سیاست
در وین بنبست نداریم
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری مذاکرات وین و استقرار دوباره مذاکرهکنندگان ارشد کشورها برای ادامه مذاکرات وین در محل انجام برگزاری مذاکرات گفت: گفتوگو در مسیر درستی قرار گرفته است و بنبست لاینحلی نداریم. در مورد برخی از موضوعات کلیدی باقی مانده باید تصمیمات خاص سیاسی گرفته شود و این موضوع نیازمند این است که تصمیمات در پایتخت کشورها گرفته شود. سعید خطیبزاده در نشست هفتگی خود با خبرنگاران که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین روند مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکرهکنندگان ارشد طبق توافق صورت گفته برای انجام مشورتها و همچنین انجام تنفس پس از چند روز گفتوگوهای فشرده به پایتختها بازگشته بودند و اکنون شاهد بازگشت مجدد مذاکرهکنندگان به وین هستیم. البته در این چند روز جلسات کارشناسی برگزار شده و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف بوده است. وی ادامه داد: در راستای گفتوگوهایی که تاکنون انجام شده بسیاری از جداول آماده شده است. ستونهای این جداول نیز آماده است. بخشی از پرانتزها پاکسازی شدهاند. در مورد ایدهها نیز تا حدود بسیار زیادی توافقاتی انجام شده است و در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند. البته موضوعات باقیمانده، موضوعات کلیدی هستند که نیاز به اخذ تصمیمات خاص سیاسی دارد به خصوص از طرف واشنگتن و آنها باید تصمیمات خود را در مورد مسائل باقیمانده به خصوص موضوع رفع تحریمها اعلام کنند. این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: اگر این اتفاقات در بازگشت تیمهای مذاکرهکننده کشورها به وین رخ دهد میتوان گفت با سرعت خوبی به سمت رسیدن به یک توافق پایدار و قابل اتکا در حال حرکت هستیم. خطیبزاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر اخیر وزیر امور خارجه به پکن و موضوع اجرایی شدن تفاهم 25 ساله بین ایران و چین اظهار کرد: منطق این تفاهمنامه ایجاد یک نقشه راه برای همکاریهای بلندمدت بین ایران و چین و ارتقای روابط دو کشور در حوزههای مختلف به سطح مشارکت جامع راهبردی است. سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در پنج ماه گذشته پس از امضای این تفاهمنامه وزارتخانههای مختلف مسوول شدهاند که روی بخشهای مختلف این تفاهمنامه جهت اجرایی کردن آن کار کنند، افزود: این تفاهمنامه نیازمند اجرایی شدن بندهای مختلف در حوزههای اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، پارلمانی و... بود که کار جدی احتیاج داشت و همانطور که اشاره شد در پنج ماه گذشته در دولت، وزارتخانههای مختلف مسوول این شدند که روی قراردادهای مختلف کار کنند و از این زمان این تفاهمنامه باید وارد فاز اجرایی و قراردادی میشد و با تمرکز ویژهای که دولت گذاشت این اتفاق افتاد. وی با اشاره به گفتوگوهای وزیران امور خارجه ایران و چین در روز جمعه گفت: وزرای خارجه دو کشور بعد از چندین ساعت گفتوگوهای تفصیلی در چین تفاهم کردند که مشترکا آغاز اجرایی شدن این تفاهم را اعلام کنند. معاون بانک مرکزی، معاون وزارت نفت و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز در این سفر حضور داشتند و در مورد ابعاد مختلفی که آغاز شده گفتوگو و رایزنی داشتند.
روسیه به دنبال روابط همهجانبه با ایران است
کارشناس ارشد مسائل روسیه گفت: مسکو در پی گسترش روابط همهجانبه سودمند با تهران است و مایل نیست ایران مشمول تحریمهای شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد که روابط دو کشور را مختل سازد. الهه کولایی با بیان اینکه نظریهای به نام «نگاه به شرق» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد، گفت: شعار انقلاب اسلامی «نه شرقی، نه غربی» بوده است که حکم ژئوپلیتیک ایران است که باید به قدرتهای شرقی یا غربی وابسته نباشد، بلکه با موازنه گرایی هشیارانه، باید از تعارض منافع قدرتهای جهانی، بهرهبرداری کند.این ظرفیت را تاریخ و جغرافیا به ایران داده است، که تاکنون به درستی و به خوبی از آن بهرهبرداری نشده است. وی گفت: سیاست شرقگرایی در ایران، نتیجه فشارهای گوناگون امریکا و اروپا بر ایران است که هرچه بیشتر شده، این گرایش را پرقدرتتر ساخته است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه روابط با روسیه برای ایران بسیار مهم است و زمینههای گوناگونی برای همکاری دو کشور وجود دارد که باید به خوبی از آن استفاده شود، گفت: سفر رییسجمهوری به مسکو بسیار مهم است، ولی باید همزمان برای بهبود روابط با غرب تلاش شود تا رابطه با روسیه برای ما منافع بیشتری داشته باشد. کولایی با اشاره به رویکرد سیاست خارجی روسیه اظهار کرد: روسیه، خیلی زود، دو سه سال پس از فروپاشی اتحاد شوروی، با آمدن یوگنی پریماکف به خاورمیانه بازگشت. او به عنوان وزیر امور خارجه و بعد نخست وزیر روسیه، در دوره ریاستجمهوری بوریس یلتسین، اهمیت گسترش روابط با کشورهای غرب آسیا را گوشزد کرد. وی اضافه کرد: منافع روسیه در آن دوره بیشتر رویکرد اقتصادی داشت، ولی از دوره ریاستجمهوری ولادیمیر پوتین، جنبههای سیاسی آن برجستهتر شد. در این زمینه، منافع روسیه در جمهوریهای مسلماننشین شرق و غرب دریای خزر و نیز جمعیتهای مسلمان در خود روسیه، ضرورت بازسازی روابط با این کشورها را مشخصتر ساخت. این کارشناس ارشد مسائل روسیه ادامه داد: در سالهای بعد، همکاریهای امنیتی و نظامی هم در کنار ملاحظات اقتصادی برجسته شد. در تحلیل روابط روسیه با کشورهای این منطقه، رابطه آن با ایران و اسراییل بسیار اهمیت پیدا میکند. کولایی گفت: قرارداد بیست ساله ایران و روسیه که در دوره اصلاحات امضا شد و بهطور خودکار تمدید شده، بر اساس اراده سیاسی دو کشور میتواند ظرفیت مناسبی برای توسعه روابط ایران و روسیه فراهم کند؛ مشروط بر آنکه در همان حال، گسترش روابط با غرب، رفع چالشها با جامعه جهانی و تن دادن به قواعد حاکم بر روابط نظام بینالملل نیز دنبال شود. وی افزود: در این زمینه، ایران از ظرفیتهای مهمی برخوردار است که در صورت توجه به الزامهای سیاست خارجی متوازن و متعادل قابل دسترسی خواهد بود. در غیر این صورت، روسیه بهرهبرداری اصلی را از این روابط خواهد داشت.