تقاضای سرویس مدرسه 10 برابر عرضه

۱۴۰۱/۰۷/۰۷ - ۰۱:۳۳:۰۳
کد خبر: ۱۹۲۹۵۱

گروه راه و شهرسازی|

«قیمت‌گذاری دستوری» و البته سهم خواهی مدارس و آموزش و پرورش از کرایه سرویس مدارس باعث عرضه اندک این خدمت به جامعه دانش‌آموزی تهران شده است، به گونه‌ای که به گفته آموزش و پرورش شهر تهران، مدارس این شهر به ۲۰ هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط ۲۰۰۰ راننده به فراخوان این نهاد پاسخ داده‌اند.

مشاهدات «تعادل» حاکی از اختصاص درصدی از کرایه پراختی از سوی والدین به مدرسه و درصدی نیز به اداره آموزش و پرورش منطقه است به گونه‌ای که مجموعه این سهم‌ها به 20 درصد از کل کرایه می‌رسد. همزمان مدارس به جای پرداخت کرایه به رانندگان تاکسی سرویس، حقوق ماهیانه می‌پردازند. به عبارت دیگر، در حالی که سیستم آموزشی از والدین بر اساس بعد مسافت و ترافیک و فاکتورهای اینچنینی کرایه سرویس مدرسه را مطالبه می‌کند، اما در نهایت به راننده تاکسی همچون یک کارمند حقوق ثابت می‌دهد. بی‌گمان در شرایطی که تورم هزینه تعمیر و نگهداری خودرو را به‌شدت افزایش داده است، دیگر برای رانندگان فعالیت در سرویس مدارس به صرفه نیست و شاهد مدعا هم آماری عرضه یک به 10 این خدمت در سال جاری است. از سوی دیگر، والدین در ماراتن تامین معیشت و اجاره خانه و پرداخت شهریه مدارس در برابر قیمت‌های چندین میلیونی سرویس مدارس کم آورده‌اند.

در همین رابطه، علی محتشمی‌پور، معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران در مورد گلایه والدین از گرانی نرخ سرویس مدرسه در پایتخت توضیحاتی ارایه کرد و گفت: بر اساس آخرین مصوبه کارگروه ماده ۱۸ نرخ نهایی سرویس مدارس اعلام شده و اخذ مبلغ بیشتر از نرخ مصوب شورای شهر تهران تخلف است.

محتشمی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: واقعیت این است که بعد از رشد و فراگیری مسافربرهای اینترنتی، بسیاری از کسب و کارها از جمله رانندگی سرویس مدرسه، دستخوش تغییر شد؛ به‌گونه‌ای که اگر الگوریتم قیمت‌گذاری این مسافربرهای اینترنتی را مشاهده کنیم، می‌بینیم که تعیین قیمت ارتباط مستقیمی با پیک ترافیک دارد و در این راستا در مسیرهای عادی در زمان اوج ترافیک قیمت‌های چند ده هزار تومانی دریافت می‌شود و در زمان ترافیک معمولی نیز قیمت‌های سفر به‌شدت کاهش می‌یابد، پس به‌عبارتی دیگر ترافیک و میزان سفر تاثیر مستقیمی بر نرخ کرایه دارند و این در حالی است که ما در جلسات و بررسی‌های مختلف پیش بینی می‌کردیم که مسافربرهای اینترنتی با نرخ کرایه‌ای که دریافت می‌کنند، گلوگاه ما در امر سرویس مدرسه باشند؛ چراکه با افزایش کرایه‌ها، رانندگان را به سمت خود جلب می‌کنند و این مساله موجب می‌شود که تمام کسب و کارهای فعال در حمل و نقل دچار عارضه شوند. وی با بیان اینکه براساس آخرین مصوبه کارگروه ماده ۱۸، مقرر شد که نرخ کرایه سرویس مدرسه ۳ تا ۸ میلیون تومان باشد که در بیشترین حالت برای هر دانش‌آموز برای ۹ ماه استفاده از سرویس مدرسه ۸ میلیون تومان باید پرداخت شود، گفت: با محاسبه این نرخ برای ۴ دانش‌آموزی که سوار سرویس مدرسه می‌شوند، مشخص می‌شود که روزانه ۱۴۰ هزار تومان درآمد سفر سرویس مدرسه با محاسبه رفت و آمد، سرویس مدرسه باید گفت که هر سفر برای راننده سرویس مدرسه به ازای جابه‌جایی ۴ دانش‌آموز طی ۹ ماه، ۷۰ هزار تومان است که این نرخ معادل یک سفر تک سفر معمولی در یک مسیر نزدیک در مسافربرهای اینترنتی است. محتشمی‌پور با بیان اینکه البته گزارش‌هایی از اخذ کرایه‌های ۱۸، ۲۰ و ۳۰ میلیون تومان نیز به ما رسیده است، اظهار کرد: دقت داشته باشید که مبنای تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، سال ۱۴۰۰ است و براساس مصوبه شورا اجازه داده شده بود که تا سقف ۳۵ درصد به میانگین ۲۵ درصد نرخ افزایش یابد که این اختلاف 3 تا ۸ میلیونی نرخ کرایه سرویس مدرسه هم از اینجا نشأت می‌گیرد که در برخی مناطق همچون منطقه ۱۹ آموزش و پرورش، از لحاظ جغرافیایی تراکم جمعیت بالا نیست و ترافیک کمی در معابر شاهد هستیم و همچنین تمرکز مدارس و منازل را شاهد هستیم پس برای سرویس‌های مدرسه این منطقه افزایش نرخ کمتری را شاهد هستیم و به‌طور متوسط نرخ کرایه همه سرویس‌های مدارس بین ۱۷ تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر گرانی و افزایش قیمت بر روی زندگی رانندگان سرویس مدرسه نیز تاثیر گذاشته است، افزود: در این میان شاهدیم که مبالغ بیشتری بین والدین و شرکت‌های سرویس مدارس منتقل می‌شود که این برخلاف مصوبه شورا و تخلف است؛ اما بر اساس قانون، ناظر قراردادهای سرویس مدارس، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران است که باید بر این مبالغ میلیونی نظارت کند؛ اما اگر تخلفی در مورد نحوه خدمات دهی بود همچون عدم نصب برچسب سرویس مدرسه و... رسیدگی آن برعهده شهرداری تهران و مشخصا سازمان تاکسیرانی است.

