تبعات سنگین تحریم‌ها برای مسافران

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ - ۰۱:۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۹۱۶۷۶

گروه راه و شهرسازی|

در پی سوانح و تاخیرهای پیاپی و اعتراض‌های مسافران در برخی از پرواز‌ها طی روزهای اخیر، افکار عمومی به دنبال پاسخ قابل قبول از سوی مسوولان است. در این حال، برخی مسوولان هوایی به پیامدهای تحریم و کمبود یا نبود قطعات هواپیما اشاره دارند و برخی دیگر از آنها پیچیدگی‌های کنونی را به نحوه مدیریت ربط می‌دهند. اگر چه به دلیل برخی انتصاب‌های یک ساله اخیر که در ارکان مختلف کشور صورت گرفته است، افرادی با تحصیلات نامتناسب و بعضا بی‌تجربه به مناصب بالای مدیریتی گمارده شده‌اند و به همین دلیل کیفیت مدیریت نسبت به گذشته به طرز چشمگیری کاهش یافته است، اما واقعیت این است که ناوگان هوایی کشور تقریبا از ابتدای انقلاب اسلامی زیرضرب تحریم‌ها بوده و رمقی برای آن باقی نمانده است. در چنین فضایی است که مدیرعامل «هما» از تبعات سنگین تحریم‌ها برای مسافران هوایی سخن گفته است و اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در مقابل اظهار کرده است: مسوولان نباید با بهانه تحریم‌ها، رفع مشکلات را از سر خود باز کنند و این نهایت بی‌مسوولیتی است که مدیران با بهانه تحریم از خود سلب مسوولیت کنند و این رفتار را قبول نداریم. درصد بسیار بالایی از مشکلات صنعت هوانوردی قابل مدیریت است و وزیر راه و شهرسازی هم به این موضوع اذعان داشته است.

 به گزارش ایلنا، آشفتگی صنعت هوانوردی و شرکت‌های هواپیمایی کشورمان به جایی رسیده که روزی نیست که خبری درباره سانحه، تاخیر، اعتراض مسافران، فرود اضطراری و... از این صنعت در صدر خبرها قرار نگیرد. به ویژه در چند ماه اخیر شدت تاخیر به دلیل نقص‌های فنی هواپیماها افزایش داشته و از یک ماه گذشته، پدیده ترکیدن لاستیک هم به انواع خطرات سفر هوایی در کشورمان اضافه شده‌ است که البته مدیران و مسوولان دلیل تمام این آشفتگی‌ها را تحریم می‌دانند. عاملی که در نهایت خسارت وارد آمده ناشی از آن را مصرف‌کننده نهایی یعنی مسافران پرداخت می‌کنند و همواره ایرلاین‌ها مدعی هستند که زیان‌ده بودند و نباید فشار بیشتری به آنها وارد شود و مسافران باید این شرایط را درک کنند. 

البته رییس سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا درباره تاثیر تحریم‌ها گفته است که دشمن از اول انقلاب تاکنون تمام توان خود را به کار بسته تا صنعت هوانوردی ایران را زمینگیر کند اما جوانان نخبه ما، این تحریم‌ها را بی‌اثر کرده‌اند. محمد محمدی‌بخش همچنین در بخشی از سخنان خود مدعی شده که ایران در حوزه حمل و نقل هوایی و جابه‌جایی مسافر در بین 11 کشور منطقه، در رتبه چهارم قرار دارد. این اظهارات رییس سازمان هواپیمایی در حالی است که طبق گزارش ارایه شده از سوی این مقام مسوول؛ در حال حاضر تعداد هواپیماهای کشور ۴٠٠ فروند است که از این تعداد ٣٣٠ فروند فعال بوده و ١۶٠ فروند هواپیما اجازه پرواز دارند. 

   تحریم‌ها، هزینه‌های صنعت را  افزایش داده است

همچنین شمس‌الدین فرزادی‌پور، مدیرعامل ناوگان ملی کشور -  شرکت ایران‌ایر-  در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت هوانوردی کشورمان گفت: تیزترین لبه تیغ تحریم‌ها بر گردن صنعت هوانوردی بوده اما با شهامت و شجاعت و اقدامات جهادی از پس تحریم‌ها برآمدیم. متاسفانه امروز تحریم‌ها فشار زیادی بر صنعت هوانوردی کشور تحمیل کرده که تلاش داریم ناوگان هوایی کشور تجهیز شود و توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها، هزینه‌های صنعت را افزایش داده است، گفت: امروز به واسطه تحریم‌ها هزینه‌های اضافی قابل توجهی بر روی دوش ایرلاین‌ها است و هر چه که باعث ایجاد محدودیت برای مردم و مسافران شود، تبعات سنگین محسوب می‌شود. دنیا امروز در حوزه هوانوردی از ارایه خدماتی که امنیت مردم را مورد هدف قرار داده، دریغ می‌کند و این مهم‌ترین تبعات تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت هوانوردی است.

