روایت نظام مهندسی از تخلفات ساختمانی در «متروپل»
سرپرست نظام مهندسی کشور با تاکید بر اینکه هیچ قاعده و ضابطهای در متروپل آبادان رعایت نشده است، گفت: این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچکس نتوانسته برود و نظارت کند و خارج از روال معمول ساختمان اجرا شده بود. حمزه شکیب در شصتوهفتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان میهمان ویژه حضور پیدا کرد تا درباره ساختمانهای ناایمن تهران و همچنین حادثه متروپل آبادان گزارشی را ارایه کند سرپرست نظام مهندسی کشور درباره حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: آبادان شهری است که ساختمانهای بلند آنکه تعداد طبقاتاش بیش از ۱۰ طبقه است به حدود پنج یا شش ساختمان میرسد و این در حالی است که متروپل قبل از اخذ پروانه شروع به ساختوساز کرده است و با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری ساختوساز تابع قوانین دیگری بوده پروانهای که تا سال ۹۶ صادر میشود به گونهای است که سازمان نظام مهندسی در چرخه طراحی و اجرا به صورت رسمی وجود نداشته است.شکیب ادامه داد: ساختمان هنوز به بهرهبرداری نرسیده بوده که زیر بار یک دوم بارهای ثقلی خود بوده است و با این وضعیت مواجه شده اگر به بهرهبرداری میرسید تعداد افراد بیشتری در ساختمان حضور داشتند و گرفتار حادثه میشدند. متاسفانه هیچ سازوکار مناسب طراحی و اجرایی برای این ساختمان پیشبینی نشده بود.
پلاسکو بود اگر...
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع ساختمان پلاسکو اشاره کرد و افزود: ساختمان پلاسکو روزی نماد ساختمانهای بلند کشور بود. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ ساختمان بلند بالای ۱۲ طبقه داریم که مسوولیت آن برعهده ما و شماست؛ اما نگهداری نمیشوند و ارادهای نیاز است که برای نظارت آنها اقدام کنیم قطعا اگر مباحث مقررات ایمنی ساختمانها اجرایی میشد ما هنوز پلاسکو را داشتیم.
1000 ساختمان بلند در تهران
سرپرست نظام مهندسی کشور افزود: هزار ساختمان بلندمرتبه داریم که باید به صورت پایلوت برای آنها مواردی را اجرایی کنیم از جمله تدوین دستورالعمل و مکانیزم فوقریزش. اگر آتش سوزی در این ساختمانها اتفاق افتاد باید بدانیم کدام طبقات فروریزش دارد و این اطلاعات را پس از احصا در اختیار آتش نشانیهای منطقه قرار دهیم تا سازه را بشناسند و در هنگام آتش سوزی مکانیزم فروریزش موجود باشد البته این کار از قبل آغاز شده ولی متاسفانه دنبال نشده است.
دانش و علم مهندسی در کشور پیاده نمیشود
سرپرست نظام مهندسی کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود در طرح پیشنهادی برای کاهش ریسک در شهر تهران گفت: ما دانش و توان لازم را داریم دانش علم مهندسی در کشور ما جزو پنج کشور اول دنیاست اما متاسفانه این دانش و علم پیادهسازی نمیشود چرا که نظامات درون و بیرون سازمانی را رعایت نمیکنیم. باید به سمتی حرکت کنیم که محصول نهایی استاندارد باشد.
به گزارش ایسنا، پس از صحبتهای حمزه شکیب، مهدی چمران ریاست شورا در طرح سوالی از سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور گفت: زمین محل ساخت متروپل آبادان چگونه بوده و آیا میشده چنین ساختمانی با پی و فوندانسیون معمولی ساخته شود؟شکیب در پاسخ به این سوال مهدی چمران گفت: زمین آبادان احتمالا زمینی از نوع ۳ بوده که آبهای سطحی در آن بالاست البته هنوز بررسی دقیق علمی انجام ندادهایم. قطعا میشود ساختمانهای حتی بالاتر از تعداد طبقات متروپل ساخت اما باید تمهیدات امنیتی لازم در نظر گرفته شود.وی ادامه داد: احتمالا فوندانسیون ساختمان نیاز به شمع داشته اما اینکه رعایت شده یا خیر؟ باید مورد بررسی قرار گیرد که در همین راستا تیمی تشکیل دادهایم تا این کار را انجام دهد. ریاست شورای شهر تهران بار دیگر گفت: افرادی که درخواست اضافه طبقه میکنند شاید بتوانند ستون را تقویت کنند اما نمیشود فوندانسیون را کاری کرد لذا این درس عبرتی برای ماست تا راحت و سریع اضافه طبقات را تعیین نکنیم.شکیب در ادامه گفت: متروپل ابتدا برای ۹ طبقه طراحی شده ولی برای این کار از افراد صلاحیتدار استفاده نمیکند و بعد سه طبقه اضافه میکند و برخی ستونها را حذف میکند و سیستم سازهای بسیار عجیبی را که در دنیا مشابه آن وجود ندارد پیادهسازی میکند هیچ قاعده و ضابطهای در آن رعایت نشده و متاسفانه این افراد آنقدر قدرت داشتند که هیچ کس هم نمیتوانست برود و نظارت بکند و خارج از روال معمول این ساختمان اجرا شده البته در استانهای دیگر هم موارد مشابه داریم که باید انشاءالله این روند اصلاح شود.
عامل به وظایف خود بودیم
سرپرست سازمان نظام مهندسی کشور همچنین در حاشیه نشست علنی شورای شهر به خبرنگاران گفت: سازمان نظام مهندسی در بحث متروپل به وظایف خود عمل کرده است و حتی در اردیبهشتماه امسال تذکرات کتبی را در رابطه با این ساختمان به شهرداری آبادان ارسال میکند اما به هیچکدام از این تذکرات از سوی شهرداری توجه و پیگیری نشده است.شکیب افزود: در رابطه با ساختمان متروپل باید به یک نکته اشاره شود و آن موضوع این است که فردی که صلاحیت نداشته است به موضوع ساختوساز وارد شده است و جالب است که در ساعت ۹ صبح همان روز که ساختمان متروپل ریزش میکند شاهدان عینی اعلام کرده بودند که مصالح در این ساختمان ریزش داشته و تا ساعت ۱۲ عبدالباقی مالک این ساختمان در متروپل حضور داشته است و اگر دانشی داشت این وضعیت فعلی ایجاد نمیشد.وی با تاکید بر اینکه در بحث ساختمانی مقررات ملی، مبحث ۲۲ وجود دارد اما پیادهسازی نمیشود، گفت: اتفاق متروپل نیز همانند پلاسکو چند صباحی در فضای جامعه مطرح و بزودی به فراموشی سپرده خواهد شد، اما باید از اینگونه اتفاقات درس عبرت بگیریم.سرپرست نظام مهندسی کشور با بیان اینکه در بحث متروپل بخشهای مختلفی از جمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی، وزارت کشور و حتی قوه قضاییه مسوولیت داشتهاند، گفت: سازمان نظام مهندسی در بحث متروپل به وظایف خود عمل کرده است و حتی در اردیبهشتماه امسال تذکرات کتبی را در رابطه با این ساختمان به شهرداری ارسال میکند اما به هیچکدام از این تذکرات از سوی شهرداری توجه و پیگیری نشده است.