اخبار
بلاتکلیفی خریداران سمند و تیبا؛ از شمارهگذاری خبری نیست
در حال حاضر بیش از یک ماه از ممنوعیت شمارهگذاری سمند و تیبا میگذرد و هنوز تصمیم روشنی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها و مشتریانی که هزینه این محصولات را پرداخت کردهاند، اتخاذ نشده است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملی استاندارددر اوایل خردادماه امسال اعتبار ایمنی سه خودروی سمند، تیبا صندوقدار و تیبا 2 را تمدید نکرده و بر این اساس این خودروها شمارهگذاری نمیشوند. در حال حاضر بیش از یک ماه از ممنوعیت شمارهگذاری این خودروها میگذرد و هنوز تصمیم روشنی در خصوص تعیین تکلیف این خودروها و مشتریانی که هزینه این محصولات را پرداخت کردهاند نیست. اخیرا هم با تشدید اعتراضات نسبت به عدم تحویل سمندها به مشتریان شرکت خودروسازی ایرانخودرو اعلام کرده است که نظر به انتشار اعلامیه سازمان ملی استاندارد در مورد خارجکردن خودروی سمند از خط تولید و توقف شمارهگذاری این خودرو، این شرکت درراستای تکمیل تعهدات فروش سمند به خریداران و مجموعههایی مانند تاکسیرانی، طی جلسههایی با سازمان ملی استاندارد مشغول رایزنی است. به گفته ایران خودرو تعداد فروش خودرو سمند در مقیاس محدود بوده و تمامی خودروهای تولیدی آماده تحویل به خریداران است. عمده خودروهای فروخته شده جهت نوسازی ناوگان حملونقل شهری است. این مجموعه در حال پیگیری است که هرچه سریعتر خودروهای تولیدی را تحویل مشتریان دهد. پس از انجام تحویل کامل خودروهای خریداری شده این خودرو سمند از خط تولید خارج و دیگر تولیدنخواهد شد.
گمرک تکالیفش را برای تکمیل سامانه تجاری انجام نداده
حمیدرضا دهقانینیا درباره آخرین وضعیت سامانه جامع تجارت به «خبرگزاری فارس» گفت: سامانه جامع تجارت یکی از مهمترین سامانههای حوزه قاچاق کالا و ارز است که در دولت قبل دو مرتبه تکمیل آن پیگیری شد و در دولت فعلی نیز با دستور آقای رییسجمهور فرصتی 100 روزه برای تکمیل و تبادل اطلاعات آن داده شد. وی افزود: لذا با توجه به تکمیل نشدن تبادل اطلاعات در این سامانه تا تاریخ 8/8/1401، با امضای مخبر معاون اول رییسجمهور سندی ابلاغ شد مبنی بر اینکه نیازمندیهای سامانه جامع تجارت تکمیل شود و براین اساس مجددا وظایف هر دستگاه به تفکیک ابلاغ، زمانبندی و احصا شد. سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: 90 درصد موارد ذکر شده در سند ابلاغی همان مواردی بود که ستاد پیش از این ابلاغ و پیگیری کرده بود، اما در مورد تکالیف گمرک به نتیجه مطلوبی نرسید. دهقانینیا گفت: با توجه به ورود ستاد و دیگر دستگاهها به موضوع تکمیل اطلاعات سامانه جامع تجارت و همچنین برگزاری جلساتی از سوی معاون اول رییسجمهور مبنی بر تکمیل اطلاعات این سامانه و پیگیریهای لازم دو وزیر اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت نیز توافق کردند که موضوع تکمیل اطلاعات سامانه جامع تجارت در قالب یک توافقنامه انجام شود و براین اساس توافقنامهای بین طرفین امضا شد. به گفته وی، براساس سند توافقنامه مقرر شد تا در دو گام و دو مرحله موضوع تبادل اطلاعات و انجام تکالیف گمرک برای تکمیل سامانه جامع تجارت انجام شود و لذا تکالیف گمرک به این منظور به صورت کاملا ریز احصا شد و مجددا دستیابی به اهداف زمانبندی شد و برای هر تکلیف نیز مسوولی مشخص شد. وی افزود: براساس توافقنامه مورد اشاره باید تا تاریخ 31 مرداد 1401 تکالیف انجام شود اما طبق استعلامی که ما به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از وزارتخانه اخذ کردهایم و پاسخ مکتوبی که در تاریخ 11 خرداد 1401 معاون وزیر صمت به ما داده است هیچ کدام از تکالیف مانند ایجاد دسترسی به پایگاه داده گمرک، ارسال اطلاعات اظهار نامه پته مطابق نیازمندی وزارت صمت، پایداری در ارسال اطلاعات و دادهها، حذف کنترل سامانه مدیریت خدمات پس از ترخیص، دریافت سیستمی مجوزهای ترخیص از سامانه جامع تجارت، اتصال سیستمی پته و اسناد حمل و... توسط گمرک انجام نشده است، بنابراین ستاد نیز موضوع را به معاون اول رییسجمهوری و اسماعیلی رییس دفتر رییسجمهور اعلام کردهایم. او افزود: زیرساختها تا حدی در گمرک وجود دارد اما در سامانه جامع تجارت وقتی به گام تبادل اطلاعات میرسیم به علت عدم تکمیل اطلاعات توسط گمرک به مشکل میخوریم و زنجیره تبادل اطلاعات محقق نمیشود. وی بیان داشت: گمرک باید وضعیت پیمانکار خود را تعیین تکلیف کند و این موضوع را به قوه قضاییه و رییس قوه قضاییه نیز منعکس کردهایم و گویا آقای محسنی اژهای نیز به این مساله وارد شده و در حال پیگیری است تا موضوع را حل کند. دهقانی نیا بیان داشت: واقعا درست نیست که که چند سال معطل چنین وضعیتی از سوی گمرک باشیم و مشخصا باید این اسناد و تفاهم نامهها و قراردادهها به روز شود تا مشکل تکمیل اطلاعات در سامانه جامع تجارت حل شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای تکمیل اطلاعات در سامانه جامع تجارت مشکل فقط از سوی گمرک است، گفت: مشکل فقط گمرک نیست، اما تا زمانی که گلوگاهی مانند گمرک که دارای دادههای بسیار مهم برای رصد زنجیره تجارت است برطرف نشود، دیگر نیازمندیها هم مشروط به این موضوع باقی میماند. دهقانی نیا بیان داشت: طی مکاتباتی دستگاههای مختلف به ستادمبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین سامانه جامع تجارت خواستار اطلاعات و دادههایی هستند که این موارد نیازمند آن است که تامین اطلاعات و دادهها از سمت گمرک انجام شود و تا محقق نشود، این زنجیره ادامه نمییابد.