رویداد
مهلت یک هفتهای برای دریافت سود سهام عدالت
علی مهدوی پارسا، معاون عملیات سمات در خصوص شیوه دریافت سود سهام عدالت سهامدارانی که اطلاعات آنان کامل نیست، اظهار داشت: این دسته از سهامداران عدالت میبایست اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) خود را ظرف یک هفته آینده (تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) تکمیل کنند. وی با بیان اینکه سود سال ۱۳۹۹ سهامداران عدالت روز ۲۱ اسفندماه سال گذشته به حساب ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت پرداخت شد، افزود: بر اساس آخرین آمار شرکت سپردهگذاری مرکزی، بیش از ۲ میلیون سهامدار سهام عدالت به دلیل نداشتن شماره شبای معتبر بانکی سود سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ خود را دریافت نکردهاند. مهدوی پارسا اظهار داشت: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهمترین دلایلی است که باعث شد تا سود سهامداران به حساب آنها واریز نشود. معاون عملیات سمات با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ هزار سهامدار از ابتدای امسال با ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام، مشکل شماره شبای بانکی معتبر خود را برطرف کردهاند، گفت: سود سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ این سهامداران تا پایان اردیبهشت ماه جاری به حسابشان واریز خواهد شد. وی ادامه داد: آن دسته از سهامداران عدالتی که ظرف یک هفته آینده (تا ۳۰ اردیبهشت ماه جاری) اطلاعات بانکی (شماره شبا معتبر) را در سامانه سجام تکمیل کنند نیز مشمول دریافت سود سهام عدالت در این مرحله میشوند. معاون عملیات سمات خاطرنشان کرد: شرکت سپردهگذاری مرکزی هفته گذشته سود سهامداران حقوقی سهام عدالت را واریز کرد. مهدوی پارسا درباره سود سهام عدالت «سبدهای اختصاصی سهام» گفت: سود این سبدها هنوز واریز نشده، اما سود این سبدها نیز در چند روز آینده به حسابشان پرداخت خواهد شد. گفتنی است، سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) با هدف ایجاد سامانهای یکپارچه، فراگیر و ارایه خدمات مطلوب به سهامداران بازار سرمایه راهاندازی شده است.
رانت سرخطی از شائبه تا واقعیت
بورسنیوز| روحالله دهقان مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: بهطور خاص در بحث سرخطی زدن، تناسب بین استیشنها و کاربران برخط، در گذشته یک بار در روزهای اول و بازار سرمایه مورد بررسی قرار گرفته و آمارهای آن زمان نشان میدهند در سرخطیهای نمادهای پر بیننده بازار، نسبت ایستگاههای معاملاتی به کاربران برخط تقریباً برابر است. وی اضافه کرد: بیش از ۱۴۰۰ ایستگاه معاملاتی در کارگزاریها وجود دارد و تفاوت این ایستگاهها با آنلاین در این است که کاربران برخط فقط برای یک کاربر ثبت سفارش انجام میدهند و در استیشنها میتوان برای تمام مشتریان ثبت سفارش انجام داد. انتقاد به رانت سرخطیها در ایستگاههای معاملاتی منطقی نیست، چرا که استیشنها برای مشتریان کارگزاریها ثبت سفارش انجام میدهند و مشتریان میتوانند از کارگزاری خود چنین تقاضایی داشته باشند. درمورد سرخطی در ایستگاههای معاملاتی اتفاقاً تلاش شده تا عدالت بیشتری برقرار شود؛ چرا که تمام سفارشهای ابتدای صبح از ایستگاههای معاملاتی سراسر کشور جمعآوری شده و در سیستمی رندومسازی میشود و سفارشات توسط سیستم به سامانه معاملاتی ارسال میشود. با این کار حساسیت زمان از سفارشات گرفته میشود. اما در سیستمهای آنلاین به هر دلیلی یا روشی ممکن است معاملهگر در ابتدای صبح اقدام به ثبت سفارش کنند. مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس ادامه داد: برای رعایت عدالت در سیستمهای برخط از آنجا که شرکت مدیریت فناوری بورس متولی نیست، طبیعتا ممکن است هر کارگزاری از سیستم برخط خاصی استفاده کند. در سیستمهای برخط برای رعایت عدالت، استانداردسازی روشهای ارتباطی با سامانه معاملات پیش بینی شده است. در اینجا لینک ارتباطی که در اختیار همه قرار دارد، مشخصات یکسانی دارد. ارتباطات مخابراتی، پهنای باند و... بنا به تعداد کاربری که شرکت کارگزاری دارد، نرمال شده که همه برای ارسال سفارشات به سامانه معاملات به امکانات یکسانی دسترسی داشته باشند. این حد از اقدامات توسط شرکت مدیریت فناوری بورس انجام شده تا عدالت رعایت شود. گرچه شاید ادعای رعایت ۱۰۰ درصدی عدالت، ادعای بیجایی باشد. به هر حال هر سیستمی، نقطه ضعفهایی دارد که شاید بتوان از آن سوءاستفاده کرد. ولی با امکانات موجود این اقدامات در راستای اجرای عدالت در معاملات هم در سطح ایستگاههای معاملاتی و هم در رشته ارتباطات شرکتهای آنلاین با سامانه معاملات انجام شده و رقابت این دو با یکدیگر نشان میدهد که تقریباً سهم یکسانی از سفارشهای سرخطی دارند. دهقان تصریح کرد: اما معتقدم معضل تمایل به سرخطی زدن، به وجود محدودیت دامنه نوسان برمیگردد. مادامی که دامنه نوسان محدوده وجود داشته باشد، افراد در زمان با یکدیگر رقابت میکنند. اگر دامنه نوسان افزایش یابد، رقابت روی قیمت سهم خواهد بود، نه زمان؛ و عملا موضوع رانت سرخطی منتفی است. در دامنه نوسان بازتر معامله گران با احتیاط بیشتری اقدام به ثبت سفارش میکنند و تمایل به چسبیدن به سقف چه در سمت منفی و چه در سمت مثبت کاهش پیدا میکند.