رونمایی از فرصت‌های جدید تجاری

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۰:۴۱:۴۵
کد خبر: ۱۸۶۷۷۳

همایش فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران-امارات متحده عربی با حضور سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دوبی برگزار شد.

 در ابتدای این همایش، علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: «از آغاز فعالیت دولت، بحثی که ما در سازمان توسعه تجارت در دستور کار داریم توسعه مراکز تجاری با رویکرد کمک به توسعه بازار و پشتیبانی از کلیه کسب و کارهای تجاری در بازارهای هدف بود تا از این طریق چنانچه مشکلی برای تجار کشور پیش آمد به سرعت رفع شده و در حوزه لجستیک نیز بتوانند با کمترین هزینه و بالاترین راندمان کالا و خدمات خود را مدیریت کرده و در بازار هدف به فروش برسانند. پیمان‌پاک ادامه داد: «هدف‌گذاری دیگری که از توسعه مراکز تجاری در خارج از کشور مد نظر بود این بود که تجار ما از نحوه انقعاد قراردادها گرفته تا دیگر پشتیبانی‌های لازم، امکان استمرار تجارت در بازار کشورهای هدف را داشته باشند.» رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: «همچنین با توجه به رویکرد توسعه صادرات، مساله دیگر بحث استانداردها قرنطینه و مباحث آزمایشگاهی است، زیرا وقتی سهم صادرات یک کشور در بازار کشور دیگر بالا می‌رود نظارت‌ها و سختگیری‌ها بیشتر می‌شود. که باید اقدامات پیش دستانه کرد.»

معاون وزیر صمت با بیان اینکه وظیفه مراکز تجاری در خارج از کشور پشتیبانی از این حوزه‌هاست، گفت: «یک مرکز تجاری زمانی موفق است که از تمام شیوه‌های نوین توسعه بازار و پشتیبانی بهره‌گیری کند تا خدمات پایدار و مستمری ارایه کند.» وی افزود: «وقتی سفارت یک کشوری فعال است و یک شهروند مراجعه می‌کند و با خیال راحت در حوزه‌های مختلف پشتیبانی می‌شود، مرکز تجاری هم باید این اطمینان خاطر را به تاجر ایرانی بدهد تا در بازار کشور هدف پشتیبانی شده و برنامه‌ریزی‌های درستی برای توسعه بازار در اختیارش قرار بگیرد.» پیمان پاک با تقدیر از اقدامات انجام شده در مرکز تجاری ایران در امارات گفت: «رویکرد ما در سازمان توسعه تجارت همین است و با توجه به اینکه آقای طلایی مرکز تجاری ایران در امارات رادر مدت کمی راه‌اندازی کردند در این زمینه قدم‌های خوبی برداشته شده و ما با پشتیبانی‌هایی که خواهیم داشت، روابط تنگاتنگ با مرکز تجاری ایران در امارات، را ادامه می‌دهیم تا انشاالله با همراهی تجار و اهتمام مرکز تجاری سعی شود خدمات تخصصی و قابل اطمینانی ارایه شود تا همه تجار بتوانند از آن برای توسعه صادرات به راحتی بهره‌مند شوند.»

معاون وزیر با بیان تدوین برنامه‌هایی برای ارزیابی عملکرد مراکز تجاری ایران در خارج از کشور گفت: «ما از سال آینده از ابزارهای نظارتی CRMو هوشمند جدید برای ارزیابی عملکرد کلیه مراکز تجاری کشور و حتی رایزن‌های کشور استفاده خواهیم کرد تا از طریق آن میزان رضایت‌مندی تجاری که در کشورهای هدف فعالیت می‌کنند را دریافت و رصد کنیم.» وی ادامه داد: «لذا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ما از این طریق و با شاخص‌های دقیق، امکان رتبه‌بندی مراکز تجاری در خارج از کشور را خواهیم داشت تا ادامه حمایت‌ها و همکاری‌های سازمان توسعه تجارت نیز بر این مبنا باشد.»

 محمدرضا طلایی رییس مرکز تجاری ایران در امارات در ادامه به تشریح اهداف و امکانات این مرکز پرداخت و گفت: «مرکز تجاری ایران در امارات با مجوز سازمان توسعه تجارت از ابتدای مهرماه سال جاری آغاز به کار کرده و این هدفگذاری را داشته که نخستین مرکز تجاری هیبریدی در بازار خارج از کشور باشد.» وی افزود: «در همین راستا ما پلتفورمی تحت عنوان باشگاه رهبران کسب‌وکار را طراحی کردیم و از این پلتفورم برای معرفی محصولات و خدمات شرکت‌های ایرانی در بازار منطقه استفاده می‌کنیم.»

طلایی ادامه داد: «در این خصوص ما با جمع‌آوری اطلاعات شرکت‌های تجاری منطقه شامل امارات، عمان و قطر و شمال آفریقا سعی کردیم تا اطلاع‌رسانی فعالان اقتصادی را به کل این کشورها داشته باشیم و تلاش بر این است که با توجه به اینکه کشور امارات متحده عربی به عنوان هاب صادراتی منطقه شناخته می‌شود و زیرساخت‌های بسیار مناسبی را برای تجارت با سایر کشورها فراهم کرده است ما نیز بتوانیم از این طریق سرویس‌ها و خدماتی را ارایه کنیم.»

وی افزود: «با هدف آشنایی بیشتر با خدمات، فرصت‌ها و امکانات موجود در بازار کشورهای منطقه، از ماه آینده دوره‌های آموزشی و ورکشاپ‌هایی برگزار خواهد شد تا تجار محترم ایرانی با نحوه حضور در این بازار آشنا شده و در کنار این دوره‌های آموزشی نیز از طریق مجموعه‌هایی که با آنها مشاوره و قرارداد منعقد کردیم، از لحاظ حقوقی، لجستیک و مسائل پولی و بانکی، به تجاری که نیازمند حضور قویتر در بازار امارات هستند خدمات و امکانات تخصصی قرار دهیم.»