تاخت وتاز دلالان در بازار خودرو
تعادل |
نیمه آذرماه خودروسازان مجوز افزایش قیمت محصولات خود را دریافت کردند. بعد از صدور این مجوز، خودروسازان اعلام کردند که به منظور اصلاح قیمتها، روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد. این در حالی است که با گذشت سه هفته، هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند. فروشندگان خودرو معتقدند قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمتها عرضه محصول بازار افزایش و تا حدودی ما شاهد کاهش قیمتی در انواع محصولات باشیم اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو تهران هم در این باره عنوان کرده که با وجود افزایش ۱۸ درصدی قیمت کارخانهای خودرو، خودروسازان هنوز عرضه به بازار را افزایش ندادهاند. از این رو، نیاز بازار بازهم از سوی دلالان تامین میشود. حال اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود.
خبری از کاهش قیمت نیست!
اواسط آذرماه امسال بود که خودروسازان بعد از کشمکش بسیار در نهایت توانستند مجوز افزایش 18درصدی محصولات خود را دریافت کنند. بلافاصله بعد از انتشار این خبر خودروسازان اعلام کردند که با اصلاح قیمتها روند تولید با سرعت بیشتری همراه و عرضه محصولات را به بازار افزایش خواهیم داد. اما در حال حاضر با گذشت بیش از بیست روز هنوز تغییری در عرضه محصولات خودروسازان به بازار انجام نشده و همین امر عاملی شده تا شکاف قیمتی انواع خودروهای داخلی از کارخانه تا بازار هر روز افزایش پیدا کند. درحال حاضر فروشندگان خودرو معتقدند، قرار بود با اخذ مجوز افزایش قیمتها عرضه محصول بازار افزایش و تا حدودی ما شاهد کاهش قیمتی در انواع محصولات باشیم اما این موضوع هنوز اجرایی نشده است. بررسی قیمتها در بازار خودرو آن هم در نخستین روز از هفته جاری نشان میدهد قیمتها نسبت به هفته گذشته تغییر چندانی نداشته است. برهمین اساس سمند ال ایکس با قیمت 258 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس با قیمت 276 میلیون تومان، پژو پارس 284 میلیون تومان، پژو 206 تیپ دو با قیمت 272 میلیون تومان، پژو 207 اتوماتیک 499 میلیون تومان، پژو206 صندوقدار 311 میلیون تومان به فروش میرسد. همچنین رانا پلاس با قیمت 271 میلیون تومان، پراید 111 با قیمت 188 میلیون تومان، تیبا 179میلیون تومان، رانا ال ایکس 248 میلیون تومان، دنا پلاس دندهای توربو 475 میلیون تومان، ساینا 182 میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد.
عرضه خودرو کماکان قطرهچکانی است
در همین حال رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در رابطه با آخرین وضعیت عرضه و قیمت خودرو در بازار، میگوید: طی چند هفته اخیر قیمت خودرو در بازار تغییر چندانی نداشته و تقریبا ثبات قیمتها حفظ شده است. سعید موتمنی با تاکید بر اینکه طی چند ماه اخیر تقاضا کاذب در بازار خودرو وجود نداشته است، به «خبرگزاری فارس» گفته است: در حال حاضر خریداران خودرو مصرفکنندگان واقعی هستند بنابراین اگر شرکتهای خودروساز نیز عرضه خودرو به بازار را افزایش میدادند، قیمتها تا حدودی کاهش مییافت. موتمنی با بیان اینکه افزایش یا نوسان قیمت ارز نیز عاملی برای افزایش قیمت خودرو در بازار است، بیان داشت: نوسان نرخ ارز نیز در ماههای اخیر چندان قابل توجه نبوده است به همین دلیل قیمت خودرو تغییرات چندانی نداشته و تقریبا ثابت مانده است. وی درباره تاثیر کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو و واگذاری آن به ستاد تنظیم بازار بر قیمت خودرو، گفت: مساله قیمت خودرو ناشی از قیمتگذاری خودرو توسط شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار