10 راهکار قوه قضاییه برای قضازدایی
در راستای سیاست قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی، نشست هماندیشی رییس قوه قضاییه با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی، به منظور بررسی چگونگی کاهش ورودی پروندههای مربوط به دستگاههای دولتی و حاکمیتی به عدلیه برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در جریان این نشست ضمن تبریک و تهنیت ولادت با سعادت سبط نبی اکرم(ص) امام حسن مجتبی(ع)، با اشاره به نقش و کارکرد ویژه معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی در برنامهریزی و هماهنگی جهت پیشبرد کلیه امور حقوقی و مجلس دستگاههای متبوع خود و نظارت بر حُسن اجرای آنها، اظهار کرد: معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی به عنوان حلقه واسط تشکیلات خود با مجلس و دستگاه قضایی، ایفاگر مسوولیتهای خطیر و مهمی نظیر اقامه دعوی، تعقیب و دفاع از دعاوی کیفری، حقوقی، اداری، ثبتی و سایر دعاوی مطروحه درمراجع قضایی و حقوقی و همچنین ارتباط مستمر با نهاد تقنینی کشور در راستای پیشبرد اهداف و برنامههای دستگاه متبوع خود هستند. رییس دستگاه قضا در ادامه به بیان راهکارها و نکاتی کلیدی در باب تقویت کارآیی معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی و نقشآفرینی آنها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی، پرداخت و در این رابطه مشخصاً به ۱۰ دستورکار اشاره کرد. استخراج آمار مدوّن و متقن پیرامون میزان و نوع پروندههای قضایی مرتبط با دستگاههای دولتی و حاکمیتی؛ تفکیک پروندههای حقوقی مرتبط با دستگاهها به لحاظ طرفیت (طرف مخاطب دعوا)؛ آسیبشناسی دلایل تشکیل پروندههای قضایی له یا علیه دستگاههای دولتی و حاکمیتی؛ حل و فصل پروندههای مرتبط با دستگاهها قبل از صدور آرا و احکام قضایی در رابطه با آنها؛ تعیین و تفکیک دستگاههایی که بیشترین دادخواست مردمی در مورد آنها در دیوان عدالت اداری مطرح شده و بیشترین ابطال مصوبات در این دیوان به آنها اختصاص دارد؛ شناسایی و مسدود کردن بسترهایی که سبب میشود علیه یک دستگاه بیشترین دادخواست در دیوان عدالت اداری ثبت شود؛ ضرورت تدوین لایحه دفاعیه قوی و مستدل توسط معاونین حقوقی دستگاهها در جریان رسیدگیهای قضایی؛ آسیبشناسی دلایلی که سبب میشود احکام قضایی علیه دستگاه دولتی و حاکمیتی صادر شود و ضرورت دقتنظر معاونتهای حقوقی دستگاهها در ارایه درخواستهای تجدیدنظرخواهی؛ ۱۰ دستورکاری بود که رییس قوه قضاییه در نشست هماندیشی با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی در راستای نقشآفرینی آنها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی، مطرح کرد. رییس عدلیه در ادامه این نشست، با تبیین و تشریح هر یک از دستورکارهای مطرح شده در راستای تقویت کارآیی معاونتهای حقوقی و امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای حاکمیتی و نقشآفرینی آنها در پیشبرد امر قضازدایی و کاهش ورودی پروندهها به دستگاه قضایی، تصریح کرد: مختومه کردن پروندههای قضایی مرتبط با دستگاههای دولتی و حاکمیتی در قالب صلح و سازش، قبل از صدور رأی و حکم دادگاه، از جمیع جهات اعم از مادی و غیرمادی، دارای منافع قابلتوجه است و نقش معاونتهای حقوقی دستگاهها در تحقق این مهم برجسته است. محسنی اژهای با اشاره به نقش اساسی و برجسته دیوان عدالت اداری در رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آییننامههای دولتی و احقاق حقوق آنها طبق اصل یکصد و هفتاد و سوم قانون اساسی، اظهار کرد: معاونت حقوقی یک دستگاه دولتی یا حاکمیتی میتواند در شناسایی و مسدود کردن بسترهایی که سبب میشود علیه دستگاه مزبور در دیوان عدالت اداری دادخواست ثبت شود، نقش چشمگیری را ایفا کند. رییس دستگاه قضا افزود: همچنین نقش معاونت حقوقی یک دستگاه دولتی یا حاکمیتی در متنبّه کردن مسوولان و دستاندرکاران دستگاه مزبور در راستای جلوگیری از صدور مصوبات مغایر با قوانین و مقررات وحقوق مردم بسیار حائز اهمیت است. رییس قوه قضاییه در ادامه به تشریح مقوله اهمیت دفاع مستدل و قوی معاونتهای حقوقی در موعد رسیدگی به پروندههای قضایی مرتبط با دستگاه متبوعشان پرداخت و عدم دفاع متقن و کافی از سوی آنها را موجب ایجاد پیامدهایی از قبیل کثرت درخواستهای اعمال ماده ۴۷۷ و اطاله دادرسی دانست.
