اخبار
فعال بودن سرویس رومینگ در داخل کشور هیچ هزینهای ندارد
سخنگوی شرکت مخابرات درباره خبر منتشر شده در خصوص دریافت هزینه رومینگ از سوی اپراتورها، ضمن تکذیب این موضوع، گفت: فعال بودن سرویس رومینگ در داخل کشور هیچ هزینهای ندارد. به گزارش ایرنا، پیامکی با این مضمون که سرویس رومینگ از سوی شرکت مخابرات برای اپراتورها فعال شده و بابت آن از مردم هزینه ۶ هزار تومانی دریافت میشود، دست به دست میچرخد. سخنگوی شرکت مخابرات این مساله را که در سالهای گذشته نیز به همین شکل منتشر شده بود، را تکذیب کرد. محمدرضا بیدخام سخنگوی شرکت مخابرات ایران در این باره به ایرنا گفت: سرویس رومینگ در شرایط عادی برای همه کاربران تلفن همراه فعال است و این فعال بودن هزینهای برای آنها ندارد. وی افزود: اگر فردی قصد خروج از کشور و استفاده از خط تلفن همراه خود را داشته باشد، باید مطمئن شود که این گزینه برای او فعال است تا پس از بازگشت با هزینه زیادی مواجه نشود. بیدخام تصریح کرد: فعال بودن سرویس رومینگ در داخل کشور هیچ هزینهای برای فرد ندارد و صرفا زمانی این هزینه منظور میشود که کاربر در خارج از کشور قصد استفاده از تلفن همراه خود را داشته باشد که در این صورت نیز از سوی اپراتورها بستههای مختلفی برای این کار در نظر گرفته شده تا استفاده از این سرویس به صرفه باشد. به گزارش ایرنا، اپراتورهای داخلی کشور برای اینکه کاربرانشان در سفرهای خارجی خود بتوانند از امکانات آنها استفاده کند، با اپراتورهای مطرح هر کشور وارد مذاکره شده و با آنها قرارداد میبندند. بر اساس این تفاهم میتوان از خدمات اپراتور داخلی در کشورهای دیگر استفاده کرد و برای آن هزینه پرداخت.
معرفی دستگاههایی که جهت رفع تکلیف به پنجره ملی پیوستهاند
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پایان شهریور و پس از گذر از مهلت قانونی، طی گزارشی اسامی دستگاههایی را که صرفا جهت رفع تکلیف به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت پیوستهاند اعلام خواهیم کرد تا درباره آنها تصمیمگیری شود. به گزارش ایرنا، «رضا باقری اصل» در گفتوگویی افزود: از ۱۷۰ دستگاهی که قانونگذار حکم کرده پنجره خدمات واحد خود را ایجاد کنند، ۱۵۳ دستگاه هستند که به مردم و کسب و کارها خدمت ارایه میدهند. از این تعداد ۳۴ دستگاه پنجره واحد خود را ایجاد کرده و به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شدند البته این روند ادامهدار است. دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: غیر از این دستگاهها ۴۴ سامانه ملی نیز به این پنجره متصل شدهاند و به این واسطه ۷۲۸ خدمت ارایه میکنند. دستگاهها از سال ۹۳ این فرصت را داشتهاند که پنجره خود را ایجاد کنند و این یک تاخیر هشت ساله است. این تکلیف مجددا در شورای اجرایی فناوری اطلاعات به دستور رییسجمهوری به جریان افتاد. باقری اصل تاکید کرد: قانونگذار سه تکلیف برای نحوه اتصال دستگاهها به شبکه ملی مشخص کرده است. اول اینکه تا شهریور پنجره واحد هوشمند دستگاه خود را ایجاد کنند. تکلیف بعدی این است که حداقل یک سوم خدمات زیرمجموعه دستگاه به صورت الکترونیکی ارایه شود و تکلیف سوم پیوستن به پنجره ملی دولت هوشمند است. بهطور مثال سازمان تامین اجتماعی اکنون خدمات خود را مانند نسخ الکترونیکی در بستر پنجره ملی دولت هوشمند ارایه میدهد که مردم نیز از آن استقبال کردهاند اما بیمه سلامت ایرانیان با توجه به اینکه به پنجره متصل شده، اما نسخه خود را به صورت الکترونیکی ارایه نمیدهد. ضمن اینکه ۵۴ میلیون نفر از هموطنان و همینطور بیش از ۶ هزار کسب و کار نیز به این پنجره پیوستهاند. وی در خصوص سازمانها و دستگاههای پیشتاز در پیوستن به پنجره ملی گفت: وزارت کشور، تامین اجتماعی، بنیاد شهید، نیروی انتظامی، قوه قضاییه، آموزش و پرورش، وزارت ارشاد، کمیته امداد امام خمینی (ره)، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، وزارت نفت، وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله نهادهایی هستند که به این پنجره متصل شدهاند. البته برخی از این دستگاهها هنوز سه تلکیف خود را بهطور کامل انجام ندادهاند. باقری اصل با تاکید بر اینکه بانک مرکزی جزو دستگاههایی است که امشب یا فردا به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل خواهد شد، افزود: ۲۱ خدمت پر اولویت بانکهای عامل با هدایت بانک مرکزی مشخص شدهاند که باید الکترونیکی شوند و با چهار خدمت فقط اتصال برقرار میشود.