موسس کروز از رقابت بیرحمانه شرکتها در دنیای اقتصادی امروز گفت
توسعه و پیشرفت در دنیای امروز همچون دنیای فناوریها هر روز پیچیدهتر میشود؛ فضایی که رقابت را سختتر میکند. پیشرفت در دنیای امروز راهی است که فقط با مبانی اصولی و روشهای استاندارد شکل گرفته و میتوان از آن عبور کرد. متاسفانه عدم توانایی کافی برای حرکت در این مسیر رقابت ناسالمی را به وجود میآورد. آنجا که عقبماندگان با توسل به روشهای غیر اخلاقی و غیر اصولی قصد دارند مانع حرکت شوند اما این حرکت برای آنها که بزرگ هستند و بزرگی میکنند کوچک است و مانع نیست. شرکت کروز هم به عنوان بزرگترین و پیشرفتهترین قطعهساز خاورمیانه در مسیر پیشرفت یکی از بزرگان است که بدون توجه به سنگاندازی و موانع، با ذهن توسعه و خدمت به مردم در این مسیر گام برمیدارد. حمید کشاورز موسس و سهامدار شرکت صنایع تولیدی کروز میگوید این شرکت با قدمتی چهل ساله در چارچوب اصول و استانداردهای کشور بزرگترین و موفقترین قطعهساز کشور شده است. حمید کشاورز در پاسخ به سوال اینکه چرا باید صنعت خودرو داشته باشیم، گفت: برای داشتن این صنعت در کشور نیاز است که جمعیت زیاد باشد، وسعت سرزمین مناسب باشد و موانع طبیعی زیاد نباشد. با توجه به دارا بودن شرایط و ارزانی نسبی سوخت در کشورمان دارای یک برتری نسبی برای تولید و حتی صادرات خودرو هستیم. اگر امروز مصرفکننده، سهامدار و دولت ناراضی هستند این نشان میدهد که در اداره این صنعت اشتباه میکنیم نه در داشتن آن. کشاورز در واکنش به حرف و حدیثهای منتشر شده علیه شرکت کروز اظهار کرد: این حرفها که سراسر دروغ است یک عامل اصلی دارد؛ کروز در این چهل سال بسیار موفق، سالم و با استانداردهای کشور عمل کرده و پیشرفته و برای کسانی که بخیل هستند ایجاد مشکل کرده است. این افراد با ایجاد رسانههای جدید و فضای مجازی اتهاماتی وارد کردند؛ حرف و صحبت پشت سر ما، حرف و صحبتی است که پشت هر کسی که کار بزرگی انجام داده میتواند باشد. کروز اکنون بدهی عقب افتاده بانکی و ارزی ندارد و در پرداخت مالیات و سهم بیمه همیشه جزو بهترین شرکتها بوده است. وی ادامه داد: کروز به عنوان چهلمین شرکت کشور، سال گذشته با حدود پانصد میلیون دلار فروش، در استانداردهای جهانی یک شرکت کوچک محسوب میشود. اگر نتوانیم در کشور بیست تا سی شرکت بسیار بزرگ داشته باشیم، اقتصاد ما محکوم به نابودی است. مراودات دو شرکت خصوصی بر مبنای منفعت است و دوام دارد. کشاورز با اشاره به اینکه رشد، اساس اقتصاد کنونی بازار جهانی است که به طرف زنجیره بالا یا پایین طی میشود، گفت: اساس اقتصاد جنگیدن، جلورفتن و بزرگ شدن است. تمایل به بزرگ شدن اقتصاد خودمان داریم و توانستیم در این سی سال صنعت خودرو این موفقیت را به دست آوریم. موسس و سهامدار شرکت کروز گفت: در دنیای اقتصادی امروز یک رقابت بیرحمانه بین شرکتها وجود دارد. برای مثال شرکت سامسونگ علاقهای به وجود شرکت اپل ندارد و بالعکس، در همین راستا دزدی صنعتی همدیگر را میکنند و علیه هم اعلام جرم میکنند. ما مثل هر شرکت ایرانی قصد بزرگ شدن داریم ولی به هیچ عنوان این به معنای نابود کردن رقبا یا در انحصار گرفتن کل زنجیره نیست. کشاورز در خصوص اینکه اگر یک شرکت قطعهسازی مالک یک شرکت خودروسازی شود همه قطعات را به انحصار میگیرد، اظهار کرد: در بسیاری از شرکتهای دنیا قطعهسازان یکی از سهامداران شرکتهای خودروسازی هستند. هر شخص میتواند در صنایع مختلفی سرمایهگذاری کند و ما در شرکت کروز سهمی از ایرانخودرو نداریم و آن در شرکت دیگری است که متعلق به ماست. مطابق ماده 129 قانون تجارت اگر در شرکتی عضوهای مشترک هیاتمدیره یا منافع مشترکی داشته باشید، اعضای مشترک فاقد حق رأی هستند. ورود ما به ایرانخودرو جهت امید به اصلاح بود و در نظر داشتیم مانند گروه بهمن کمک کنیم تا این شرکت رضایت صنعت و مشتریان را به دست