قاضیالقضات در همین راستا افزود: وقتی رأی و حکمی علیه یک دستگاه دولتی و حاکمیتی صادر میشود بعضاً با لوایح دفاعیهای از سوی معاونتهای حقوقی آن دستگاهها مواجهایم که از اتقان کافی برخوردار نیستند یا به درخواستهای اعمال ماده ۴۷۷ و تجدیدنظری برمیخوریم که اصلاً ناظر بر مفاد دادنامه و رأی صادره نیستند. محسنی اژهای در ادامه نشست هماندیشی با معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای اجرایی و نهادهای حاکمیتی ضمن تصریح درخصوص ضرورت جامع بودن لوایحی که از سوی دستگاهها برای تصویب به مجلس ارسال میشوند، بر نقش معاونتهای حقوقی و امور مجلس دستگاهها در هر چه پختهتر و جامعتر بودن طرحهایی اشاره کرد که در مجلس مطرح میشوند و به نحوی از انحا با دستگاههای اجرایی و حاکمیتی مرتبط هستند.
رییس قوه قضاییه همچنین به معاونین حقوقی و امور مجلس دستگاههای اجرایی و حاکمیتی توصیه کرد که در امر تبیین و توضیح مسائل مرتبط با دستگاههای متبوع شان
برای مردم و نمایندگان و وکلای آنها پیشقدم و پیشگام باشند تا بدینترتیب فرصت از بدخواهان و بداندیشان برای موج سواری پیرامون مسائل سلب شود.
رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در این جلسه با اشاره به ضرورت حذف عناوین مجرمانه غیر ضرور و اضافی و کاهش مجازاتهای حبس در لوایح پیشنهادی دستگاهها و نهادهای حاکمیتی، به ضمانت اجراهای کیفری که وزارتخانهها برای لوایح خود پیش بینی میکنند اشاره کرد و گفت: پیش بینی ضمانت اجرای کیفری در لوایح تنظیم شده از سوی وزارتخانهها، بار را بر روی دوش قوه قضاییه میگذارد و این در حالی است که «حذف عناوین مجرمانه و کاهش مجازاتهای حبس» از سیاستهای کلی نظام است که باید رعایت شود. خداییان بر ضرورت مستندسازی اموال دستگاهها نیز تاکید کرد و گفت: در حال حاضر اموال اکثر دستگاههای دولتی یا فاقد سند هستند یا سند آنها بر اساس قانون حدنگار تهیه نشده است. معاون حقوقی قوه قضاییه نیز در این جلسه با اشاره به آثار مثبت تفاهمنامهای که ۳ سال پیش میان معاونان حقوقی قوای سه گانه در موضوع «تنقیح قوانین» منعقد شد، عنوان کرد: دستگاه قضایی تا امروز در بسیاری از موارد از این تفاهمنامه استفاده کرده و امیدوار است که سایر دستگاهها و سازمانها نیز در زمینه اجرای مفاد این تفاهمنامه با جدیت بیشتری عمل کنند.
وی همچنین معاونتهای حقوقی را شاقول تنظیم فعل و ترک فعل مدیران دانست و خواستار تشکیل شورای هماهنگی معاونان حقوقی و پارلمانی قوای سه گانه و سازمانهای تابعه شد.
حجتالاسلام والمسلمین «قدرتی» همچنین با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی تصویب برخی لوایح دستگاههای مختلف، خواستار آن شد که دستگاههای مختلف هنگام تنظیم لوایح پیشنهادی خود، در صورتی که به موارد قضایی برخوردند، حتما آن را با قوه قضاییه و وزیر دادگستری در میان بگذارند و نظر مشورتی عدلیه را اخذ کنند.