نحوه اجرای طرح ترافیک در سال جدید

بنا بر پیشنهاد وزارت نیرو در جلسه هیات دولت، تغییر ساعات اداری از تاریخ ۲۱ خرداد تا ۳ شهریور از ساعت ۷ صبح تا 13:30 در سراسر کشور تصویب شد اما علیرغم این مساله ساعت اجرای طرح ترافیک تغییری نکرد. در حال حاضر طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 06:30 تا 17:00 و در روزهای پنجشنبه تنها در محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت 06:30 تا 13:00 اجرا میشود. 20 روز تردد رایگان هم فقط جهت تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا است و چنانچه رانندگان قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند باید حساب شهروندی خود را به میزان کافی شارژ و سپس تاریخ مورد نظر جهت تردد را رزرو کنند. نرخ طرح ترافیک هم به عوامل مختلفی بستگی دارد و متغیر است؛ عواملی نظیر مدت بسته طرح ترافیک، وضعیت معاینه خودرو و حتی ساعت تردد. اینها میتوانند قیمت طرح ترافیک را کاهش یا افزایش دهند. در صورتی که رانندگان بخواهند طرح ترافیک یک روزه را بخرند باید ۹۸ هزار تومان علی الحساب به حساب شهرداری تهران واریز کنید. در این صورت، با در نظر گرفتن نوع معاینه فنی، وضعیت طرح ترافیک و ساعت تردد مبلغی به حساب فرد عودت داده میشود. اگر معاینه فنی عادی داشته باشند، بابت طرح ترافیک روزانه در نهایت تقریبا ۴۴ هزار تومان پرداخت میکنند. درباره این موضوع طرح ترافیک به سراغ مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران رفتیم. وی درباره احتمال تغییر در طرح ترافیک به خبرنگار فارس، گفت: ببینید ساعت اجرای طرح ترافیک به دلیل شرایط کرونا فعلا قرار نیست تغییر کند مگر اینکه تصمیمی در شورای ترافیک اتخاذ شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای سال آینده تصمیمی برای تغییر در اجرای طرح وجود دارد، یا خیر گفت: بله به هر حال طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیم چند گام رو به جلو رفته و به عادلانه بودن نزدیکتر شده اما ضعفهایی نیز دارد. معاون شهردار تهران بیان داشت: در شورای ترافیک تهران بحثهای اولیهای صورت گرفت و قرار شد کمیتهای مسوول پیشنهاد مدل جدید مدیریت محدوده ترافیک باشد. به هر حال آنچه که کامل مشخص است اینکه ارقام عوارض و جریمهای که در حاضر تصویب شده، بازدارندگی ندارد و چون به دلیل ایرادات حقوقی، پلیس روی مدل جدید طرح ترافیک، جریمه اعمال نمیکرد، در نتیجه باعث شده بود بسیاری از مردم ترجیح دهند با خودروی شخصی وارد شهر شوند. در مدل جدیدی که در حال طراحی است، بخشی از ضعفها در حد امکان برطرف میشود. شفیعی بیان داشت: مدل محدوده طرح ترافیک به این صورت خواهد بود که میزان عوارض باید متناسب با میزان ازدحام ترافیکی و مدت حضور خودرو در این ازدحام باشد؛ یعنی به هر اندازه که ازدحام بیشتر میشود، عوارض باید بالاتر برود و همزمان هرچقدر که مدت حضور خودرو در ازدحام بیشتر باشد، عوارض بیشتری باید پرداخت کند تا فرد تشویق شود آنجا را ترک کند. طرح ترافیک باید انعطاف پذیر باشدو در طول شبانه روز و متناسب با محدوده مدام تغییر کند.
