دنیای فناوری
تخفیف بیشتر برای فروش آیفون ۱۴ جواب نداد
جدیدترین مدل آیفون در بزرگترین بازار تلفن هوشمند جهان برای جلب مشتری به اندازه نسل قبلی این تلفن هوشمند، موفق نبوده است. به گزارش ایسنا، تحلیلگران بانک جفریز در یادداشتی اعلام کردند فروش چهار مدل آیفون ۱۴ در چین، در مدت ۳۸ روز نخست از ورود آنها به بازار، ۲۸ درصد در مقایسه با محصولات خانواده آیفون ۱۳ کاهش یافت و آمار اخیر نشان میدهد که این وضعیت بدتر شده و به ۳۳ درصد رسیده است. مدلهای گرانتر آیفون که امسال انعطافپذیری بیشتری نشان داده بودند هم فروش ضعیفی پیدا کردهاند. بازار جهانی تلفن هوشمند و بازار چین به خصوص در میان بازارهایی بودهاند که امسال از کاهش هزینه مصرفکننده، بهشدت آسیب دیدهاند. سامسونگ الکترونیکس که بزرگترین سازنده تلفن هوشمند، نمایشگر و تراشه حافظه در جهان است، کاهش فروش تلفن هوشمند در چین را عامل رکود کسب و کار تراشه خود اعلام کرده است. این کشور در زمینه عرضه هم چالشهایی را برای اپل ایجاد کرده است. کارخانه فاکسکان در ژنگژو که بزرگترین پایگاه تولید آیفون در چین است، هفته گذشته با قرنطینه ناگهانی کووید ۱۹ روبرو شد. در حالی که برندهای چینی اوایل امسال با بزرگترین کاهش فروش روبرو شدند اما مدلهای اپل جذابیت خود را حفظ کرده و فروش آنها در سه ماهه منتهی به ماه سپتامبر، به میزان ۵.۷ درصد رشد کرده بود. چند هفته نخست ورود نسل جدید آیفون، وضعیت تولید و قیمت این محصول را تا پایان سال برای اپل مشخص میکند. طبق یادداشت جفریز، تخفیفهای اپل برای جشنواره خرید ۱۱ نوامبر بزرگتر و گستردهتر از سال گذشته است. خریداران در تیمال گروه علی بابا میتوانند برای خرید آیفون ۱۴، تخفیف ۴۰۰ یوانی دریافت کنند. بر اساس گزارش بلومبرگ، تخفیف فروش مدلهای آیفون ۱۳ برای اکثر خریداران در تیمال، سال گذشته صفر بود اما این تخفیف امسال برای همه موجود است. با این حال، با در نظر گرفتن رشد بازار گوشی کارکرده و متزلزل شدن اعتماد مصرفی، چند درصد کاهش قیمت به تقاضا برای مدلهای ارزانتر آیفون کمک نمیکند.
مهلت حذف اخبار جعلی در ویتنام ۲۴ ساعت شد
وزیر اطلاعات ویتنام اعلام کرد برای مقابله با اخبار جعلی در پلتفرمهای اجتماعی قوانین سختگیرانهتری وضع کرده که طبق آن محتوا ظرف ۲۴ ساعت حذف شود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، پیش از این مهلت حذف محتوای غیرقانونی ۴۸ ساعت بود. قوانین جدید موقعیت ویتنام به عنوان یکی از کشورهای سختگیر جهان بر شبکههای اجتماعی را نشان میدهد و از سوی دیگر بیانگر قدرت گرفتن حزب کمونیست حاکم بر این کشور برای مقابله با فعالیتهای ضدحکومتی است. نگوین مان هونگ وزیر اطلاعات و ارتباطات ویتنام به پارلمان این کشور اعلام کرد اگر مقابله با اخبار جعلی به کندی انجام شود، ممکن است به سرعت گسترده شوند. به گفته هونگ جریمههای اعمالی برای انتشار و گسترش اخبار جعلی در ویتنام، فقط یک دهم جریمههایی است که در دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا برای جرایم مشابه وضع میشود. او در این باره افزود: وزارتخانه به دولت پیشنهاد میکند سطح جریمهها را به حدی بالا ببرد که از انتشار چنین محتوایی توسط مردم جلوگیری شود. همچنین وزیر اطلاعات و ارتباطات ویتنام در سخنرانی خود ۲۰۲۳ را به عنوان تاریخی برای مقابله کامل با پدیده «News-lisation» اعلام کرد. این اصطلاح زمانی استفاده میشود که مردم به اشتباه گمراه میشوند و تصور میکنند برخی حسابهای کاربری به رسانههای خبری معتبر تعلق دارند. پیش از این نیز اخباری مبنی بر این منتشر شده بود که دولت این کشور قوانین جدید و مقرراتی را وضع میکند تا اطلاعات بسیار حساس ظرف ۳ ساعت حذف شوند. این درحالی است که بیشتر دولتها قانونی برای حذف محتوا در شبکههای اجتماعی ندارند اما اقدام ویتنام در حالی انجام میشود که فشارها برای حذف محتوای آنلاین در بخشی از کشورهای جهان شدیدتر است. در ماه سپتامبر گزارش شد دولت ویتنام مشغول آمادهسازی قوانینی است که تا محتوای خبری منتشر شده توسط کاربران را محدود کند.