ویژه
بحران نقدینگی، مانع رشد صنعت خودرو
همایش زنجیره صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ با حضور بیش از 600 نفر از فعالان صنعت خودرو، مدیران شرکتهای قطعه سازی سراسر کشور، مدیران ارشد گروههای خودروسازی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز یکشنبه 15 اسفندماه در هتل المپیک تهران برگزار شد. در این همایش که با استقبال قابل توجه و باشکوهی از سوی فعالان صنعت خودروی کشور مواجه شد معصومه پاشایی عضو کمیسیون صنایع، حسین محمد صالحی دارانی عضو کمیسیون شوراها و عفت شریعتی عضو کمیسیون اقتصادی، علی آذری عضو کمیسیون تحقیق، عزتالله اکبری تالار پشتی رییس کمیسیون صنایع، الهویردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن، سیدکاظم موسوی نایب رییس کمیسیون اقتصادی و سید محمدرضا میر تاج الدینی نایب رییس دوم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی حضور یافتند. این همایش با مدنظر قرار دادن موضوعاتی از قبیل چشمانداز صنعت خودرو، ارتقای کیفیت، چالشهای قیمت گذاری، برنامهریزی برای افزایش تیراژ و افزایش عمق ساخت داخل آغاز به کار کرد و در برگیرنده پنلهای متعددی برای تبادل نظر میان فعالان و صاحب نظران این صنعت بود. امیرحسین جلالی دبیر همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ گفت: طی سالهای گذشته موضوعات مختلفی از قبیل تحریمهای ظالمانه، کرونا و... معضلات بسیاری را برای ما ایجاد کرد اما امروز فرصت مناسبی فراهم شده است تا در کنار مسوولان کشور مسائل را مطرح کنیم. او با تاکید براین که این صنعت جز یی صنایع بالنده و موتور محرکه کشور است افزود: شواهد حاکی از آن است که همزمان با مثبت بودن رشد اقتصادی شاهد رشد مثبت در صنعت خودرو بوده ایم. در حقیقت ما می توانیم قطعه باکیفیت تولید داخل داشته باشیم اما متاسفانه شرایط مناسبی فراهم نیست. بنابر اظهارات دبیر همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱ یکی از دلایل برگزاری این همایش باشکوه همفکری با نمایندگان مجلس، مسوولان و اصحاب رسانه درخصوص اقدامات انجام شده طی چند سال اخیر و همینطور برنامههای مدنظر درراستای افزایش کیفیت و تیراژ خودرو برای سال آینده است. طی سالهای گذشته موضوعات مختلفی از قبیل تحریمهای ظالمانه، کرونا و... معضلات بسیاری را برای ما ایجاد کرداما حالا فرصت مناسبی فراهم شده است تا در کنار مسوولان کشور مسائل را مطرح کنیم. آرش محبی نژاد دبیر انجمن همگن قطعهسازان کشوری در همایش زنجیره خودروسازی در افق 1401 با بیان اینکه بحث قیمت گذاری دستوری منجر به زیان انباشهای به مبلغ 100 هزار میلیارد تومان برای خودروسازان شده است گفت: بخشی از 46 هزار میلیارد تومانی که مربوط به بحث مطالبات است هنوز تعیین تکلیف نشده است. به گفته او از سال 90 تا کنون شاخص بورس 59 برابر، مواد اولیه 20 برابر، قیمت خودرو درب کارخانه 8 برابر و قیمت خودرو در بازار آزاد بهطور متوسط 16 برابر افزایش قیمت را تجربه کردهاند. محبی نژاد بحران نقدینگی، حل مشکل قیمت خودرو و قطعات، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی، انرژی و خدمات را از جمله مشکلات حاد زنجیره تامین خودرو عنوان کرد. بنابر اظهارات دبیر انجمن همگن قطعهسازان کشوری متوسط ارزبری ایران خودرو 1715 یورو و سایپا 1505 یورو است که در صورت عدم تامین، نمیتوان انتظار تولید خودرو را داشت. محبی نژاد با تاکید بر این نکته که کیفیت تنها وابسته به دستور نیست رسیدن به آن را وابسته به عواملی همچون قیمت متناسب، مواد اولیه، نقدینگی، دانش و فناوری و... دانست. او با بیان اینکه حاکمیت باید قوانین ضد انحصار و زیرساختها را فراهم کند بر موضوع داشتن تخصص و تجربه حضور در صنعت خودرو توسط سهامدار تاکید کرد. از دیدگاه محبی نژاد قطعهسازان سربازان جنگ اقتصادی هستند که طی ادوار مختلف مورد حمله قرار گرفتهاند و چه بسا که در این راه عمر و زندگی خود را هزینه کردهاند. بحران نقدینگی، حل مشکل قیمت خودرو و قطعات، دشواری تامین مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته داخلی و خارجی، انرژی و خدمات را از جمله مشکلات حاد زنجیره تامین خودرو هستند.
سد گاران مریوان سرریز کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کردستان گفت: در پی بارندگیهای اخیر در منطقه مریوان، سد گاران این شهرستان سرریز کرد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقهای کردستان، مهندس آرش آریانژاد اظهار کرد: سد گاران در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مریوان واقع شده و حجم نرمال این سد 84.42 میلیون متر مکعب، ارتفاع آن از پی ۶۲ متر، طول تاج ۵۰۴ متر و عرض تاج آن نیز هشت متر است. وی افزود: این سد با هدف تامین آب کشاورزی نواحی عمرانی پایاب و قزلچه سو به میزان 4 هزار و 500 هکتار و تأمین آب شرب و صنعتی شهرستان مریوان به میزان ۲۰ میلیون متر مکعب، در سال ۹۲ آبگیری شد. در پی بارندگیهای اخیر تراز این سد به 1419.11 رسید که در حالت معمول تراز نرمال آن 1419.06 میباشد. وی ادامه داد: حجم مفید سد در تراز نرمال 84.5 میلیون متر مکعب و دبی حال حاضر سرریز نیز 1 متر مکعب بر ثانیه بوده که منجر به سرریز این سد در روز یکشنبه 15 اسفند 1400 گردید.