حضور خیرین در مدارس و الگوپذیری دانش‌آموزان

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۳:۳۶:۱۶
کد خبر: ۱۹۰۰۶۰

وزیر آموزش و پرورش گفت: حضور خیرین در مدارس زمینه را آماده می‌کند تا در آینده بر تعداد افراد خیر در جامعه افزوده شود. یوسف نوری در گفت‌وگو با ایرنا درباره اقدامات آموزش و پرورش برای جذب خیرین اظهار کرد: برگزاری جلسات مختلف و تعامل با خیرین مانند دعوت این افراد نیک اندیش به حضور در مراسم‌های مختلف و شرکت در برنامه‌های آنها از جمله اقداماتی است که در راستای ترویج فرهنگ کار نیک صورت می‌گیرد. وی افزود: همچنین برگزاری بزرگداشت و مراسم تکریم برای خیرین از دیگر اقداماتی است که در وزارت آموزش و پرورش برای جذب خیرین انجام می‌دهد تا اقدامات نیک آنها در جامعه ترویج یابد. وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر حضور خیرین در مدارس خاطرنشان کرد: حضور خیرین در مدارس باعث می‌شود که دانش‌آموزان بیشتر با اقدامات خیرخواهانه آشنا شوند و زمینه را آماده می‌کند که با الگوپذیری دانش‌آموزان، در آینده هم بر تعداد خیرین افزوده شود. به گزارش ایرنا، انجام کار نیک و به ویژه مدرسه‌سازی در کشور ما قدمتی دیرینه دارد و از دیرباز تاکنون افراد با وضعیت مالی مناسب همواره با خلوص نیت به دنبال ساخت مدرسه برای فرزندان بوده‌اند. هرچند که امروز خیرین مدرسه ساز به صورت سازمان‌یافته‌تری در مجمع خیرین مدرسه‌سازی کشور فعالیت می‌کنند، اما تکریم و جذب خیرین بیشتر مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. انجمن خیرین مدرسه ساز که در سال ۱۳۷۷ توسط محمد رضا حافظی خیر مدرسه ساز بنیان نهاده شد، یکی از بزرگ‌ترین تشکل‌های مردمی جمهوری اسلامی ایران است که به ثبت قانونی رسیده و فعالیت آن بر جذب مشارکت خیرین برای ساخت و توسعه فضاهای آموزشی متمرکز است. براساس آمار اعلام شده از سوی مسوولان وزارت آموزش و پرورش، خیرین حدود ۵۰ درصد کلاس‌های درس را می‌سازند و سالانه مبلغی مشخص را به ساخت مدرسه اختصاص می‌دهند. همچنین وزارت آموزش و پرورش هم برای جذب بیشتر خیرین، در ساخت مدرسه به صورت پروژه‌های مشارکتی با خیرین مشارکت می‌کند، براین اساس دولت هم مبلغی به اندازه آورده خیرین برای ساخت مدرسه اختصاص می‌دهد. در این راستا رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم اعلام کرد که ۷۰ درصد مدارس استثنایی با مشارکت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است و این سازمان در حال تدوین یک الگوی مدیریت مشارکتی در مدرسه است تا خیرین فقط در ساخت مدارس مشارکت نداشته باشند بلکه در اداره امور مدرسه نیز با مدارس همکاری داشته باشند.