دستورالعمل درج قیمت بر روی ۱۴ قلم کالا
اتاق اصناف ایران در راستای شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر 14 قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور اعلام کرد.
به گزارش اتاق اصناف ایران، در راستای شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولید بر 14 قلم کالا، دستورالعمل عرضه این اقلام را به اتحادیهها و اتاقهای اصناف سراسر کشور اعلام کرد.
موارد این دستورالعمل بر اساس نامههای شماره 40485.400.370 مورخ 1400.9.2 و 370.444.41892 مورخ 1400.9.28 سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به این اتاق، بدین شرح است.
- قیمت تولیدکننده / واردکننده درج شده بر روی کالا باید عینا منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحسابهای صادره (فاکتورهای فروش) باشد و با احتساب مالیات بر ارزش افزوده یا معاف از مالیات بر ارزش افزوده در کنار قیمت به منظور جلوگیری از اخذ مضاعف مالیات درج شود.
-هر گونه تخفیف بیش از 3 درصد باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از 3 درصد خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری اعلامی از سوی سازمان حمایت بوده و باید از اینگونه اقدامات خودداری شود.
- در مواردی از قبیل (مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد و ...) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام کنند.
- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تامینکننده تا مصرفکننده میتواندبه قیمت تولیدکننده / وارکنندکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (10 درصد) و سود خرده فروشی (برای کالاهای اعلام شده 10 - 7 درصد منطبق با ضرایب خرده فروش مصوب) باشد.
- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
- خردهفروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مجاز در چارچوب مصوبات اقدام کرده و همچنین درصد سوداعمالی را نیز بصورت شفاف درج کنند.
لذا با عنایت به بند 23 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار» و همچنین ایجاد رقابت، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها، اصلاح نظام توزیع کالا و جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی ضروری است.
کلیه واحدهای صنفی توزیعکننده از تاریخ 27 آذر 1400 از خرید کالاهای آب معدنی، آب میوه، ماءالشعیر، نوشابههای گاز دار، غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو و از تاریخ 4 دی 1400 پودر لباسشویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی بدون درج قیمت تولیدکننده بر روی بستهبندی خودداری و نسبت به نصب برچسب قیمت فروش با لحاظ سود و هزینههای مصوب به منظور شفافسازی اقدام کنند.