بازار سرمایه
چه کسی جلوی عرضه خودرو در بورس کالا را گرفت؟
تجارتنیوز| قرار بود چهارشنبه هفته گذشته ۴۳۰ دستگاه خودروی فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا عرضه شود. اما با تصمیم یکشبه وزارت صمت عرضه خودرو لغو شد. یک روز پیش از عرضه خودرو در بورس کالا یعنی ۱۷ خرداد، منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، با ارسال نامهای به حامد سلطانینژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران، از ممنوعیت عرضه این محصول در بورس کالا خبر داد.طبق این نامه، توقف معامله خودرو در بورس کالا، بر اساس مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در مهر ماه سال گذشته بوده که طی آن مسوولیت تنظیم بازار، بر عهده وزارت صمت بوده و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. البته وزارت صمت مصوبه شورا را به دلیل محرمانه بودن منتشر نکرده است. حال وزارت صمت در اطلاعیهای علت این ممنوعیت عرضه را افزایش قیمت نجومی خودرو دانست!این در حالی است که بررسیها نشان میدهد عرضه هر محصولی در بورس کالا، آن محصول را به تعادل قیمتی میرساند. علت آن نیز به روش عرضه باز میگردد. محصولات با روش عرضه و تقاضا در بورس معامله میشوند و این موضوع جلوی افزایش قیمت نجومی را میگیرد. روحاالله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا میگوید: کمیسیون صنایع آماده عرضه این محصول در بورس کالا است. لایحه این عرضه آماده بود اما به علت تغییرات دولت این روند پیش نرفت و کلیات آن نیز تصویب شده است.وی ادامه میدهد: عرضه خودرو در بورس کالا نیاز به قانون دارد. یعنی در شرایط فعلی وزارت صمت، با هماهنگی ستاد تنظیم محصولات را قیمتگذاری میکند. ولی با توجه به اینکه این سیاست ناکارآمد است و شورای رقابت نتوانسته بازار را به روش قیمتگذاری متعادل کند، مجلس به این نتیجه رسید که این محصول باید در بورس کالا عرضه شود.این نماینده مجلس تاکید میکند: با توجه به روش قیمتگذاری کنونی، سامانه ثبتنام خودرو نیز عملکرد مثبتی نداشته است و به احتمالا زیاد باید وارد فرآیند قانونگذاری شویم و آن را به صحن ارجاع دهیم.ایزدخواه در ادامه میگوید: زمانی که عرضه این محصول کمتر از تقاضا است قیمتگذاری دستوری جوابگو نیست. از سوی دیگر اگر قیمتها آزاد شود و محصولات براساس قیمت حاشیه بازار معامله شود باعث تورم و گرانی بیش از پیش میشود. پیشنهاد ما این است که اجازه دهیم مردم قیمت خودرو را تعیین کند که این موضوع همان روش عرضه و تقاضا بورس میشود.وی تاکید میکند: خرید چنین محصولی از بورس عادلانهتر است و زمانی که عرضه از تقاضا کمتر باشد این روش کارآمدی بیشتری دارد. به گفته ایزدخواه قانونی برای الزام ورود خودرو به بازار سرمایه وجود ندارد.از سوی دیگر شب گذشته وزارت صمت اطلاعیهای درخصوص چرایی توقف عرضه خودرو در بورس کالا داد. در این اطلاعیه آمده است: عرضه خودروهای پر تقاضا و کم تعداد در بورس کالا منجر به افزایش نجومی قیمت آنها و همچنین سه قیمتی شدن آن (قیمت محصول، قیمت بورس، قیمت بازار) میشود. برخی خودروسازهای خصوصی برای فرار از فروش خودرو در سامانه یکپارچه و تلاش برای کسب سود بیشتر به وظیفه ملی خود عمل نکردهاند. لذا از بورس کالا انتظار میرود بهجای بازی در زمین منفعت طلبی یک خودروساز به وزارت صمت برای مدیریت یکپارچه بازار خودرو کمک کند.
دستهای پشت پرده جلوی تحول صنعت خودرو را گرفت
شهربورس| حسین مرید سادات درباره تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا به معنای رهایی این صنعت از قیمتگذاری دستوری، انتقال سود حاصل از تولید به تولیدکننده به جای دلالان، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمتهای کارخانه و بازار و در پایان منتفع شدن مصرفکنندگان از شفافیت بازار خودرو است.وی افزود: نخستین طرحی که در کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم مطرح و پیگیری شد طرح ساماندهی بازار خودرو از مسیر عرضه در بورس کالا بود. مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران در نامهای به شرکتهای کارگزاری اعلام کرد که علیرغم آمادهسازی زیرساختهای لازم برای انجام معاملات خودرو در بورس کالا با توجه به نامه معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، عرضه خودرو در بورس کالا تعلیق میشود.این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در متن نامه این نامه که محمد نوروزپور مدیر بازرسی و امور اعضا بورس کالای ایران آمده است: با توجه به نامه روز گذشته معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت که پایان وقت اداری به بورس کالا ارسال شده بود، مبنی بر مصوبات شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و با توجه به ابهامات حقوقی درخصوص امکان تسری مصوبه مذکور به عرضه خودرو در بورس کالا، موضوع جهت اتخاذ تصمیم به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارجاع شد.حسین مرید سادات یادآور شد: در ادامه این نامه ضمن عذرخواهی از تمامی ذی نفعان و فعالان بازار آمده بود که علی رغم آمادهسازی زیرساختهای لازم جهت انجام معاملات خودرو در بورس کالا، شبکه کارگزاری و تولیدکنندگان خودرو تا زمان ابهام توسط شورای عالی بورس، عرضه در بورس کالا تعلیق شد و دلالان و رانت خوارن و ویژه خواران در دقیقه ۹۰ با وجود اماده بودن زیر ساخت لازم برنده این بازی شدند.وی در پایان گفت: همانطور که مشهود است، یکی از مارکتها و منابعی که میشود خودرو را بدون واسطه به دست مصرفکننده رساند و این عرضه به صورت شفاف اتفاق بیفتد، همین مارکت بود که به واسطه نامه ارسالی تعلیق شد.