ایرانشهر
تعیین عوارض صدور پروانههای ساختمانی در بودجه 1401
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبهای عوارض صدور پروانههای ساختمانی، صنعتی و تجاری در سال آینده را تعیین کردند.به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز پنجشنبه و در جریان بررسی بخشهای درآمدی بودجه ۱۴۰۱، بند الحاقی ۴ تبصره ۶ را تصویب کردند.طبق این مصوبه، شهرداریهای شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت موظفند بابت صدور هرفقره پروانه ساختمانی اعم از مسکونی، صنعتی و تجاری، دو درصد (۲%) مازاد بر عوارض شهرداری مربوطه از متقاضیان پروانه وصول و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل واریز نماید.
سهم ایران از سوخترسانی دریایی ۵ درصد است
دبیر انجمن بانکرینگ ایران گفت: قرار بود تا پایان برنامه ششم توسعه سهم ۵۰ درصدی را کسب کند اما در حال حاضر تنها ۵ درصد بانکرینگ کشتیهایی عبوری از خلیج فارس در اختیار ماست. محمد جعفر عابدی نژاد در گفتوگو با مهر درباره وضعیت کنونی صنعت بانکرینگ کشور اظهار کرد: به رغم موارد مندرج در قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر حمایت از توسعه صنعت بانکرینگ، متأسفانه این حمایتها به اندازه کافی صورت نگرفته است. وی افزود: بند «ب» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه میگوید سهم ایران از بانکرینگ منطقه باید به ۵۰ درصد برسد؛ اما متأسفانه این عدد در حال حاضر زیر ۵ درصد است که به دلایل مختلف این اتفاق رخ داده است؛ از جمله این دلایل میتوان به «عدم حمایت لازم از طرف دولتهای مجری قانون برنامه ششم توسعه»، «برخی شرایط تحریمی»، «قوانین IMO (سازمان جهانی دریانوردی) مبنی بر الزام به استفاده از سوخت کم سولفور از سوی کشتیها» و… اشاره کرد. این فعال صنعت بانکرینگ تأکید کرد: سهم ما از بانکرینگ منطقه در سال ۱۳۹۴ حدود ۴.۵ میلیون تن سوخت کشتیها بود اما در پایان سال ۱۳۹۹ این سهم به ۸۰۰ هزار تن کاهش یافت؛ پیش بینی میشود تا پایان سال جاری هم به همین رقم (۸۰۰ هزار تن سوخت کشتی) یا حتی کمتر از آن برسیم.به گفته عابدی نژاد، در بندر فجیره سالانه ۴۸ تا ۵۰ میلیون تن سوخت بانکرینگ میشود.دبیر انجمن بانکرینگ ایران درباره اینکه در کدام بنادر جایگاههای بانکرینگ داریم، اضافه کرد: عمده عملیات بانکرینگ در بندر شهید رجایی انجام میشود؛ بخش کوچکی هم در بندر عسلویه داریم.عابدی نژاد درباره اینکه چرا علی رغم بالا بودن تعداد کشتیهای حامل کالای اساسی ورودی به بندر امام خمینی(ره) که به بیش از ۲۰۰ فروند در سال میرسد، اما در این بندر بانکرینگ نداریم، گفت: چون کشتیها مجبورند برای سایر خدمات جانبی از جمله تأمین غذا یا سایر نیازهای خود در دیگر بنادر جنوبی خلیج فارس پهلوگیری کنندو در هر بار پهلوگیری، هزینه پرداخت کنند، لذا برای دریافت سوخت کشتی خود به بنادر جنوبی خلیج فارس مراجعه میکنند.وی در خصوص نقش صنعت بانکرینگ در افزایش درآمدهای ارزی کشور گفت: این صنعت یکی از مهمترین صنایع دریایی است که نقش مهمی در اشتغالزایی، امنیت ملی، توسعه حمل و نقل دریایی و رونق بنادر دارد؛ ایران پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه صنعت بانکرینگ دارد.عابدی نژاد با بیان اینکه صنعت بانکرینگ به تنهایی سوخت رسانی مستقیم به کشتیها نیست، یادآور شد: این صنعت شامل خدمات جانبی به کشتیها هم میشود؛ این خدمات جانبی شامل تأمین ابزار و قطعات کشتی، تعمیرات شناورها، تأمین آب و غذا و تأمین خدمه کشتیهاست که تمامی این خدمات هم در بنادر و هم روی دریا امکان ارایه دارند.وی ادامه داد: از سوی دیگر اگر سیستم عرضه مستقیم سوخت به کشتیها را بتوانیم توسعه و صنعت بانکرینگ را گسترش دهیم، از طریق این سوخت رسانی، علاوه بر ایجاد اشتغال، کشور تا حد زیادی از فروش نفت خام بینیاز میشود؛ چرا عرضه فرآوردههای نفتی، درآمدزایی بسیار بیشتری نسبت به فروش نفت خام دارد.دبیر انجمن بانکرینگ ایران در خصوص جایگاه ایران در منطقه و نحوه رقابت بانکرینگ ایران با بنادر امارات تصریح کرد: متأسفانه عدم حمایت از صنعت بانکرینگ از سوی دولتها در سالهای گذشته سبب شده تا ایران نسبت به رقبای منطقهای جایگاه ضعیفتری داشته باشد؛ بندر فجیره هم از این فرصت استفاده کرد و توانست رتبه اول منطقه و دوم دنیا در صنعت بانکرینگ را به خود اختصاص دهد.
هند برای توسعه بندر چابهار جدی نیست
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان خواستار اقدامات جدی و عملی طرف هندی برای تجهیز بندر چابهار و برداشتن گامهای عملی توسعه بازار، ایجاد ترافیک کالا و کانتینر با هدف استفاده مطلوب از ظرفیتهای بندر چابهار شد.به گزارش تسنیم، بهروز آقایی در نشست با مدیرعامل شرکت IPGL هند، با اشاره به فعالیتهای اپراتور هندی طی سه سال گذشته در بندر چابهار تاکید کرد با حضور اپراتور بینالمللی انتظار میرفت ضریب دسترسی بندر چابهار به بازار جهانی حمل و نقل دریایی افزایش و ترافیک کالاهای ترانزیتی و صادراتی کانتینری در بندر چابهار افزایش مییافت.وی ادامه داد: با انتخاب تیم جدید مدیریت شرکت IPGL مشکلات قبلی برطرف و روند ترافیک و کالا و کانتینر در این بندر بهصورت مستمر افزایش یابد.