فضای متاورس ترند نخست جهان در ۱۰ سال آینده است

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۰۲:۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۸۵۱۹۸
فضای متاورس
 ترند نخست جهان در ۱۰ سال آینده است

رضا  نامی

در حال حاضر تعدادی از کمپانی‌های بزرگ و دولت‌ها با نگاه آینده‌نگری مشغول سرمایه‌گذاری در فضای متاورس هستند. چرا که می‌دانند در 10 تا 15 سال آینده، این فضا ترند نخست جهانی است و اگر حالا در این فضا سرمایه‌گذاری نکنند هم در فرهنگ‌سازی و هم مارکت جایگاه‌شان را از دست می‌دهند. اگر چند سال پیش به ما گفته می‌شد که در سال‌های آینده می‌توانیم به صورت غیرمتمرکز در یک رویداد جهانی حاضر بشویم، در یک کشور خارجی به گردش برویم یا کیلومترها دورتر از محل سکونت‌مان و تنها با زدن یک عینک در محل کارمان حاضر شویم، شخص گوینده را به متوهم بودن متهم می‌کردیم. اما اینها واقعیات دنیای آینده هستند که با پیشرفت‌های صورت گرفته در فضای کارنسی و متاورس به ما عرضه خواهند شد. فضایی که همین حالا هم در بیشتر بازی‌های دنیای دیجیتال یا فیلم‌‌ها و کارتون‌ها، در حال خودنمایی برای مخاطب است. فضای متاورس، فضایی است که بسیاری از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری مانند فیس‌بوک و گوگل و حتی کمپانی‌هایی مانند آدیداس به دنبال حضور در این فضا هستند. این طور گفته می‌شود که روند فعالیت‌های حوزه متاورس، آینده جهان را ترسیم می‌کند. ما همین حالا هم در حال درک فضای متاورس در فضای اطراف‌مان هستیم. ما این فضا را به صورت محدود در یک سری از بازی‌ها مشاهده می‌کنیم. به این شکل که با عینک واقعیت مجازی وارد این بازی‌ها می‌شویم و فضای باورپذیری را تجربه می‌کنیم. در آینده نه چندان دور متاورس تلفیقی از فضای مجازی و فضای واقعی و اقتصاد مجازی ما خواهد بود. یعنی ما فراتر از اقتصاد دیجیتال فعالیت خواهیم کرد. تلفیقی از این سه موضوع است که جهان آینده ما را ترسیم می‌کند. البته در حال حاضر ما در فضای متاورس با محدودیت‌هایی از جنس سرمایه‌گذاری هم مواجه هستیم؛ یعنی سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته متناسب با برآیند کار نیست. شرکت‌‌ها و کمپانی‌هایی مانند گوگل و فیس‌بوک که در این فضا سرمایه‌گذاری می‌کنند هم عموما شرکت‌هایی هستند که برای آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند و کار را فراتر از یک سری شرکت و مجموعه کوچک و دولت‌ها رقم زده‌اند. البته همین فراگیر نبودن سرمایه‌گذاری در فضای متاورس موجب کاهش رشد سرعت این فضا هم شده است. البته ما با چالش دیگری هم در این فضا مواجه هستیم؛ محدودیت در ارایه خدمات تکنولوژیک، مشکل دیگر ما است. یعنی تکنولوژی ما پابه‌پای کانسپت متاورس‌مان رشد نکرده و در حالی که یک سری از کمپانی‌‌ها در حال سرمایه‌گذاری‌های هنگفت در این فضا هستند اما هنوز تا رسیدن به جایگاه متناسب این حوزه فاصله بسیار زیادی وجود دارد. در حال حاضر، ما تنها بخش کوچکی از فضای متاورسی را در بازی‌های کامپیوتری می‌بینیم. 

البته نقل و انتقال پول و المان‌های فضای ویرچوال که در NFT‌‌ها دنبال می‌شود، نیز بخش دیگری از فعالیت در حوزه متاورس است، اما این دسته از تحرکات به هیچ‌ وجه همگام و هم‌اندازه با نیازهای ما برای حضور در این فضا نیست. برد با کمپانی و شرکت‌هایی است که از همین حالا برای حضور در آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. کمپانی مانند آدیداس که علاوه بر گوگل و فیس‌بوک سرمایه‌گذاری‌هایی در فضای متاورس انجام داده‌اند؛ گروه هدف برند آدیداس برای فروش محصولاتش جوانانی هستند که به ‌طور معمول فعال‌ترین قشر سنی حاضر در فضای متاورس محسوب می‌شوند.