تلفات رانندگی همچنان در صدر است
تعادل|
حوادث جادهای همیشه بیشترین آمار و مرگ و میر را در کشور ما به خود اختصاص داده است. البته چون این آمار به صورت روزانه اعلام نمیشود در حافظه هیچ یک از ما ثبت نشده و به همین خاطر همیشه فکر میکنیم این کرونا بوده که جان عزیزان بیشماری را گرفته و خانوادههای زیادی را داغدار کرده است. اما اگر نگاهی به آمار تلفات رانندگی در طول یک سال در کشور بیندازیم، متوجه میشویم که بیاحتیاطی در رانندگی، استاندارد نبودن جادهها و البته خودروهای ساخت داخل که اغلب به تابوت مرگ معروفند چه سهم قابل توجهی در از بین بردن جان انسانها یا معلول کردن آنها دارند. چه خانوادههایی که هر روز ممکن است بر اثر یک تصادف عزیزشان را از دست بدهند یا افراد خانواده شان برای همیشه معلول شوند. اینجاست که زندگی آنها دیگر یک زندگی عادی نمیشود و به جرات میتوان گفت که اکثر ما این حوادث را تجربه کردهایم اما باز هم درس عبرتی در کار نبوده و هنوز هم سبقتهای غیرمجاز در جادهها، رعایت نکردن اصول ایمنی در رانندگی و البته بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی جزو جدایی ناپذیر زندگی ما است. اما این تنها بیمبالاتی در رانندگی نیست که جان افراد را به خطر میاندازد، حوادث کار، گازگرفتگی و ... هم اتفاقاتی است که میتواند پایان تلخ از بین رفتن جان یک انسان را به همراه داشته باشد.
وقوع۱۱۷حادثه اتوبوسی وفوت۶۴نفر در ۸ ماه اول سال
رییس اورژانس کشور گفت: تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس رخ داده که هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است. جعفر میعادفر در نشست خبری اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور با تقدیم ۱۹شهید و ابتلای ۱۰ هزار پرسنل به کرونا در حین ماموریتها اقدامات قابل توجهی در ایام کرونا داشته است. او ادامه داد: تزریق بیش از دو میلیون دز واکسن را اورژانس در یک بازه زمانی دو ماهه انجام داد اما در حال حاضر دیگر در این زمینه فعالیتی نداریم. رییس اورژانس کشور با بیان اینکه ۵۰ پایگاه هوایی و دو پایگاه دریایی داریم و بیش از ۵ هزار دستگاه آمبولانس در ناوگان وجود دارد که بیش از ۳ هزار دستگاه بیش از ۱۰ سال عمر دارند، در خصوص تعداد نیروی انسانی اظهار کرد: ۲۴ هزار نفر در اورژانس خدمت میکنند که ۲۱ هزار نفر نیروهای عملیاتی هستند. میعادفر با اشاره به تعداد ماموریتهایی که در ۸ ماهه اول سال جاری انجام شده، گفت: بیش از ۳ میلیون و ۲۸۸هزار و ۸۰ ماموریت در این مدت انجام شده است که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۵۳۴ مورد ماموریت شهری بوده است. از تعداد کل ماموریتها همچنین ۷۲۳ هزار و ۲۷۱ ماموریت جادهای بوده است و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد تعداد ماموریتها رشد داشته است.
