درگیر موجهای پیدرپی کرونا نبودیم و موج پنجم تا این حد تلفات روی دست مان نمیگذاشت. بسیاری از مردم اما یک سوال دارند و آن هم این است که واقعا قانون منع تردد شبانه به نفع کیست؟ واقعا این قانون برای سلامت مردم اجرا میشود یا مساله دیگری در بین است. وقتی نامهای از ریاستجمهوری دوره قبل منتشر میشود که در آن به خالی بودن خزانه دولت اشاره دارد، آیا واقعا این شک و شبههها که جریمههای مردم به خزانه سرازیر میشود و تصویب چنین قانونهایی هم برای درآمدزایی دولت است، میتواند بدون دلیل باشد. به هر حال شاید رعایت مقطعی این قانون در دوران اوج کرونا واقعا چند درصدی تاثیر در کنترل این بیماری داشت، اما ادامه دادن آن با این شرایط اقتصادی که مردم برای گذران زندگی و تامین معیشت خود با مشکل مواجه هستند در است. ضمن اینکه ممکن است بسیاری از افراد برای رفع نیازهای خود در ساعات پایانی شب مسافرکشی کنند و هر شب قرار باشد 200 هزار تومان جریمه پرداخت کنند، در واقع این اضافهکاری بیشتر به ضرر آنها خواهد بود تا به نفعشان.
خوب است که در این شرایط مسوولان به جای اینکه با سیاستهای یک بام و دو هوا و عدم هماهنگیهای لازم باعث سردرگمی مردم شوند تدبیری بیاندیشند تا شرایط برای رفاه مردم فراهم شود. اینکه هر سازمانی سعی دارد توپ را به زمین سازمان دیگر بیاندازد و لغو این طرح را از حوزه وظایف خود خارج کند، مسالهای است که بیشتر باعث سردرگمی مردم میشود و هیچ نتیجهای هم در پی نخواهد داشت، جز جریمههای میلیونی که انگار باید از مردم اخذ شود!