مدیرعامل ایران ایر (هما) با اشاره به مواضع ایکائو درباره تهدیدات اعمال تحریم‌ها علیه حوزه هوانوردی ایران ادامه داد: ایکائو در این باره مواضع محکمی ندارد و بعضا مواضع این نهاد بین‌المللی الزام آور نیست اما نماینده حقوق بشر در ایکائو بارها اعمال تحریم علیه صنعت هوانوردی ایران را محکوم کرده است.

وی درباره افزایش سن ناوگان هوایی اظهار کرد: اساسا سن ناوگان مهم نیست، بلکه موضوع مهم، امکان برقراری پشتیبانی است که در حال حاضر از ما دریغ کرده‌اند. اما برخلاف مسوولان صنعت هوانوردی، نهادهای نظارتی مانند مجلس تمام مشکلات صنعت را متوجه تحریم نمی‌دانند. 

   مشکلات اخیر قابل مدیریت است!

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز درباره افزایش اعتراضات مسافران در برابر تاخیرات پروازها و ارتباط تمام مشکلات به مساله تحریم اظهار داشت: معتقدم برخی از موضوعات متوجه شرایط است و باید با نگاه واقع‌بینانه و متناسب با واقعیت‌ها توقع داشته باشیم اما مشکلاتی که اخیرا باعث چنین تنشی بین مسافران و ایرلاین‌ها شده، پیچیده و بزرگ نبودند و امکان مدیریت آنها وجود داشت. 

وی تاکید کرد: برای مجلس این موضوع ثابت نشده و مسوولان باید ثابت کنند که این مشکلات به‌طور کامل به ریشه تحریم‌ها برمی‌گردد و قابل مدیریت نبودند. قبول داریم که عامل درصدی از این مشکلات، تحریم‌ها است و این میزان اثرگذاری تحریم‌ها هم باید با صداقت و متناسب با واقعیت‌‌ها به مردم اطلاع داده شود.این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در هر شرایط نباید به مردم و مسافران بی‌توجهی شود، گفت: مردم از اینکه مشکلات بارعایت حقوق مسافران و با احترام به آنها اطلاع داده شود، ناراضی نخواهند بود و ریشه این تنش‌ها به بی‌اطلاع گذاشتن آنها، عدم پاسخگویی نمایندگان ایرلاین‌ها در بروز مشکلات، عدم جبران خسارت‌های مسافران برمی‌گردد.

شاکری افزود: این وضعیت در حالی است که یکی از مهم‌ترین خطوط حمل و نقل کشور، خط هوایی است و به عنوان تابلوی ورودی وخروجی کشور محسوب می‌شود. بنابراین با چنین اهمیتی انتظار می‌رود که مدیریت این صنعت همتراز با این میزان اهمیت باشد. 

وی تاکید کرد: مسوولان نباید با بهانه تحریم‌ها، رفع مشکلات را از سر خود باز کنند و این نهایت بی‌مسوولیتی است که مدیران با بهانه تحریم از خود سلب مسوولیت کنند و این رفتار را قبول نداریم. درصد بسیار بالایی از مشکلات صنعت هوانوردی قابل مدیریت است و وزیر راه و شهرسازی هم به این موضوع اذعان داشته است.

این عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری با کمک مجلس باید یک بار مشکلات اقتصادی ایرلاین‌ها را برطرف کنند، ادامه داد: یکی از موضوعات، بحث قیمت بلیت است. بارها شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها قیمت بلیت رابالا برده‌اند اما با ورود سازمان و وزارت راه و مجلس قیمت‌ها به قیمت قبل برگشته بنابراین این رفتار نشان می‌دهد این قیمت‌ها واقعی نبودند. شاکری درباره ادعای ایرلاین‌ها مبنی بر اینکه زیان ده هستند، تاکید کرد: اتفاقا مجلس این موضوع را مورد بررسی قرار داده است. ایرلاین‌ها زیان‌ده نیستند بلکه زیاده ‌خواه هستند.  وی گفت: امیدوارم مدیران ایرلاین‌ها این نوسانات مدیریتی را برطرف کنند و سازمان هواپیمایی باید با اقتدار از منافع و حقوق مسافران حمایت کنند و از سوی دیگر مجلس این آمادگی را دارد که در برابر مشکلات تحریمی از ایرلاین‌ها حمایت کند.