اخبار
پیشبینی زمان مرگ با حسگر موبایل ممکن شد
حسگرهای سرعت سنج موبایل میتوانند دادههایی از سلامت فرد را ردیابی کنند که ریسک مرگ فرد در ۵ سال آینده را تعیین میکنند. به گزارش دیلی میل، برای این منظور کافی است فرد روزانه ۶ دقیقه مداوم در روز به مدت یک هفته پیاده روی کند. این یافته نتیجه تحقیقی به رهبری پژوهشگران دانشگاه ایلینوی است که با تحلیل ویژگیهای حرکات از بازههای پیاده روی ۱۰۳ هزار و ۶۸۳ شرکتکننده به دست آمده است. محققان متوجه شدهاند سرعت گام برداشتن فرد (مدت زمانی که طول میکشد تا فرد مسیر خاصی را طی کند) عاملی برای پیشبینی ریسک مرگ فرد در ۵ سال آینده است. افرادی با ریسک مرگ کمتر در بازه گفته شده، گامهای متوسط تا قدرتمندی بر میداشتند و فعالیتهای نشستنی آنها کمتر بود. این مدل پیش بینی براساس شدت راه رفتن در بازههای کوتاه یک جانشین موثر برای شدت فعالیت در طول روز است. سرعتسنجهای نصب شده در موبایل میتوانند جهت دستگاه را ردیابی کنند که این امر به نوبه خود اجازه میدهد حرکات کاربر ردیابی شود. این تکنیک توسط چند اپلیکیشن از جمله MoveSpring و MyFitnessPal استفاده شد و محققان با استناد به آنها این فرضیه را بیان کردند که حسگرها میتوانند اطلاعاتی بیش از فعالیت فیزیکی مانند آنکه چه زمان فرد میمیرد را پیش بینی کنند. طی پژوهش شرکتکنندگان پرسشنامههایی را درباره وضعیت سلامت فعلی شان پر کردند و در مرحله بعد حسگرهایی پوشیدنی به آنها داده شد تا به مدت یک هفته هنگام راه رفتن استفاده کنند. در بیانیه محققان آمده است: این حسگرها که روی مچ بسته میشدند با حسگرهای موبایل متفاوت هستند. حسگرهای مورد استفاده قادر به استخراج اطلاعات بیشتری درباره شدت پیاده روی از گامهای کوتاه تا بلند (یک نسخه ازتست پیاده روی روزانه) هستند. محققان توانستند بهطور موفقیت آمیز مدلهای پیش بینیکننده ریسک مرگ را تنها با ۶ دقیقه پیاده روی در روز تایید کنند. مدلهای مذکور دادههای حسگر را جمعآوری و با ویژگیهای دموگرافیک معمول ترکیب کردهاند.
تولید باتریهای سبز برای ذخیرهسازی انرژی
گروهی از محققان کشور به دانش فنی تولید باتریهای گرافنی مبتنی بر نانو به عنوان باتریهای دوستدار محیط زیست دست یافتند که به گفته آنها این نوع باتریها جایگزین مناسبی برای ذخیرهسازهای موجود خواهد بود. روزبه ترکی، مدیرعامل یکی از شرکتهای استارتآپی ماده گرافن را یکی از ساختارهای کربنی دانست که به شکل ۶ ضلعی لانه زنبوری است که به دلیل دارا بودن خصوصیت بینظیر به عنوان ماده معجزهآسای قرن ۲۱ نامگذاری شده است، گفت: به همین دلیل ما در این شرکت با ایجاد تغییراتی در ساختار این ماده، آن را تبدیل به یکی از مواد کاربردی برای ساخت ذخیره سازهای انرژی کردهایم. او با بیان اینکه تمرکز تحقیقاتی این شرکت از ۲۰ سال گذشته، تولید تجهیزات برقی برای پستهای فشار قوی برق بوده است، اظهار کرد: از ۵ سال گذشته در کنار این فعالیت، بخش جدیدی در حوزه تحقیق و توسعه شرکت در زمینه «باتری» راهاندازی کردیم و در این بخش نسبت به سنتز انواع گرافن و مواد گرافنی اقدام کردیم که در نهایت موفق به کسب دانش فنی تولید این مواد شدیم. ترکی، گام دیگر این طرح را تولید باتریهای گرافنی دانست و یادآور شد: در حال حاضر نمونه اولیه انواع سایزهای باتریهای گرافنی را به تولید رساندیم. قسمت منفی و مثبت باتری از گرافن است و از موادی چون لیتیوم، کبالت و نیکل استفاده نکردیم. مدیرعامل این شرکت، رسانایی الکتریکی و حرارتی زیاد، ساختار منسجم، انعطاف پذیر بودن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و مساحت سطح خیلی زیاد گرافن را از مزایای این ماده برای انواع ذخیرهسازهای انرژی ذکر کرد و یادآور شد: از این رو این شرکت از این ایده استفاده کرد و به دانش ساخت انواع باتریهای گرافنی رسیدیم. او، «مواد اکتیو کاتدی و آندی تمام کربنی (گرافنی) بدون استفاده از لیتیوم، کبالت و نیکل»، «بهرهگیری از الکترولیت آبی و حذف خطر انفجار و اشتعال»، «چرخه عمر زیاد بیش از ۱۵۰۰ سیکل»، «عدم نیاز به ابزار و تکنولوژی خاص برای ساخت باتری» و «دوستدار محیط زیست و قابل بازیافت» را از مزایای باتریهای گرافنی تولید شده در این شرکت نام برد. مدیرعامل این شرکت، کاهش قیمت را از مهمترین مزایای باتریهای گرافنی دانست و گفت: سایر فلزات بهکار برده شده در باتریها علاوه بر سمی بودن، گرانقیمت نیز هستند و ما در باتریهایی که به تولید رساندیم، از فلزاتی چون کبالت، نیکل و لیتیوم استفاده نکردیم. او رسانایی بالا را از دیگر مزایای گرافن نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر آن در این باتریها از الکترودهای آبی بهره بردیم؛ از این رو باتریهای تولیدشده خطراتی چون آتش گرفتن و منفجر شدن را در پی ندارند. ترکی، به بیان ویژگیهای باتریهای گرافنی تولید شده پرداخت و گفت: بیشترین سهم فروش باتری در دنیا مربوط به باتریهای اسیدی و سپس باتریهای لیتیومی است. علیرغم محبوبیت بالای این باتریها، دارای مشکلات و معایب زیادی هستند که از آن جمله میتوان به «سمی بودن»، «استفاده از عناصر کمیاب»، «طول عمر کم»، «خطر اشتعال» و «هزینه بالای ساخت و تولید» اشاره کرد.