    بحران کمبود راننده سرویس مدارس 

معاون فنی و بهره‌برداری سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه عارضه اصلی در تعیین نرخ کرایه سرویس مدرسه، اثرگذاری سامانه‌های هوشمند مسافربری در این کسب و کار است، گفت: وقتی نرخ کرایه را برای جذاب و به‌صرفه کردن سفر برای راننده بالا می‌بریم، خانواده‌ها ناراضی می‌شوند و وقتی نرخ کرایه را برای رضایت خانواده‌ها کاهش می‌دهیم، راننده‌ای جذب نمی‌شود؛ به‌گونه‌ای که ما برای سرویس مدرسه در سال تحصیلی جاری سه مرتبه فراخوان صادر کردیم که در مجموع حدود ۲۰۰۰ نفر راننده اعلام آمادگی کردند در حالی این رقم برای سال ۹۸، حدود ۱۸ هزار نفر بود و برای سال تحصیلی جاری آموزش و پرورش شهر تهران اعلام کرد که به ۲۰ هزار راننده سرویس مدرسه نیاز دارد در حالی که فقط ۲۰۰۰ نفر به فراخوان پاسخ دادند و ما با بحران مواجه هستیم و این خلأ و فاصله ناشی از کسب و کارهای موازی است.

    دعوت از والدین برای فعالیت در سرویس مدارس

محتشمی پور ادامه داد: بر همین اساس شهرداری تهران مشوق‌هایی را برای رانندگان سرویس مدرسه در نظر گرفته است تا رانندگان ترغیب شوند که در این ناوگان فعال شوند که بر اساس رایزنی‌های انجام شده، هر خودرو سرویس مدرسه از تخفیف ۷۰ درصدی طرح ترافیک برخوردار است و همچنین سهمیه سوخت معادل سهمیه سوخت ناوگان حمل ونقل عمومی برای آنها پرداخت می‌شود. همچنین سازمان تاکسیرانی مزایای تاکسیرانان همچون بیمه تکمیلی و... را برای رانندگان سرویس مدرسه فعال خواهد کرد و حتی امسال به سراغ اولیا رفته و به آنها پیشنهاد دادیم که به عنوان سرویس مدرسه فعال باشند و زمانی که فرزند خود را به مدرسه می‌رسانند، سه دانش‌آموز دیگر را نیز جابه‌جا کنند که اگر والدین پای کار بیایند، افزایش ضریب ایمنی حمل ونقل دانش‌آموزان را شاهد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم رانندگان را مجبور کنیم که در سامانه سرویس مدرسه فعال شوند، گفت: دعوت از والدین دانش‌آموزان برای فعالیت در سامانه سرویس مدرسه بسیار اتفاق خوبی است چراکه بسیاری از خانواده‌ها درایام کرونا تمایل دارند که فرزندان‌شان را خودشان به مدرسه ببرند و حالا در این مسیر می‌توانند سه دانش‌آموز دیگر را نیز جابه‌جا کنند که اگر این استقبال ایجاد شود، در آینده‌ای نزدیک یک سامانه ایمن خواهیم داشت.