اکثریت حوادث شهری است
او افزود: ۸۸ درصد ماموریتهای اورژانس شهری و ۲۲ درصد جادهای بوده است و این نشان میدهد که باید به شهرها توجه بیشتری کنیم و ظرفیت ماموریت در شهرها زیاد است. همچنین ۵۴۲ هزار و ۲۹۴ ماموریت حوادث ترافیکی بوده است. در ۴۲۲ هزار و ۷۷۵ ماموریت نیز بیمار به مرکز درمانی منتقل شده است. او با اشاره به ماموریتهای غیرترافیکی اورژانس تصریح کرد: تعداد این ماموریتها ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۵۲ مورد بوده است و یک میلیون و ۲۴۵هزار و ۱۶ بیمار نیز به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین ۱۸ هزار و ۶۷ مورد حادثه ویژه داشتهایم. حوادث غیرترافیکی نیز شامل ۱۲ هزار و ۷۹۴ مورد با ۲۶ درصد رشد و ۵۵۷۳ مورد حوادث ترافیکی بوده که ۳۲ درصد رشد داشته است. به گفته رییس اورژانس کشور، همچنین تعداد مصدومان ۵۷۳۵ مورد بوده است. تعداد مصدومان ویژه ترافیکی ۲۸ هزار و ۳۲۵ نفر بوده است و تا پایان ماه هشتم ۱۱۷ مورد حادثه اتوبوس داشتیم که در مجموع هزار و ۱۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است همچنین در این مدت ۱۰۳ مورد حادثه مینی بوس رخ داده است که ۸۸۱ مورد مصدوم و ۳۳ مورد فوتی داشته است.
۵۰ پایگاه اورژانس هوایی
او درباره اورژانس هوایی و تعداد پایگاههای آن گفت: ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی داریم. در این حوزه از ابتدای سال دو هزار و ۵۴۸ مورد ماموریت داشتیم و ۲ هزار و ۹۲۸ بیمار منتقل شدهاند. از این تعداد ۳۱۶ ماموریت در ارتباط با مادران باردار بوده است. میعادفر با بیان اینکه یکی از اقدامات اورژانس در بخش پیوند است، گفت: سال جاری ۱۳ مورد انتقال عضو پیوندی با همکاری اورژانس انجام شده که البته در دو الی سه سال اخیر ۴۵ مورد بوده است. همچنین یکهزارو ۹۰ مورد نیز بیماران غیرترافیکی با بالگرد منتقل شدند و عمده بالگردهای اورژانس از هوانیروز، هواناجا و سپاه است. رییس اورژانس کشور در خصوص ارایه خدمات به بیماران قلبی و بیماران سکته مغزی نیز اظهار کرد: کد ۲۴۷ به بیماران قلبی خدمات اورژانس ارایه میدهد که در این رابطه ۳۸۶۲ مورد خدمات تخصصی قلب ارایه شده است. کد ۷۲۴ نیز مرتبط با بیماران سکته مغزی است که در این رابطه نیز ۶۷۹۷ مورد ماموریت انجام شده است.
حوادث ویژه و گاز منوکسید کربن
میعادفر درباره حوادث ویژه نیز گفت: حوادث ویژه حوادثی هستند که بیش از سه کشته و ۵ مصدوم داشته باشد. او درباره آمار مسمومیت با گاز منوکسید کربن نیز افزود: متاسفانه از ابتدای سال با افزایش مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مواجه شدیم و آمار مربوط به آن ۳۵ برابر شده است. از ابتدای مهر ماه تاکنون ۸۹ مورد منجر به مرگ شده است. در این خصوص تهران، خراسان رضوی و البرز بیشترین آمار را داشته است. رییس اورژانس کشور ادامه داد: در بحث غرق شدگی نیز طی این ۸ماه ۷۵۹ مورد ماموریت داشتیم که ۵۵۰ مورد منجر به مرگ شده بود.
