تغییر نحوه تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی از ۱۴۰۱

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۲:۴۰:۲۰
کد خبر: ۱۸۵۸۰۸
تغییر نحوه تعیین «شهریه» مدارس غیردولتی از ۱۴۰۱

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند گفت: حدود یک میلیون دانش‌آموز نیز در مدارس هیات امنایی تحصیل می‌کنند و می‌توان گفت حدود سه میلیون دانش‌آموز را در این حوزه رصد می‌کنیم که به مثابه یک وزارتخانه کوچک است. احمد محمودزاده در نخستین نشست خبری خود اظهار کرد: سندتحول بنیادین در سال ۹۰ تصویب شد و ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف به ویژه تربیت نیروی انسانی دارد. گام‌های خوبی در این زمینه برداشته ‌شده و تلاش می‌کنیم این مسیر را به خوبی ادامه دهیم. سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در روزهای آتی برنامه‌های کیفیت بخشی در سه فاز برنامه‌ای در وزارت آموزش و پرورش رونمایی خواهد ‌شد و ماهم برنامه‌های خود را برای کیفیت بخشی ارایه می‌کنیم گفت: نگاه ما بر این است که با ترسیم وضعیت موجود بسته‌های برنامه‌ای در راستای مهندسی کیفیت، برای سال آینده تدارک ببینیم.

    راه‌اندازی سامانه نظارت 

«مدرسه شیشه‌ای» تا پایان امسال

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه قانون تأسیس و اداره مدارس غیردولتی به زودی در صحن مجلس مصوب می‌شود و با وجود شعار دولت مبنی بر عدالت محوری و شفافیت در حوزه شفافیت به ویژه در حوزه مدارس اقدام می‌کنیم، گفت: همچنین تلاش می‌شود افرادی که آماده ورود به حوزه مدارس غیردولتی هستند خیلی در پیچ و خم اداری برای موافقت اصولی برای راه‌اندازی مدرسه باقی نمانند. در تلاشیم سامانه نظارت همگانی تحت عنوان «مدرسه شیشه‌ای» تا پایان اسفندماه راه‌اندازی شود. او تاکید کرد که مراکز غیردولتی را به مثابه دیواری می‌دانیم که هر روز باید بلندتر شود و رشد کند. اوایل انقلاب ۲۹ درصد دانش‌آموزان در مدارس تحصیل می‌کردند اما امروز این افتخار را داریم که پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی در برخی استان‌ها به ۹۹ درصد رسیده است. امید است در ادامه مسیر هم در راستای ارتقای کمیت و کیفیت آموزش گام‌های خوبی‌برداریم. 

    تغییر نحوه تعیین  «شهریه»  مدارس غیردولتی

سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نگاهم به مدارس غیردولتی هم غیردولتی و هم انتفاعی است و قرار است موسسی که زحمت می‌کشد در کنار سودآوری باید فعالیت‌هایش به ارتقای کیفیت آموزشی بینجامد گفت: برای سال آتی قانونی در مجلس در دست تصویب داریم که به تعیین شهریه‌ها کمک می‌کند. بر اساس قانون جدید که در دست تصویب است، قرار است سقف شهریه فوق‌برنامه مدارس غیردولتی در هیچ حالتی بیشتر از ۵۰ درصد شهریه مصوب نباشد. شفافیت مهم است و اولیاء باید بدانند چقدر هزینه آموزش و پرورشی در سبد خانواده باید داشته باشند. 

احمد محمودزاده درباره طرح مدرسه شیشه‌ای نیز توضیح بیشتری داد و گفت: هنوز شهریه برای جلسات آتی تشکیل نشده است، اما نگاه این است که در ابتدا رقم کامل شهریه را به اولیاء نمی‌گویند و در حین مسیر پول برای برنامه‌های مختلف می‌گیرند. بنا داریم در طرح مدرسه شیشه‌ای که پس از راه‌اندازی سامانه محقق می‌شود، تمام فرایندهای مدارس از ثبت درخواست و صدور مجوز تا تعیین شهریه، ثبت شکایت، رتبه‌بندی و غیره در این سامانه انجام شود که به مرور تکمیل می‌شود و نظر ما این است که تا آخر اسفند اجرایی شود. سرپرست سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۸۴ جلسه شوراها در سال گذشته با حضور استاندارها برگزار شده است گفت: ۶۶۴ منطقه آموزشی داریم که با حضور استانداران، فرمانداران و بخشداران ماهانه یک جلسه شورا برگزار می‌شود. ظرفیت بسیار خوبی است. حدود ۶۰۲۱ جلسه شهرستانی نیز برگزار شده است. در سال ۹۹ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل قانون شوراها حاصل شده است که کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۹۸ به علت شرایط کرونایی داشته است. محمودزاده درباره شناسایی ظرفیت‌های مغفول شوراهای آموزش و پرورش گفت: احصاء و استفاده از ظرفیت‌های جدید قانونی را در دست پیگیری داریم. در طرح بازنگری که در آینده نزدیک تصویب می‌شود شاخص‌های جدیدی در نظرگرفته شده است. در طرح بازنگری بسترهایی برای ارتقای شاخص‌های آموزشی و پرورشی دنبال می‌کنیم. بخشی از ظرفیت‌ها را می‌توان در قالب فعالیت‌ها تعریف کرد مانند استفاده از ظرفیت اولیای توانمند و خدماتی چون مشاوره و غیره. در قانون شوراها چنین ظرفیتی برای حضور افراد نداشتیم زیرا طبق قانون هیچ فردی اجازه حضور حتی رایگان در مدارس ندارد. چالش‌هایی هست در طرح بازنگری و به دنبال این هستیم که مسوولیت اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش داشته باشیم.

وی افزود: در حوزه آموزشگاه‌های بالای ۲۰ سال هم نگاهم این است که باید نظام‌مند هماهنگی داشته باشیم، بعضی جاها در فعالیت‌های ما ورود می‌کنند که باید جلوی آن گرفته شود. کیفیت فعالیت‌ها نیز نظارت می‌شود. خانواده‌ها هنگام ثبت نام، مجوز تاسیس از آموزش و پرورش را رویت کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.