ایرانشهر
مصایب بلیتهای تکلیفی برای ایرلاینها
مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی از مطالبات بالای ایرلاینها از برخی دستگاهها بابت فروش بلیتهای تکلیفی خبر داد. دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفتوگو با مهر اظهار کرد: رقم مطالبات ایرلاینها از دستگاههای مختلف بابت بلیتهای تکلیفی، بالاست؛ به عنوان مثال بر اساس قانون جامع ایثارگران، شرکتهای هواپیمایی مکلف به اعطای بلیت نیم بها به ایثارگران شده اند؛ در همین قانون هم آمده باید بنیاد شهید و امور ایثارگران، مابه التفاوت قیمت واقعی و نرخ پرداختی از سوی ایثارگران را جبران کند. اسعدی سامانی اضافه کرد: تنها شرکتی که در این زمینه اقدام کرده، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) است که مبالغ مورد مطالبه ایران ایر هنوز پرداخت نشده است. ایران ایر این آمادگی را دارد تا در صورتی که بنیاد شهید بدهیهای خود را پرداخت کند، کماکان به ایثارگران خدمت رسانی کند. وی درباره تکلیف ایرلاینها به پرداخت بلیت نیم بها به معلولان بر اساس قانون بودجه امسال گفت: باید آیین نامه اجرایی آن تهیه شده و دستگاهی که قرار است مابه التفاوت نرخ واقعی و یارانهای بلیت هواپیما را بر عهده بگیرد، تعیین شود. همچنین مکانیزم مشخصی هم لازم است تدوین شود تا افراد مشمول دریافت بلیت نیم بها اعم از معلولان و ایثارگران به شرکتهای هواپیمایی جهت ارایه بلیت نیم بها معرفی شوند. بر اساس بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ عوارض آزادراههایی که پس از دوران مشارکت به دولت واگذار شده است ۱۰ درصد افزایش مییابد و منابع حاصله به صورت ماهانه به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز میشود؛ تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان از این مبالغ واریزی در اختیار سازمان بهزیستی قرار میگیرد تا جهت تهیه بلیت نیم بهای سامانههای برون شهری هوایی، ریلی و دریایی دولتی و عمومی هزینه شود. گفتنی است در این بند از قانون بودجه، در خصوص تفکیک میان عرضه بلیت نیم بها به سفرهای داخلی یا خارجی صحبتی به میان نیامده است.
فرمان توقف بندرسازی در ایران
جلیل اسلامی، معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی از اولویت تامین تجهیزات مورد نیاز بنادر کشور به جای بندرسازی، به عنوان دستور کار سال ۱۴۰۱ سازمان بنادر در این حوزه خبر داد. به گزارش تسنیم، اسلامی با اشاره به تاکید وزیر راه و شهرسازی بر لزوم بهروز کردن تجهیزات مورد نیاز در بنادر کشور در سال جاری، اظهار کرد: تاکید سیاستهای وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی بر این است که در کنار توسعه ظرفیتها و زیرساختهای بنادر کشور، تجهیزات و امکانات مورد نیاز آنها فراهم شود و بر این اساس تاکید بر این است که امسال توجه بیشتری به بحث تامین و آوردن تجهیزات برای افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور صورت گیرد. وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از تجهیزات بنادر کشور توسط بخش خصوصی تامین میشود، افزود: بخشی از این تجهیزات توسط شرکتهای سرمایهگذار بزرگی که در بنادر سرمایهگذاری کردهاند، تامین و بخشی از آن هم توسط خود سازمان بنادر تامین میشود. در این خصوص برنامهریزی کردهایم تا از طرق مختلف برای افزایش توانایی، سرعت و نُرم تخلیه و بارگیری و نیز کاهش زمان انتظار کشتیها استفاده شود. وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت و نیز حجم ورود کالاهای اساسی، ما تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه و بارگیری این کالاها را داریم و در سال گذشته نیز نزدیک به 28 میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شد. وی ادامه داد: در واقع الان بر مبنای حجم فعلی، تجهیزات لازم برای تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر وجود دارد اما تاکید بر توسعه بیشتر این ظرفیت برای تامین تجهیزات با توان بالاتر برای تخلیه کشتیهاست. به هر حال سایز کشتیها دایما در حال افزایش است و تجهیزات مناسبتری برای تخلیه آنها در زمان مناسب لازم است که این برنامهریزی انجام خواهد شد.