دنیای فناوری
جاسوسی از کاربران با ابزار موسیقی و پادکست
یک شرکت فناوری قصد دارد از روشی نوین برای ردیابی کاربران در فضای آنلاین برای ارایه تبلیغات هدفمند استفاده کند. برای این منظور موسیقی و پادکستی که فرد گوش میدهد رصد خواهد شد. به گزارش مهر به نقل از گیزمودو، باتوجه به تلاشهای گوگل برای از بین بردن کوکیهای مرورگر و سعی اپل برای نابود کردن ابزارهای شناسایی موبایل، صاحبان کسب و کارهای چند میلیارددلاری ردیابی حرکات آنلاین افراد مشغول یافتن راههایی تازه برای رصد افراد هستند. یکی از این کسب و کارهاSXM Media است که شرکتی بزرگ و مالک «سیریوس ایکس ام»، «پاندورا» و «استیچررادیو» است. این شرکت از نوعی ابزار شناسایی شنونده رونمایی کرده است. با کمک این ابزار میتوان برحسب موسیقی که افراد گوش میکنند و پادکستهای موردعلاقه شان، تبلیغاتی را ارایه کرد. جزییات این پروژه بسیار محدود است و فقط در بیانیه خبری آن اشاره شده ابزار مذکور براساس رضایت کاربر فعال میشود. در دنیای پلتفرمهای آنلاین «رضایت کاربر» بهطور معمول متکی به موافقت وی با شرایط پیچیده، بیش از حد تهاجمی و مبتنی بر توافق نامه استفاده از سرویس است. ماریا برزا یکی از مدیران ارشد اجرایی این شرکت در مصاحبهای در این باره گفته است: این ابزار احتمالاً ایمیلی که افراد برای ورود به اپهایی مانند پاندورا استفاده میکنند را همراه شناسههای دیگری که در دستگاه فرد وجود دارند به کار میگیرد تا محتوای شنیداری او را رصد کند. از این شناسهها برای ردیابی رفتارهای شنیداری فرد در دستگاههای وی استفاده میشود و در مرحله بعد یافتهها به تبلیغکنندگان ارایه میشود. آنها نیز از شناسه مذکور برای ارایه تبلیغات مختلف مانند کنسرت، تیشرت و غیره استفاده میکنند.
شرکتهای فناوری باید به قربانیان کلاهبرداری آنلاین غرامت دهند
یکی از قانونگذاران انگلیسی معتقد است شرکتهای بزرگ فناوری با پلتفرمهای آنلاین حاوی تبلیغات کلاهبردارانه، باید خسارت کاربران را بازپرداخت کنند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، این در حالی است که کلاهبرداری آنلاین در سراسر انگلیس بیش از پیش گسترده شده است. مل استراید، رییس کمیته خزانه داری پارلمان در این باره میگوید: در حالی که بانکها خود را برای یک قانون داوطلبانه بازپرداخت هزینه به دستهای از قربانیان کلاهبرداری آماده کردهاند که به اندازه کافی از خود در فضای آنلاین مراقبت میکنند، قوانین کافی برای نظارت بر شبکههای اجتماعی و وب سایتهای دیگری که قربانیان در آنجا فریب داده میشوند، وجود ندارد. او در ادامه افزود: پلتفرمهای آنلاینی که چنین محتوایی را منتشر میکنند، تلاش کافی برای از بین بردن آن از خود نشان نمیدهند و از سوی دیگر سود مالی دریافت میکنند زیرا به درآمد تبلیغات دسترسی مییابند. سازمان «Tech UK» که نماینده شرکتهای بزرگ فناوری از جمله فیس بوک، توئیتر و مایکروسافت در انگلیس است، از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. اظهارنظر استراید در حالی بیان میشود که کمیته خزانه داری پارلمان انگلیس یافتههایی از یک گزارش درباره جرایم اقتصادی را منتشر کرد. در این گزارش از دولت خواسته شده بود تا بهطور جدی اجبار پلتفرمهای آنلاین به بازپرداخت خسارت قربانیان را بررسی کند. این گزارش اشاره میکند Tech UK در ماه دسامبر اعلام کرده بود فیس بوک، توئیتر و مایکروسافت، تعهد کرده بودند سرویسهای مالی تبلیغکنندگان را ملزم به دریافت اجازه از مرجع راهبرد امور مالی انگلیس میکند. پیش از آن نیز گوگل، تیک تاک و آمازون اقدامات مشابهی انجام داده بودند. اما در گزارش اشاره شده هیچ بازه زمانی مشخصی برای انجام این تغییرات مشخص نشده و بقیه پلتفرمهای آنلاین نیز از آن پیروی نکردهاند. این درحالی است که انگلیس به مرکز کلاهبرداریهای بانکی در جهان تبدیل شده است. رویترز در اکتبر ۲۰۲۱ میلادی طی گزارشی اعلام کرد طی ۶ ماه نخست سال گذشته ۷۵۴ میلیون پوند (معادل یک میلیارد دلار) سرقت شده که نسبت به همین بازه از ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ درصد بیشتر است.