رویداد
جزییاتی از اجرای طرح کارت هوشمند نان
با توجه به اینکه از امروز مرحله نخست طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران آغاز شده است، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در این باره گفت: در مرحله اولیه این طرح فقط کارتخوانهای هوشمند در نانواییها نصب میشود و تغییری در روند فروش و قیمت نان صورت نخواهد گرفت. همزمان با تغییر سیاست دولت در پرداخت یارانهها، وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را مطرح و اجرا کرد. این طرح ابتدا در استان زنجان به صورت آزمایشی اجرا شد و سپس به استانهای قم، گلستان، فارس، کرمان و... رسید. اکنون نیز، استانداری تهران امروز اعلام کرد که مرحله اول طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در استان تهران آغاز شده است. طبق گفته معاون اقتصادی استانداری تهران، در مرحله نخست اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان در سطح نانواییهای استان تهران، ۶۸۰۰ دستگاه کارتخوان آماده شده و تحویل داده خواهد شد. در این زمینه، محمد جلال - مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی - درباره طرح هوشمندسازی توزیع نان اظهار کرد: فعلا روند اجرای این طرح فقط شامل نصب کارتخوانهای هوشمند در نانواییهاست و تغییری در قیمت و روند فروش نان برای مردم ایجاد نخواهد شد. فروش کیلویی نان از موضوع هوشمندسازی یارانه آرد و نان متفاوت است. البته، ممکن است که در آینده این دو طرح ترکیب شوند. وی افزود: ایده فروش کیلویی نان در رابطه با برخورد با کمفروشی نانواهاست که از سوی وزارت جهاد کشاورزی مطرح شده است و فعلا ایده محوری دولت نیست. با نصب کارتخوانهای هوشمند در نانواییها، عملکرد نانوایان در فروش نان به مردم به صورت سیستمی سنجیده میشود و دادههای مربوط به این موضوع ثبت میشود. مشاور خاندوزی با بیان اینکه فاز بعدی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به نظام آرد یارانهای و عملکرد نانوایان مرتبط میشود، ادامه داد: با اجرای این طرح عملکرد نانوایان در تعداد نانی که فروختهاند، سنجیده میشود. این بررسی و سنجش اینگونه است که هزینه تبدیل آرد به نان و ما به التفاوت آن برای نانوا لحاظ خواهد شد. پیش از این، عملکرد نانوایان اینگونه بود که آرد ارزان دریافت میکردند اما محاسبات و نظارتی بر خروجی عملکرد نانواییها وجود نداشت. جلال با بیان اینکه با نصب کارتخوانهای هوشمند عملیات تولید نانواییها نیز قابلیت اندازهگیری پیدا میکند، گفت: در پی اجرای این طرح، ورودی نانوا به صورت آرد و خروجی آن در قالب فروش نان به مردم مرتبط و متناسبسازی میشود. این طرح سازوکار مالی نیز دارد که بعد از استقرار کامل کارتخوانهای هوشمند در آینده مطرح خواهد شد. وی افزود: با نصب کارتخوانهای هوشمند، خرید نان برای مردم تغییری نمیکند و به جای ورود مبلغ، تعداد نان خریداری شده در این کارتخوانها وارد میشود و مبلغ نان به صورت سیستمی اعمال میشود تا اعمال قیمتهای سلیقهای از سوی نانوایان از بین برود و مدیریت قیمت نیز صورت بگیرد. مشاور وزیر در پایان خاطرنشان کرد: مبنای عمل نانوایان نیز همین مبلغ فعلی نان است و در صورت تغییر قیمت نان نیز، مبلغ موردنظر را استانداری با تایید سازمان حمایت در شهر تهران و سایر شهرها نهایی میکند و به صورت خودکار روی ساختار کارتخوانهای هوشمند اعمال میشود.
مردم رییسجمهور را از خود میدانند
نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اولین نشانه حکمرانی بر محوریت مردم، اعتماد واقعی به مردم است، گفت: صبوریهای مردم به علت این است که آنها رییس دولت را از جنس خود میبینند. محسن زنگنه در همایش «حکمرانی مردمی در گفتمان عدالت و جمهوریت» که از سوی مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری برگزار شده است، با اشاره به اینکه واژگان در کشور ما درست تببین نمیشود، بنابراین یک تلقی دیگری از برخی واژگان در جامعه شکل میگیرد و یک امر خوب، مذموم میشود، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی متناسب با واقعیات جامعه بود اما درست در جامعه نخبگی تعریف نشد و بنابراین جامعه نخبگی با آن اخت نشد و بعد حدود ۱۰ سال از مطرح شدن آن، ثمراتش را بهطور کامل ندیدیم. وی ادامه داد: اگر حکمرانی مردمی درست تعریف نشود، ممکن است به سرنوشت تعریف واژه اقتصاد مقاومتی دچار شود. یک تعریف حاکمیت مردمی یعنی که حاکمان سلوک مردمی داشته باشند یعنی حاکمان زی مردمی داشته باشند و از مردم عادی باشند. مردم، سلوک مردمی حاکمان را در رییس دولت دنبال میکنند. در دولت سیزدهم ارتقای بسیار خوبی در این زمینه داشتهایم. صبوریهای مردم به علت این است که مردم رییس دولت را از جنس خود میبینند. سلوک مردمی حاکمان یک امر ذاتی است و یک حاکم نمیتواند یک شبه مردمی شود. در سطح وزرا هم شاهد رعایت سلوک مردمی هستیم. این نماینده مجلس با بیان اینکه تعریف دیگری از حاکمیت مردمی یعنی حکمرانی بر محوریت مردم، اظهار کرد: اولین نشانه حکمرانی بر محوریت مردم، اعتماد واقعی به مردم است. در این بین باید بررسی شود تلقی ما از مردم چیست؟ در اینجا مهم است که نخبه دانشگاهی یا بخش خصوصی در تعریف از مردم جا میگیرند یا خیر؟ منظور از مردم، هر آن کس غیر از دولت است. اعتماد به مردم هم یعنی اجرای اصل۴۴ قانون اساسی، اما ما چقدر حاضریم مدیریت کشور را به مردم بدهیم؟ در واگذاریها ۵ یا۱۰ درصد را به مردم واگذار میکنیم و میگوییم نباید همهچیز را به مردم داد چون مشکل امنیتی ایجاد میشود. زنگنه خاطرنشان کرد: از دهه ۶۰ با مطرح شدن افکار سوسیالیستی در کشور و طرح شعار مردمی، طبقهای میلیاردر ایجاد شد و از طرفی هر روز به تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد افزوده شد. افراد با دمپایی برای خدمت وارد شدند و اکنون میلیاردر شدهاند. مبنای ارز۴۲۰۰ تومانی هم همین است.