اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۰:۲۲:۴۲
کد خبر: ۱۸۸۳۵۵

توافق تامین گندم و روغن از روسیه

رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری اظهار کرد: بر اساس آمارهایی که از عملکرد صادراتی ایران در سال ۱۳۹۹ وجود داشت، ما در حوزه خدمات فنی و مهندسی صادرات ۴۸۰ میلیون دلاری داشتیم اما این عدد در سال گذشته به حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید و با توجه به قراردادهایی که در این حوزه بسته شده، امید به افزایش آمار در سال جاری نیز وجود دارد.

علیرضا پیمان‌پاک درباره هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در این حوزه نیز گفت: ما امکان آن را داریم که در بخش‌هایی چون خدمات‌ای تی، اپلیکیشن‌ها و صنایع خلاق صادرات خود در این بخش را به شکلی قابل توجه افزایش دهیم. امسال این عدد می‌تواند به ۶ میلیارد دلار برسد و در بلندمدت نیز امکان رسیدن آن به ۲۰ میلیارد دلار وجود دارد که تنها ۱۰ میلیارد دلار آن قابلیت اجرا در عراق را دارد. رییس سازمان توسعه تجارت درباره آمارهای تجاری ایران در سال ۱۴۰۰ نیز توضیح داد: آخرین آمارهای ما نشان می‌دهد که میزان صادرات به ۴۸ و میزان واردات به ۵۳ میلیارد دلار رسیده است و در کل آمار تجاری کشور از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار گذشته است. خوشبختانه در سالی که گذشت میزان صادرات ایران در بخش‌هایی مانند پتروشیمی و صنایع غذایی رشد قابل توجهی را به ثبت رسانده است. پیمان پاک اضافه کرد: بر اساس آخرین برآوردها میزان صادرات ایران به آفریقای جنوبی ۵۰۰ درصد، به غنا ۱۵۰ درصد، به ترکیه ۱۴۰ درصد و به عمان ۶۵ درصد افزایش یافته است. در کنار آن در حوزه ترانزیت نیز رشدی ۲.۵ برابری به ثبت رسیده که امکان افزایش بیشتر نیز دارد. وی درباره آخرین وضعیت موافقت‌نامه تجاری اوراسیا نیز بیان کرد: با وجود جنگ اخیر روسیه و اوکراین، با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی توافق‌های خوبی برای تامین گندم و روغن با روسیه انجام شده و با توجه به ظرفیت‌های دریایی، امکان افزایش صادرات به این کشور نیز پیگیری می‌شود. در بخش‌هایی چون صنایع ریلی، خودرویی و معدنی نیز ظرفیت‌های خوبی برای افزایش همکاری با روسیه وجود دارد.

استیضاح وزیر صمت در دست بررسی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هرکسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد. علی جدی درباره گرانی دوباره قیمت خودرو در بازار و ادامه وضعیت فروش آن به صورت قرعه‌کشی به خبرنگار ایلنا گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو در کشور به تعادل نرسد و تولید افزایش پیدا نکند، نه قرعه‌کشی حذف و نه قیمت حاشیه بازار کم می‌شود، در واقع هیچ‌کدام از این مسائل حل نمی‌شود.  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه با تاکید بر نقش دولت در خصوص خودرو اظهار کرد: دولت باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند و تاکنون آنچه وظیفه مجلس بوده از جمله تصویب طرح، در بودجه آورده‌ایم. عملا مجلس وظیفه خود را در این خصوص انجام داده و باقی آن را دولت و مجمع تشخیص باید تصمیم‌گیری کنند. وی افزود: در غیر این صورت، وقتی شما 10 کالا دارید که متقاضی برای آن 20 نفراست، خود به خود قیمت‌ها بالا خواهد رفت. در حال حاضر یک میلیون و 500 هزارخودرو در سال نیاز داریم، وقتی یک میلیون هم در سال تولید نداریم، این تقاضا هرسال انباشته می‌شود و وضعیت فعلی را به وجود می‌آورد که مجبور هستند برای آن قرعه‌کشی کنند. برای مثال 100 هزار خودرو می‌خواهند بفروشند که برای آن چند هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند که این موضوع خودش باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود. جدی با بیان اینکه دولت گفته است، تنها راه‌حل این مشکل این است که قیمت خودرو را با حاشیه بازار یکی کنیم، تصریح کرد: چه کسی گفته که با این کار مشکل خودرو حل خواهد شد؟ چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان قیمت را با حاشیه بازار یکی کنند و دوباره قیمت‌های حاشیه بازار بالاتر نرود. اگر 100 هزار تومان به قیمت کارخانه خودرو اضافه ‌شود، 200 هزار تومان قیمت حاشیه بازار بالاتر می‌رود. لذا باید این مشکل ریشه‌ای حل شود. تا زمانی که تولید افزایش پیدا نکند، این مشکل حل نخواهد شد. این نماینده مجلس در ادامه درباره روند قرعه‌کشی خودرو از سوی خودروسازان داخلی گفت: قرعه‌کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هر کسی برنده می‌شود یک پول اضافه‌ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می‌آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد. وی افزود: مجلس طرح واردات و افزایش تولید را داده است که تا زمانی بازار به تعادل نرسد، افزایش تولید هم ممکن است قیمت‌ها را تغییر ندهد. خودروسازان می‌گویند که زیان انباشته دارند و زیرقیمت تمام شده، خودرو را به بازار می‌دهند و هر چه افزایش تولید داشته باشند به همان میزان ضرر می‌کنند. یعنی انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند و می‌گویند قیمت را بالا ببرید و بالاخره این اختلاف قیمتی که در بازار وجود دارد آنها را هم تحریک می‌کند و می‌خواهند از این سود برخوردار شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت استیضاح وزیر صمت گفت: این موضوع در هیات رییسه مجلس در دست بررسی است و آنها باید در این مورد تصمیم‌گیری کنند. درجلسه‌ای که در کمیسیون با وزیر داریم در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود. علی جدی در پایان با تاکید بر اینکه تا زمانی که میزان تولید و تقاضای خودرو بالانس نشود، هیچ چیزی در قیمت خودرو تعیین‌کننده نیست، خاطرنشان کرد: یعنی عملا نه مصرف‌کننده تعیین‌کننده است، نه می‌توان روی آن قیمت برنامه‌ریزی کرد. زمانی که بازار رقابتی شود و تولید افزایش یابد و متقاضی خودرو حق انتخاب داشته باشد، آن زمان می‌توان بازار را منطقی دانست ولی اکنون نه متقاضی حق انتخاب دارد و نه فروشنده حق قیمت‌گذاری.