آورد. موسس و سهامدار شرکت کروز همچنین در پاسخ به شائبههایی در مورد کسب رانت دولتی توسط این مجموعه گفت: در سال60 با ده هزار تومان وارد این صنعت شدیم. هیچ ارتباطی با دولت نداشتیم و یک روز هم حقوقبگیر دولت نبودیم، یک فاصله معنادار با دستگاه سیاسی گرفتیم و هرآنچه در اختیار صنایع بوده ما هم گرفتیم. ما اصولا صنعتگر هستیم و هر آنچه به دست آوردیم در کروز سرمایهگذاری کردهایم و اعتقاد داریم با ایجاد صنعت قوی و شرکتهای بزرگ اقتصاد کشور جان میگیرد. کشاورز در مورد دلایل خرید سهام شرکتهای خودروساز توسط کروز تصریح کرد: روزی را پیشبینی کردیم که با اداره دولتی خودروسازها مثل همه دولتها در دنیا، صنعت خودرو به ورشکستگی خواهد رسید. اگر بخش خصوصی بتواند یک صدایی در هیاتمدیره یک خودروساز بزرگ داشته باشد، این فرآیند را بالعکس یا متوقف میکند و با این انگیزه شروع به خرید سهام ایران خودرو کردیم و کماکان همان یک عضو غیر موظف از پنج عضو را داریم، یعنی در اداره ایران خودرو هیچ نقشی نداریم. وی در پاسخ به سوال آیا تولید قطعات توسط یک تامینکننده امکان عدم تولید یا افزایش قیمت یکباره به دنبال دارد، توضیح داد: این نوع نگرش برای واحدهای کوچک صدق میکند. در صورتی که شرکتهای بزرگ یک سیاست واحد دارند و به همان میزان که خودروساز به قطعهساز بزرگ نیاز دارد، چند برابر آن نیز قطعهساز به بازار قطعهسازی نیازمند است. کشاورز در پاسخ به این سوال که آیا خودروساز ما میتواند خودرو با کیفیتتری تولید کند، گفت: بله ولی با گرایش دولتی و دولتی فکر کردن نمیتوان به سه ذینفع مصرفکننده، سهامدار و دولت پاسخ داد. وی در مورد انباشت خودرو در کف کارخانه به دلیل کسری قطعه بیان کرد: در دوره اول تحریمها شرکت پژو که بزرگترین تأمینکننده قطعات ایران خودرو بود، ارسال قطعات خود را متوقف کرد و برای خروج از بحران، با همت واحد R&D شرکت کروز قطعات استراتژیک در چهار ماه تولید انبوه شد و پژویی تولید شد که یک یورو هم قطعات وارداتی نداشت. در این کار ما نقش اصلی داشتیم و افتخار میکنیم و هماکنون هر چه که نیاز باشد با پژوهش در داخلیسازی پیشتاز هستیم و با دارا بودن بزرگترین مرکز تحقیقات در صنعت قطعهسازی، بیش از 250 نفر از نخبگان کشور در آن مشغول به کار هستند و با دانشگاههای معتبر کشور پروژههای بزرگی در حال اجرا داریم؛ حتی در دانشگاهها مراکز تحقیق برای دانشجویان ایجاد کردیم. ما باورمان این است که میتوان با نخبگان کشور صنعتی شد و برترین تکنولوژیها روز دنیا را به دست آورد. کشاورز درباره مطالبات کروز از خودروسازان توضیح داد: بیش از شش هزار و هفتصد میلیارد تومان در قبال تحویل قطعه به خودروسازان طلب داریم که مطابق با قراردادهای فیمابین این رقم باید یک سوم باشد ولی قادر به پرداخت نیستند. وی در مورد دلیل این بدهکاری گفت: با شروع تحریمها صنعت خودرو در فشار بزرگی قرار گرفت و با افزایش قیمت ارز و مواد اولیه ناشی از آن باعث شد که خودروسازان و قطعهسازان در فشار بزرگ مالی قرار بگیرند و قیمتگذاری دستوری نادرست خودروها نیز به این موضوع دامن زد. حمید کشاورز در پایان با اشاره به مشکلات پیش رو و موانع تولید داخلی گفت: در کشور نگاه مقام معظم رهبری بر تولید و توانمندی آن است و ما هم به عنوان سربازان صنعت کشور از هیچ کوششی در این راه دریغ نخواهیم کرد. هرچند در این راه با حسادتها و بدخواهانی که اصولا با توسعه صنعت در کشور مخالفند، ما را در امان نمیگذارند و سعی میکنند با تهمت و افترا ما را دلسرد کنند. اساس کار خود را بر توسعه نهادیم و خود را موظف به حفظ اشتغال 21 هزار نفر کارگر زنجیره تامین و خانواده آنها که حدود100هزار نفر هستند میدانیم و در این راه همانطور که تا به حال همه مشکلات را به جان خریدیم ادامه خواهیم داد چون ایران ما و کشور ما را مستعد صنعتی شدن و جایگاه مناسبی در صنعت جهان میدانیم.