برنامههای آتی اورژانس
میعادفر با اشاره به برنامههای آتی اورژانس کشور گفت: یکی از دغدغههای اورژانس مهارت افزایی و آموزش پرسنل است. بر همین اساس رتبهبندی پرسنل از برنامههای اورژانس است. پرسنل باید در هر دوره آموزش لازم را ببیند تا بتواند به رتبه بعدی ارتقا پیدا کند. ایجاد قطبهای آموزشی از دیگر برنامههای اورژانس است؛ در این راستا نیز در ۸ تا ۱۰ قطب کشور مراکزی را تجهیز میکنیم تا تکنسینها آموزشهای لازم را ببینند. او با اشاره به برنامه هوشمندسازی فرمهای ماموریت اورژانس، هوشمندسازی فرمهای ماموریت را از برنامههای اورژانس دانست که در برخی از استانها نیز فعال شده است و این میزان خطا را کاهش میدهد. رییس اورژانس کشور با اشاره به ارج نهادن به اختراعات تکنیسینها گفت: کمیتهای برای بررسی اختراعات تکنیسینهای اورژانس نیز ایجاد شده است. میعادفر درباره حوادث پرتلفات و حوادث ترافیکی ویژه افزود: توسعه اتوبوس آمبولانس را نیز در برنامه داریم و تلاش میکنیم ۲۵ اتوبوس آمبولانس تا سال آینده به ناوگان اضافه شود.
مدیریت زمان و موضوع ترافیک
وی به ترافیک در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مدیریت زمان و موضوع ترافیک است. در این موضوع کلانشهرها از شهرهای محروم کشور محسوب میشوند که باید به وضعیت آنها رسیدگی شود. میعادفر با اشاره به برگزاری مراسم اربعین اظهار کرد: پیش بینی ما این است برای سال آینده با افزایش سفرها مواجه باشیم، بنابراین باید برنامهریزی لازم برای افزایش زیرساختها در مناطق مرتبط را داشته باشیم. رییس اورژانس کشور در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره اینکه آیا ۲۷۰۰ نیرویی که قرار بود جذب اورژانس شوند تا کمبود نیروی اورژانس جبران شود، جذب شدهاند یا خیر؟ اظهار کرد: سال گذشته سازمان اورژانس کشور مجوز استخدام ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را از سازمان استخدامی گرفت، در واقع باید ۳ هزار نفر به نیروهای قبلی اورژانس اضافه شود اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. زمانی که ما مجوز استخدام میگیریم در ابتدا نیروهای قراردادی و پیمانی تبدیل وضعیت میشوند و بعد نیروی جدید جذب میشود، پس در اصل عدد ۳ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدیدی به اورژانس اضافه نشده و ما همچنان کمبود نیرو داریم.
میعادفر درباره مدت زمان رسیدن آمبولانسها به محل حادثه نیز گفت: استاندارد جهانی این است که در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، در جادهها ۱۵ دقیقه، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه و در کلانشهرها ۱۲ دقیقه آمبولانس به محل حادثه برسد. او ادامه داد: در شهرهای کوچک به استاندارد جهانی رسیدهایم، در جاده هم مدت زمان رسیدن آمبولانس ۱۴ دقیقه است و در کلانشهرها ۱۲ است که برای کاهش این زمان باید اورژانس موتوری را توسعه دهیم. رییس اورژانس کشور در خصوص نوسازی ناوگان آمبولانس نیز گفت: امیدواریم که بتوانیم در سال جدید هزار تا هزار و ۵٠٠ دستگاه آمبولانس جدید خریداری و به ناوگانمان اضافه کنیم. او اظهار کرد: در حوزه اعتبارات اورژانس هوایی نیز نیاز به کمک دولت و مجلس است چرا که اورژانس هوایی در تمام نقاط دنیا هزینهبر است. درحالی که تفکر ما به سوی فرزندآوری است باید این بخش از اورژانس توسعه یابد تا مادران باردار را در مناطق صعبالعبور بتوانیم کمک کنیم. میعادفر در پاسخ به سوالی در خصوص ایجاد پایگاههای اورژانس در مترو نیز اظهار کرد: فوریتهای پزشکی از جمله خدمات شهری محسوب میشود و تقاضا داریم شهرداری تهران در این زمینه به اورژانس کمک کند. همینطور سولههای بحران و پارکها در اختیار اورژانس است اما این میزان کفایت نمیکند. در این زمینه نشستی با شهردار داشتیم و آنها هم قول دادند که یک برنامه چهارساله را تدوین کنیم.