ایرانشهر

۱۴۰۱/۰۷/۲۴ - ۰۱:۱۶:۵۸
کد خبر: ۱۹۳۳۹۴

تضییع حقوق مسافر با پرواز زودتر از موعد هواپیما

رییس سازمان هواپیمایی درباره اقدام برخی از ایرلاین‌ها نسبت به برقراری پرواز زودتر از ساعت ثبت شده در بلیت، گفت: برای پروازهایی که زودتر از ساعت مقرر انجام شده‌اند چه با ارسال پیامک اطلاع‌رسانی و چه بدون اطلاع‌رسانی به ارسال پیامک، محل پیگیری باز است و اگر به صورت یک برنامه مستمر رخ دهد، حتما تخلف محسوب می‌شود.به گزارش ایلنا، به تازگی در کنار تاخیرهای متوالی پروازها به دلایل مختلف، شاهد رواج پدیده انجام پروازها زودتر از ساعت و زمان درج شده بر روی بلیت هستیم. در یک اتفاق جدید در بخش حمل و نقل هوایی شاهد آن بودیم که ایرلاین‌ها نسبت به تغییر برنامه پروازی و انجام پرواز چند ساعت زودتر از زمان اعلام شده و ثبت شده بر روی بلیت اقدام می‌کنند و برای اطلاع‌رسانی به مسافران تنها به ارسال پیامک به شماره ثبت شده کفایت می‌کنند، در حالی که ممکن است به هر دلیلی مسافران به آن شماره دسترسی نداشته باشند. وقتی هم که در موعد مقرر به فرودگاه مراجعه می‌کنند، متوجه می‌شوند هم پرواز مورد نظرشان و پول که بابت خرید بلیت پرداخته‌اند، پریده‌ است و هیچ خسارتی متوجه ایرلاین نخواهد شد.در حالی شاهد بروز چنین پدیده‌هایی در حمل و نقل هوایی هستیم که برای رسیدگی به تضییع حقوق مسافران در این مواقع، مقررات تعریف شده‌ای وجود ندارد و دستورالعمل جدید حقوق مسافران هنوز تعیین تکلیف نشده است.محمد محمدی‌بخش، رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره این اقدام برخی از ایرلاین‌های داخلی نسبت به انجام پرواز زودتر از موعد و زمان درج شده روی بلیت پرواز و نحوه اطلاع‌رسانی از تغییر برنامه پروازی از طریق ارسال پیامک به مسافران اظهار کرد: برنامه پروازی باید بر اساس برنامه جدول زمان‌بندی انجام شود. البته اگر موضوعی خاصی مطرح شود مانند درخواست پرواز گروهی یا موضوعات عملیاتی مانند شرایط جوی یا برنامه‌ریزی‌های خاص ایرلاین‌ها، با هماهنگی‌هایی که با ذی‌نعفان انجام می‌شود، پرواز زودتر از زمان مقرر برقرار می‌شود.وی تاکید کرد: شاید این موضوعات به صورت موردی و اتفاقی باشد، انجام پرواز زودتر از موعد مانعی ندارند اما اگر به صورت یک برنامه مداوم و مستمر رخ دهد حتما تخلف محسوب می‌شود و باید مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت ارایه گزارش‌ها به صورت جدی با این موضوع و تخلف برخورد می‌کنیم.معاون وزیر راه وشهرسازی در پاسخ به اینکه ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش باید چند ساعت قبل از تغییر برنامه پروازی، ساعت جدید پرواز را به مسافران اعلام کنند، گفت: این موضوع به دستورالعمل حقوق مسافر بر می‌گردد و در دستورالعمل جدید حقوق مسافر با جزییات به این موضوعات پرداخته شده است و لحاظ شده که ایرلاین‌ها برای کنسلی یا تغییر زمان پرواز در چه بازه زمانی مجاز به اطلاع‌رسانی هستند. رییس سازمان هواپیمایی کشوری درباره مواردی از اطلاع‌رسانی که به هر دلیلی پیامک به دست مسافران نمی‌رسد، ادامه داد: عدم ارسال پیامک به مسافران به موضوع خرید بلیت چارتری یا خرید بلیت از مبادی غیرقانونی برمی‌گردد اما اگر کسی راسا نسبت به خرید بلیت از سامانه اقدام کند یا بلیت پرواز برنامه‌ای خریداری کند حتما هر گونه اطلاع‌رسانی به شماره همراه ثبت شده پیامک ارسال می‌شود. به هر حال اگر کسی به صورت چارتری خریده باشد و پیامک تغییر برنامه به دستش نرسیده باشد باید از همان سایتی که بلیت را خریداری کرده، پیگیری کند.

قانون‌شکنی در پرداخت اعتبارات جرایم رانندگی

حسین میرشفیع، مشاور وزیر راه در امور زیربنایی اظهار کرد: طبق قانون ۶٠ درصد اعتبارات حاصل از جرایم رانندگی باید برای ایمنی جاده‌ها هزینه شود اما سازمان برنامه وبودجه این اعتبارات را تخصیص نمی‌دهد و از این رو شکایتی را به کمیسیون اصل ٩٠ ارایه کرده‌ایم. میرشفیع ادامه داد: میزان اعتبارات حاصل از جرایم رانندگی در سال ١۴٠٠ حدود ۵ هزار میلیارد تومان بود که سازمان برنامه و بودجه تنها ٢٠٠ میلیارد آن را به وزارت راه و شهرسازی پرداخت کرد که این به‌طور واضح و مشخص قانون شکنی بزرگ محسوب می‌شود. او در گفت‌وگو با ایلنا درباره اهمیت ایمن‌سازی جاده‌های کشور برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات، اظهار کرد: یکی از موضوعات موثر در کاهش تصادفات ارتقای ایمنی شبکه جاده‌ای کشور است و در این راستا برای تعیین نقاط حادثه‌خیز در کمیسیون ایمنی راه‌ها فرمولی برای تعیین نقاط حادثه‌خیز تعریف شده ‌که برای شناسایی این نقاط به آمارهای دقیق سه ساله تصادفات در یک فاصله مسافتی مشخص نیاز داریم. وی ادامه داد: از آنجایی که پلیس کروکی‌های تصادفات را تهیه می‌کند دسترسی به آمار دقیق تصادفات و موقعیت جغرافیایی آن دارد اما در حال حاضر یکی از مشکلات این است که پلیس اطلاعات دقیق تصادفات در طول سه سال و موقعیت جغرافیای آنها را در این مدت ندارد که به وزارت راه و شهرسازی ارایه دهد. اخیرا انجمن خیرین راه‌سازی اعلام آمادگی برای تهیه این اطلاعات کرده‌اند اما پلیس هم به صورت هوشمند در حال تهیه این اطلاعات است. مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور توسعه و زیربنایی گفت: در حال حاضر با پلیس برای شناسایی ۶٠٠ نقطه حادثه‌خیز در شبکه جاده‌ای کشور به توافق رسیده‌ایم اما باید توجه داشته باشیم که نوع تصادفات تغییر کرده و از آنجایی که علت عمده تصادفات خواب‌آلودگی و خستگی است، این نوع تصادفات در هر نقطه‌ای می‌توانند رخ دهند بنابراین نمی‌توان نقطه مشخصی برای این نوع تصادفات مشخص کرد، از این رو در کنار کاهش و حذف نقطه حادثه‌خیز باید برای ارتقای فرهنگ‌سازی ترافیک هزینه کرد.