استقبال از جدایی «مسکن» از «راه»

۱۴۰۱/۰۶/۳۰ - ۰۲:۰۱:۰۱
کد خبر: ۱۹۲۸۲۸

گروه راه و شهرسازی|

طی یکی، دو هفته اخیر، اظهارنظرهای متناقضی درباره هزینه- فایده طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی حتی از درون کمیسیون عمران مجلس به عنوان مرکز اولیه تهیه و تدوین این طرح شنیده شده است. کمیسیون عمران سال گذشته و پیش از معرفی وزیران دولت سیزدهم به مجلس برای کسب رای اعتماد با ارایه طرحی خواستار تفکیک وزارت راه و شهرسازی بود و بر همین اساس، تمایل داشت دولت در همان ابتدای کار به جای معرفی وزیر مربوطه دو وزیربه مجلس پیشنهاد بدهد. این خواسته اما با مخالفت دولت و در نهایت مسکوت ماندن این طرح طی یک سال گذشته مواجه شد. طی هفته‌های اخیر اما به دلیل عقب ماندگی دولت از قانون جهش تولید مسکن که همزمان طرح دولت نیز بوده است، بار دیگر طرح تفکیک با هدف قدرت گرفتن بخش مسکن از طریق انتصاب یک وزیر و یک وزارتخانه اختصاصی قوت گرفته است. فارغ از هزینه- فایده‌هایی که موافقان و مخالفان این طرح می‌کنند، حل بحران مسکن و سرپناه در کشور نیازمند مساله یابی ریشه‌ای و در نظر گرفتن اقتصاد کلان کشور است، چه آنکه وضعیت مسکن به عنوان یکی از زیربخش‌های اقتصاد متاثر از فضای کلان است. به عبارت دیگر، نه تنها ایده پیشران بودن مسکن برای اقتصاد در شرایط کنونی «اشتباه» است که بهبود وضعیت مسکن مستلزم تغییر در حال و روز اقتصاد کلان و به ویژه سیاست‌های پولی و مالی دولت است.

به گزارش تسنیم، یکشنبه هفته گذشته سخنگوی‌کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ارسال طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به هیات رییسه مجلس خبر داده و گفته بود: این طرح در حال طی کردن مراحل قانونی طبق آیین‌نامه داخلی مجلس است و هنوز به کمسیون عمران به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع نشده است.عبدالجلال ایری افزود: به محض اینکه طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی به کمیسیون عمران ارجاع شود که احتمالاً پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه باشد، در کمیسیون کار بر روی این طرح را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مذکور این وزارتخانه به 2 وزارت راه و مسکن و شهرسازی تقسیم می‌شود، گفت: لازم است با توجه به مشکلات و معضلاتی که در حوزه مسکن داریم و همچنین اهمیت این حوزه به‌ عنوان یک صنعت پیشران، بخش مسکن و شهرسازی به‌ عنوان زیرمجموعه‌ای مهم از این وزارتخانه منفک شود تا بتوان به کمبود‌های این حوزه، رسیدگی ویژه کرد.

رییس کانون سراسری انبوه‌سازان در این رابطه گفت: اینکه وزیر راه و شهرسازی در بخش مسکن قائم مقام وزیر منصوب می‌کند و به وی اختیارات می‌دهد نشان از آن دارد که حوزه مسکن گسترده دیده شده است.سیدمحمد مرتضوی با بیان «در این دوره تاکیدات روی مسکن بسیار بیشتر شده و در واقع ساماندهی این بخش سیاست حاکمیتی است» افزود: حذف چالش‌های حوزه مسکن همه را به صرافت انداخته تا در رابطه با تفکیک وزارت راه و شهرسازی تجدیدنظر صورت بگیرد، تفکیک این وزارتخانه به‌نوعی به جریان افتاده است.

وی تاکید کرد: بحث اصلی این است که در وزارت راه و شهرسازی ماموریت‌ها خیلی متعدد است چه در حوزه مسکن و چه در راه. ضمن اینکه در این بخش‌ها آسیب‌ها ی زیادی داریم. در حوزه مسکن سال‌هاست نتوانسته‌ایم از یک طرح جامع بهره‌مند باشیم و پیشرفت‌ها در این بخش خوب نبوده است.

وی بیان کرد: در قوانین نیز که بخشی از آنها ناکارآمد بوده، دولت نتوانسته در زمان مناسب با ارایه لوایح در آنها بازنگری کند. واقعیت این است که مسکن همچنان بر اساس رفتارها و مدل‌های گذشته پیش می‌رود. شهرداری‌ها جولان می‌دهند و در شهر فروشی اتفاقات نامبارک روی می‌دهد. ماموریت‌های متعددی که به دولت و وزارت راه واگذار شده همچنان ناتمام مانده است.

   راه‌حلی برای مشکلات راه و شهرسازی 

در همین حال، سید کریم حسینی، نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از راه‌حل‌های مشکلات کشور در حوزه راه و شهرسازی تفکیک این وزارتخانه است، گفت: زمینه برای تفکیک وزارت راه از مسکن و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.

حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: متاسفانه پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی با اشکالات، ایرادات و عقب افتادگی‌های بسیاری در هر دو حوزه راه و مسکن و شهرسازی مواجه شدیم که مشکلات بسیاری را نیز برای مردم به وجود آورده است.

وی افزود: این مسائل باعث شده است تا در هر دو حوزه راه و شهرسازی مطالبات بسیاری بر روی زمین باقی بماند و نسبت به آنها بی‌توجهی شود.

نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با استقبال از طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی، گفت: یکی از راه‌حل‌های مشکلات کشور در حوزه مسکن و شهرسازی و همچنین راه این است که هرچه سریعتر وزارت راه و شهرسازی تفکیک شود و این تفکیک می‌تواند زمینه را برای حل مشکلات این دو بخش فراهم کند.حسینی عنوان کرد: وزارتخانه‌هایی در کشور در سال‌های قبل بدون انجام کار کارشناسی دقیق ادغام شده‌اند که متاسفانه ادغام آنها نه تنها فایده‌ای نداشته بلکه مشکلات بسیاری برای حوزه مسوولیت‌های آنها به وجود آورده است و اکنون بهترین راهکار برای حل این مشکلات تفکیک وزارتخانه‌های ادغام‌شده مثل راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه نباید به بهانه کوچک کردن و چابک‌سازی دولت، طرح‌های خام ادغام وزارتخانه‌ها در سالیان قبل اجرایی می‌شد، ادامه داد: تجربه‌هایی که پس از ادغام وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به دست آمده می‌تواند بیانگر این باشد که تفکیک وزارتخانه‌های ادغام‌شده راهکار خوبی برای حل مشکلات آن وزارت‌خانه‌ها است.نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: تاکنون در کمیسیون تخصصی عمران در مجلس شورای اسلامی و میان نمایندگان بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی مطرح و صحبت‌هایی در این خصوص انجام شده است و در مجموع بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دستور کار مجلس قرار دارد.

حسینی در خصوص احتمال موافقت مجلس در بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد: نظرات موافق و مخالفی در بحث تفکیک وزارت راه و شهرسازی در مجلس است که باید مورد بررسی قرار بگیرند اما در مجموع، زمینه برای تفکیک وزارت راه از مسکن و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی وجود دارد.