نیست و اینکه شورای رقابت یا ستاد تنظیم بازار تعیینکننده قیمت خودرو باشند تفاوت چندانی ندارد بلکه مساله اصلی تامین نیاز بازار است که متاسفانه این نیاز بهطور کامل تامین نمیشود. موتمنی با اشاره به اینکه عرضه خودرو از طریق ثبت نام و قرعه کشی نیاز خودروسازان را تامین نمیکند، افزود: این کار فقط سود هنگفتی برای دلالان در بازار خودرو دارد. وی افزود: در حالی که ما به عنوان نمایشگاهدار موفق به ثبت نام و خرید خودرو از طریق قرعهکشی شرکتهای خودروسازی نمیشویم اما عدهای دلال که معلوم هم نیست با چه روشی موفق به ثبتنام میشوند سودهای کلانی را به دست میآورند. رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو بیان داشت: دلالان خودرو را به قیمت کارخانه از طریق ثبت در سایت و قرعهکشی خودروسازان خریداری میکنند و سپس با قیمت بازار به فروش میرسانند و مصرفکنندگان واقعی که موفق به خرید خودرو از طریق ثبت نام در سایت نشدهاند مجبورند که خودرو مورد نیاز خود را از دلالان با قیمت بسیار بیشتر از کارخانه خریداری کنند. موتمنی با بیان اینکه فقط یک درصد از ثبتنامکنندگان در طرحهای قرعهکشی فروش خودرو از شرکتهای خودروساز مصرفکنندگان واقعی هستند، گفت: دلالان با ثبتنام در طرحهای فروش قرعهکشی خودروسازان با توجه به اختلاف قیمت کارخانه و بازار بین 70 تا 100 درصد سود میکنند. وی اظهار داشت: اگرچه قیمت خودرو اخیرا 18 درصد افزایش یافته است اما باز هم سودهای کلانی نصیب دلالان بازار خودرو میشود. موتمنی با تاکید بر اینکه شرکتهای خودروساز باید نیاز بازار را تامین کنند، گفت: مقرر شده بود تا با افزایش قیمت خودرو، خودروسازان خودروهای ناقص کف پارکینگها را تکمیل و روانه بازار کنند اما این مهم اتفاق نیفتاده است و اگرچه ستاد تنظیم بازار افزایش 18 درصدی قیمت خودرو را مدتی پیش اعلام کرد اما هنوز خودروسازان عرضه به بازار را افزایش ندادهاند. آنطور که گفته شد، به نظر میرسد، در حال حاضر دلالان نیاز بازار خودرو را تامین میکنند و خودروهای صفر که توسط این افراد در قرعهکشیها خریداری میشود در فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به مصرفکنندگان فروخته میشود. این درحالی است که اگر خودروسازان نیاز بازار را به موقع تامین کنند نه تنها قیمتها کاهش مییابد بلکه واسطهگری در بازار خودرو نیز کم میشود. بهطوریکه به گفته موتمنی، در حال حاضر نمایشگاهداران خودرو، خودروهای کارکرده را در نمایشگاههای خود عرضه میکنند زیرا خودروهای صفر در دست دلالان است و همانطور که اشاره شد از طریق فضای مجازی با اختلاف بسیار زیاد نسبت به قیمت کارخانه به فروش میرسد. رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو بیان داشت: با توجه به ممنوعیت واردات خودرو اکنون نمایشگاهداران فقط خودروهای کارکرده را عرضه میکنند زیرا قادر به واردات خودرو برای عرضه نیستند و با وجود دلالان بازار خودرو امکان خرید خودرو از شرکتهای خودروساز را نیز ندارند. به گفته او، در سال 97 اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه بین 2 تا 5 میلیون تومان بود اما با توجه به عرضه محدود اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار به نزدیک 100 درصد نیز رسیده است. به عنوان مثال قیمت خودرو 206 تیپ 2 در کارخانه حدود 150 میلیون تومان است اما قیمت همین خودرو در بازار 273 میلیون تومان است. همچنین بنابر اعلام او، قیمت خودرو 206 تیپ 5 در بازار امروز 323 میلیون تومان و قیمت 207 دندهای سقف شیشهای 373 میلیون تومان است. همچنین قیمت 405 دوگانهسوز مدل 99 امروز در بازار 287 میلیون تومان است.