در حادثه بهبهان 50 خودرو تصادف کردند؛ یک«ایربگ» باز نشد
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با توجه به تصادف زنجیرهای رخ داده در محور بهبهان بهشدت از کیفیت ساخت خودروها انتقاد کرده و آنها را به ارابه مرگ تشبیه کرد. سردار سیدکمال هادیانفر با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان گفت: در همین حادثه بهبهان 50 خودرو تصادف کردند اما ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم؟ چرا ارابه مرگ تولید میکنیم؟ دستگاههای مسوول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمیشود؟
او ادامه داد: در این حادثه من تأکید کردم که حتما سهم دستگاهها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاهها چه نقشی در این حادثه داشتهاند.
رییس پلیس راهور ناجا در ادامه افزود: با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت نباید وارد مه شد و قطعا وقتی خودرویی با چنین سرعتی وارد مه شود، معلوم است که تصادف رخ میدهد. وقتی در هنگام مه تصادفی رخ میدهد اولین اقدام خارج کردن خودرو از مسیر و پیاده کردن سرنشینان است و اینها مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. هادیان فر ادامه داد: در تصادفات اخیر شرایط زمستانی و ناپایداری جوی عامل بسیار مهمی بود. ما در این فصل شاهد این هستیم که در عرض کمتر از ۲۰ دقیقه شرایط کاملا پایدار جوی به وضعیتی ناپایدار بدل میشود. البته ما ابلاغ کردیم که تمام همکاران ما در پلیس راه به محض مشاهده ناپایداری و مداخلات جوی مسیر را مسدود کنند و اجازه تردد ندهند؛ اما به هر حال در همین مدت زمان کم فاصله بین پایداری تا ناپایداری جوی نیز ممکن است ترددهایی رخ دهد. مانند آنچه در بهبهان رخ داد و مسیری که به گفته شاهدان هیچگاه در آن مه گرفتگی رخ نمیداد ناگهان غرق در مه شد. هادیان فر درباره وظایف رانندگان در شرایط ناپایدار جوی نیز گفت: ما برابر ماده ۱۳۰ آیین نامه تصادفات رانندگی به صراحت داریم که در شرایط ناپایدار جوی و زمانی که دید راننده محدود میشود، راننده موظف است که در حریم امن جاده توقف کند تا زمانی که دید کافی ایجاد شود؛ اما همانطور که گفتم ما دیدیم که در حادثه بهبهان خودرویی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت وارد مه گرفتگی شد.
عدم توجه به جلو بیشترین عامل مرگ و میر در تصادفات اخیر
رییس پلیس راهور ناجا افزود: در همین تصادفات اخیر عدم توجه به جلو بیشترین سهم را در علل وقوع حوادث به خود اختصاص داد، بهطوری که ۳۲ درصد از تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو رخ داد. عدم توجه به جلو یعنی چه؟ یعنی یا راننده حواسش به تلفن همراه است یا در حالت خستگی و خواب آلودگی رانندگی کرده یا حواسش جای دیگری بوده که متأسفانه عمده این بیتوجهیها نیز به واژگونی وسیله نقلیه منجر میشود. او با بیان اینکه در تصادفات رانندگی ۹۲ درصد علل وقوع مربوط به عوامل انسانی است، گفت: البته این به معنای بیتوجهی به نقش دیگر دستگاهها نیست. این ۹۲ درصد عددی است که کارشناسان مختلف در سراسر جهان آن را اعلام کردند اما به هر حال خودروساز، راهها و... نیز در این خصوص مقصر هستند.
هادیان فر افزود: لازم است رانندگان توجه کافی را به رانندگی و در حین رانندگی داشته باشند. با سرعت مطمئنه یعنی سرعتی که هنگام وقوع خطر بتوانند وسیله را کنترل کنند، رانندگی کنند و البته خودروساز، راهداری و... نیز باید به وظایف خود عمل کنند. حتی دستگاههای فرهنگ ساز نیز باید به نقش و وظایف خود توجه داشته باشند. او با بیان اینکه پلیس، ناظم و ناظر بر ترافیک است، تصریح کرد: ما که نمیتوانیم به ازای ۳۷ میلیون وسیله نقلیه ۳۷ میلیون نفر مامور پلیس داشته باشیم تا به این موارد نظارت کنند، بنابراین نقش فرهنگسازی در این موارد بسیار مهم است. رییس پلیس راهور ناجا شمار کشتهشدگان ناوگان حمل و نقل عمومی را ۲۱۰۰ نفر اعلام کرد و گفت: بیشترین این موارد مربوط به کامیون، تریلی و تانکرها است. ما از این رانندگان انتظار بیشتری داریم. این افراد راننده حرفهای هستند. گواهی نامه پایه یک دارند و حتما باید بیشتر از دیگر رانندگان با قوانین و مقررات آشنا بوده و البته مهارت بالایی نیز داشته باشند. واقعا این سوال وجود دارد که چرا وقتی یک راننده تریلی خسته است به رانندگی ادامه میدهد؟ وی به حادثه تصادف تانکر در جاده سنندج نیز اشاره کرد و گفت: چرا راننده حرفهای باید از جاده فرعی که از دید پلیس پنهان است تردد کند و نتیجه میشود حادثهای که برای آن تانکر در جاده سنندج رخ داد. قطعا ما با آن شرکت متخلف که علیرغم ممنوعیت تردد شبانه تانکرها و خودروهای حامل سوخت اجازه تردد شبانه را به این تانکر صادر کرده بود، برخورد میکنیم. قطعا راننده اطلاع داشته که تردد شبانه تانکر سوخت ممنوع است که برای پنهان ماندن از دید پلیس از جاده فرعی تردد کرده و نتیجهاش وقوع آن حادثهای شد که متأسفانه چهار نفر جان خود را از دست دادند و تانکر حامل مازوت واژگون شد.