جنازه خودروها چرا قیمت میلیاردی دارد؟

۱۴۰۱/۰۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۹۸۴
جنازه خودروها چرا قیمت میلیاردی دارد؟

جنازه خودروها از چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. بازار جنازه‌فروشی داغ است و حتی در برخی سایت‌های فروش خودرو نیز خودروهای اسقاطی یکی از لینک‌های پرمخاطب است. اما خریداران از این جنازه‌ها چه می‌خواهند که چنین هزینه‌ای پرداخت می‌کنند؟ محمد محبی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با خبرآنلاین ضمن توضیح روش کار این شبکه، نحوه شناسایی متخلفان را شرح می‌دهد. او با بیان اینکه بر اساس قانون واردات خودرو در مناطق آزاد کشور با پرداخت عوارض بسیار اندک آزاد است گفت: مالکین خودروها لازم است اسناد و تضامینی را در اختیار گمرک سرزمین اصلی و گمرکات مناطق آزاد قرار دهند تا خودروها در مناطق آزاد امکان تردد داشته باشند یا برای ورود موقت به سرزمین اصلی مجوز دریافت کنند.  به گفته محبی در سال‌های گذشته برخی از مالکان برندهای خودروهای سواری، راه‌سازی و سنگین بعد از ورود به منطقه آزاد، اعلام مفقودی می‌کنند. در موردهای اخیر پیگیری شده بعضا لندکروزو وانت‌های تویوتا در سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار اعلام مفقودی می‌شوند تا زمینه ورود آنها به سرزمین اصلی فراهم شود. شیوه کار این شبکه قاچاق به این صورت است که اسناد و مدارک خودروهایی که در سوانح رانندگی از بین رفته و قابلیت استفاده را از دست داده‌اند را خریداری می‌کنند و همانند همان شماره شاسی و موتور روی خودروهای وارداتی مناطق آزاد حک می‌شود و با اسناد و مدارک جعلی وارد سرزمین اصلی می‌شود. گاه دیده شده است که خودروی اول نیز از بین نرفته و در سرزمین اصلی تردد دارد اما با مدارک آن، خودروی منطقه آزاد نیز به راحتی وارد سرزمین اصلی می‌شود. اصطلاحا این شبکه قاچاق از شیوه خودروهای دوقلو استفاده کرده و بدون پرداخت عوارض، خودرو را وارد کشور می‌کنند. یعنی با یک نسخه سند دو خودرو در کشور موجود است. محبی اظهار کرد: این دو خودرو با ۲ پلاک مشابه، در سرزمین اصلی تردد می‌کنند. تنها زمانی تخلف این افراد مشخص می‌شود که تصادفی صورت بگیرد یا به دلایلی خودرو توقیف شود. در این شرایط به دلیل الزام ارایه برگ سبز و بررسی دقیق بدنه و موتور، ماهیت خودرو و جعلی بودن مدارک مشخص می‌شود. (این فقط مختص به سیستان و بلوچستان نیست و مناطق دیگر نیز درگیر چنین پدیده‌ای هستند. موقعی که طرف اعلام مفقودی می‌کنند دیگه ضمانت کارآیی ندارد. خلأ قانونی باید تعیین تکلیف شود.  او با بیان اینکه شماره‌های حکاکی شده بر روی بدنه خودرو بسیار ماهرانه است توضیح داد: در بررسی اولیه پلیس راهنمایی و رانندگی جعلی بودن پلاک و شماره‌ها مشخص نمی‌شود. در تصادفات ساده که پلیس سر صحنه حاضر می‌شود نیز فقط پلاک ماشین با شماره درج شده در کارت تطابق داده می‌شود و هیچگاه پلیس کاپوت را بالا نمی‌زند تا شماره موتور و بدنه را چک کند. بنابراین کشف این خودروها به راحتی صورت نمی‌گیرد.

    مالکانی که از ترخیص خودرو

امتناع می‌کنند

دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: موارد زیادی وجود دارد که خودرویی پس از تصادف در پارکینگ مانده و مالک برای ترخیص مراجعه نکرده است. این خودروهای لوکس رها شده در پارکینگ همان خودروهای دو قلوی قاچاق است. محبی متذکر شد: این روش باعث شده بازار فروش سند خودرو داغ شود به گونه‌ای که در برخی سایت‌های فروش خودرو می‌بینیم که سند یک خودروی کاملا سوخته چند صد میلیون تا یک میلیارد تومان فروخته می‌شود. مگر یک خودروی سوخته و از بین رفته چقدر ارزش دارد که فرد حاضر است یک میلیارد تومان بابت آن پول بدهد؟ در واقع این همان پولی است که به جای عوارض ۷ یا ۸ میلیارد تومانی خودرو پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر این شبکه قاچاق جنازه خودروهای لوکس را ۲ میلیارد تومان می‌خرند تا با اسناد آن خودروی ۸ میلیارد تومانی منطقه آزاد را به راحتی وارد سرزمین اصلی کنند. او تاکید کرد: موارد متعددی در گلوگاه‌های استان سیستان و بلوچستان کشف شده که خودروهای وارد شده از منطقه آزاد چابهار را با همین روش به سرزمین اصلی منتقل می‌کردند. البته این اتفاق تنها مخصوص منطقه آزاد چابهار نیست و دیگر مناطق آزاد نیز درگیر این نوع قاچاق خودرو هستند.