علت تصادف تنها باز نشدن ایربگ نبود
جاده ناهموار، شرایط آب و هوایی نامناسب، خودروهای قدیمی و عدم رعایت فاصله مناسب از طرف رانندگان دست به دست هم دادند تا در تقویم کشور 20 دی ماه به عنوان حادثهای تلخ ثبت شود. حوالی ساعت ۷ صبح ۲۰ دی، تصادفی وحشتناک رخ داد؛ «۴ فوتی و ۲۷ مصدوم» حاصل تصادف زنجیرهای ۵۹ دستگاه خودرو در خوزستان محور بهبهان-رامهرمز بود. متاسفانه به دنبال این تصادف، ۴ خودرو دچار آتشسوزی شده و 4 نفر از افراد آخرین سکانس تلخ زندگیشان در جاده مهآلود محور بهبهان-رامهرمز بود و ۴۱ نفر هم دچار مصدومیتهای شدید شدند و لطمات جبرانناپذیری به آنها وارد شد. تصادفی که از دقایق ابتدایی هر ارگانی برای شانه خالی کردن از مسوولیت خود، به دنبال مقصر میگشت و هیچ ارگانی علت آن را به گردن نگرفت و طبق معمول بحث کیفیت ساخت خودروها مطرح شد! و شاید بتوان گفت به نوعی عامل این تصادف به گردن خودروسازان افتاد. هادیانفر رییس پلیس کشور بعد از این حادثه مدعی شد که ایربگ خودروهایی که برخی از آنها ساخت ایران بود، باز نشده است و در این بین هیچ حرفی از شرایط آب و هوایی و جادهای و نبود پلیس و اعلام هشداردهنده نشد! بیان یک نکته اینجا ضروری است؛ اینکه سال ساخت غیر از 2 خودرو، برای سالهایی بوده که ایربگ روی آنها نصب نشده است. در این تصادف، یکی از خودروها امویام از شرکت مدیران خودرو بوده که ایربگ ماشین عمل نکرده است، دیگری خودرو پراید ۱۳۱ سال ۹۱ بوده و مربوط به سالی بوده که خودروسازان الزام به نصب ایربگ نبودند. خودرو دیگری امویام از شرکت مدیران خودرو سال ۹۹ بوده است که ایربگ خودرو باز نشده است؛ خودروی دیگر نیسان سال ۹۵ بوده که این خودرو فاقد ایربگ بوده است. یک خودرو تندر ۹۰ نیز در این تصادف وجود داشته که برای سال ۹۰ بوده و ایربگ خودرو نصب نبوده است. علاوه بر این تعدادی خودرو وانت پیکان و میشان نیز بوده که اصلا ایربگ نداشتند و همچنین یک خودرو هیوندای هم بوده که ایربگ این خودرو هم عمل نکرده، چراکه تصادف از عقب بوده و ایربگ زمانی که از خودرو از جلو ضربه بخورد، باز میشود. گفتنی است از سال ۹۲ مصوبه الزام خودروسازان برای نصب ۲ ایربگ ابلاغ شد یعنی خودروسازان از سال ۹۲ به بعد ملزم به نصب ایربگ روی خودرو شدند و خودروهای سالهای قبل آن را نداشتند و اکنون در خودروهای تصادفی ۲ خودرو برای سالهای ۹۲ به بعد بود که ایربگ یکی از آنها باز شده و دیگری باز نشده است. ناگفته نماند که باز نشدن ایربگ را شاید بتوان به این دلیل بیان کرد که تصادف خودروها از عقب بوده و در صورت تصادف از عقب ایربگ خودرو باز نمیشود و ایربگ با ضربه از جلو باز میشود. ماجرا از این قرار است که در مسیر برگشت، یک دستگاه تریلی با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت وارد مِه شده و در یک لحظه به دلیل بالارفتن تراکم زیاد مه، دید راننده محدود شد و وی به سرعت با ترمز گرفتن و توقف، سعی داشت با سرعت کم طی مسیر کند، اما خودروهای پشت سر به علت عدم رعایت فاصله طولی و توجه به جلو با تریلی برخورد کرده بودند. دید این راننده به این دلیل کم شد که شرایط آب و هوایی نامناسب بوده و هیچ علائم هشداردهندهای در کنار جاده نصب نشده بود. پس از ترمز راننده کامیون، در این زمان کامیون دیگری وارد جاده شده و از آنجایی که دید کافی وجود ندارد به خودروهای جلو میزند و روی آنها میرود و به این ترتیب باعث وقوع این حادثه تلخ میشود حتی ایربگ خودرو توسان کرهای هم باز نمیشود چون تصادف از عقب و در حالت ایستایی خودروها بوده است. در شرایط زمستانی معمولا پلیس اگر احساس نگرانی در تردد کند، مسیر را به سرعت مسدود کرده و اجازه تردد را نمیدهد، اما بعضا شرایط جوی پایدار است و کمتر از نیم ساعت یا ۲۰ دقیقه شرایط جوی نامساعد میشود. شاید اگر باز نشدن ایربگ را عامل این تصادف ندانیم و از جنبه دیگر یعنی عدم رعایت فاصله طولی، روشن نکردن چراغهای هشدار در مه و بیاحتیاطی رانندگان نگاه کرد، میتوان نتیجه گرفت که نباید همیشه مقصر تصادفات جادهای را خودروسازان دانست و درست این است که تمام جوانب را در نظر بگیریم. اگر خودروها دید کافی داشتند، باعث میشد بهموقع خودرو جلویی را ببینند و بهموقع سرعت خود را کاهش داده و بهموقع ترمز کنند و اینگونه ماشین دیگری از عقب با آنها برخورد نمیکرد. نبود نظارت کافی به جادههای کشور سالهاست که لرزه به تن افراد بسیاری انداخته و شاید این درست نباشد همیشه خودروسازان را در یک طرف ترازو قرار دهیم و از بروز اینچنین اتفاقات شانه خالی کنیم. شرایط جوی نامناسب سالیان سال است که باعث بروز اینچنین تصادفاتی شده و از طرفی شاید بتوان تردد کامیونها و خودروهای سواری فرسوده را عاملی در بروز اینچنین حوادث دانست و میتوان گفت همه اینها در وقوع این حادثه نقش داشتهاند. تنها ساعاتی پس از حادثه همه به دنبال پیدا کردن مقصر اصلی برآمدند و خانوادههای داغ دیدهای که همگی مقصر را هم پلیس راهور و هم خودروسازان معرفی کردند گفتند که نیاز است شرایط جادهای طوری مهیا شود تا رانندگان دید کافی داشته باشند چرا که ممکن است تردد در این جادههای خطرناک، جان بسیاری را بگیرد. مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز در روز حادثه گفت: به دلیل مه شدید در محور مواصلاتی بهبهان-رامهرمز روبهروی روستای دودانگه حدود ۵۹ خودرو دچار سانحه و تصادف زنجیرهای شدند. بنا بر گزارش اعلامی پلیس، در این حادثه جو پایدار در کمتر از ۲۰ دقیقه تبدیل به جو ناپایدار شد و توده مِه غلیظی در جاده نشست، جاده دو طرفه بود و مسیر رفت آن هیچ مشکل خاصی نداشت، رانندگان در مسیر رفت با احتیاط عبور کردند و هیچ حادثهای رخ نداد.