ضربه قطعات بی‌کیفیت به بازار خودرو

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۳:۱۱:۵۱
کد خبر: ۱۸۴۷۴۰
ضربه قطعات بی‌کیفیت به بازار خودرو

تعادل |

از نگاه انجمن کیفیت، اغلب قطعه‌سازان هیچ انگیزه‌ای برای رشد و بهبود کیفیت، اصلاح سیستم مدیریت کیفیت محصول یا حتی توسعه کسب و کار خود ندارند. موضوعی که باعث شده، صنعت خودروسازی کشور از این محل آسیب جدی ببیند. از همین رو، انجمن ملی کیفیت ایران با رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو دست به کار شده تا با نگاهی متفاوت از رویکردهای فعلی یعنی افزایش تیراژ، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات قطعه‌سازان هدف قرار دهد. اما عملیاتی شدن این طرح، نیازمند همراهی وزارت صمت به عنوان متولی صنعت خودروسازی و مالک اصلی شرکت‌های عمده خودروسازی است. 

     چرا طرح تحول کیفیت مهم است؟ 

انجمن ملی کیفیت ایران با رونمایی از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو سعی کرده است با نگاه متفاوت از رویکردهای فعلی (افزایش تیراژ)، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر ارتقای کیفیت محصولات قطعه‌سازان هدف قرار دهد. اعضای هیات‌مدیره انجمن مدیریت کیفیت ایران از طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو رونمایی کرده و به بیان توضیحاتی پیرامون این طرح پرداختند. براساس توضیحات متولیان کیفیت، جدای از مشکلاتی همچون مکانیسم قیمت‌گذاری خودرو، فشار تحریم‌ها، خارج شدن شرکای خارجی از قراردادها و بروز مشکلات تامین قطعات و... که بر کسی پوشیده نیست، در راس مشکلات صنعت خودروسازی کشور، نارضایتی عمومی از کیفیت و ضعف خدمات پس از فروش قرار دارد. به گفته آنها، این در حالی است که خودروسازان کشور طی سال‌های اخیر بر موضوع افزایش تیراژ تولید و حفظ آن، بیش از موضوع کیفیت توجه داشته‌اند و از بحث کیفیت غافل مانده‌اند. در همین رابطه فرشید شکرخدایی، نایب‌رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران در نشست رونمایی از این طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین صنعت خودرو، عنوان کرد که طی سال‌های اخیر صنعت خودرو کشور، بالا نگه‌داشتن آمار تولید را بر حفظ و ارتقای کیفیت مقدم دانسته‌اند. در حالی که پیش از تحریم‌ها و با حضور شرکای خارجی، موضوع اجازه ارفاق در بسیاری از خودروها وجود نداشت، این موضوع امروز مغفول مانده و اجازه ارفاق بسیاری در تولید خودرو با قطعات بی‌کیفیت داده می‌شود.  فرزین انتصاریان، رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران هم در این نشست ضمن تاکید براینکه بی‌کیفیتی خودروها علاوه بر ایجاد مشکلات اقتصادی و حقوقی، صنعت خودروسازی ایران را با وجود قدمت بسیار در محدوده مرزهای کشورمان زمین گیر کرده است، گفت: بررسی دلایل ناکارآمدی و بهره‌وری نامناسب این صنعت نیازمند بررسی ابعاد مختلف مشکلات و سیاست‌های صنعتی و اقتصادی حاکم بر این صنعت است که در مرکز آنها، نبود راهبرد توسعه و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی و به‌ویژه در صنعت قطعه‌سازی قراردارد. مشکلات کیفیت محصولات خودرویی در زنجیره تولید خودرو، وابستگی مستقیم به کیفیت قطعات دارد. او در عین حال، وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور را حاکی از رفتار تهاجمی و فشارهای مالی تولیدکنندگان خودرو و نهادهای نظارتی و بازرسی بر قطعه‌سازان دانست که عملا این بنگاه‌ها را به سمت رفتار تقابلی تنها برای ادامه حیات خود و بی‌تفاوتی در توسعه کیفیت پیش برده است. در نتیجه، اغلب این بنگاه‌ها انگیزه‌ای برای رشد و بهبود کیفیت، اصلاح سیستم مدیریت کیفیت محصول یا حتی توسعه کسب و کار خود ندارند. انتصاریان در ادامه اظهار کرد: براین اساس انجمن مدیریت کیفیت ایران عطف به درخواست تشکل‌های تخصصی حوزه قطعات و خودروسازی و همچنین لزوم تاکید بر ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، پروژه ارتقای سیستم مدیریت کیفیت در صنعت خودروسازی متمرکز بر شرکت‌های قطعه‌ساز را با هدف بهبود زیر ساخت‌های موثر بر کیفیت مبتنی بر برنامه راهبردی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعه‌سازی خودرو در دستور کار قرار داد.  به گفته او، این انجمن پس از تحقیقات گسترده در سطوح ملی و بین‌المللی «مدل راهبردی و برنامه‌های اساسی توسعه و ارتقای کیفیت صنعت قطعه‌سازی خودرو» را طراحی کرده است. انجمن ما آمادگی دارد در اسرع وقت این برنامه‌ها را با همکاری مسوولان و ذی‌نفعان صنعت خودروسازی ایران اجرایی کند. رییس انجمن مدیریت کیفیت ایران در بخش بعدی صحبت‌های خود ضمن اشاره به اینکه در این طرح، انجمن با نگاهی متفاوت از رویکرد جاری، بهبود کیفیت زنجیره تامین صنعت خودرو را با تمرکز بر توسعه سیستم مدیریت کیفیت شرکت‌های قطعه‌ساز هدف قرار داد، تاکید کرد: انجمن با نگاهی کلی‌نگر، راهبردی و همه‌جانبه، وضعیت صنعت خودرو‌سازی و زنجیره تامین آن را از منظر مدیریت کیفیت با همکاری انجمن خودروسازان ایران، انجمن‌های قطعه‌ساز و انجمن خدمات پس از فروش، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است؛ مسلما اجرای چنین برنامه گسترده و راهبردی بدون حمایت متولیان و مسوولان صنعت خودروسازی و پشتیبانی و حمایت شرکت‌های خودروساز امکان‌پذیر نخواهد بود. رییس انجمن کیفیت، افزود: طرح تحول کیفیت در زنجیره تامین، در قالب یک برنامه 5 ساله تنظیم شده تا به صورت یکپارچه زمینه رفع مشکلات خودروسازی را از نقطه نظر کیفیت مورد بررسی و اصلاح قرار دهد. او همچنین افزود: این طرح، ایده‌ها را از خودروسازان و قطعه‌سازان دریافت کرده تا در دیدگاه کلان، نقاط ضعف درون‌سازمانی را رفع کند.  انتصاریان در مورد نحوه تامین مالی این طرح نیز اینگونه توضیح داد که نحوه تامین مالی این طرح از محل آزادسازی مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان در نظر گرفته شده است. پیش‌بینی شده که با آزادسازی بخشی از مطالبات قطعه‌سازان با تمرکز بر ارتقا ی کیفیت، اقدامات صورت گیرند.