دنیای فناوری
دسترسی اوکراین به اینترنت ۱۳۰۰ پایانه استارلینک مختل شد
طبق گزارشی جدید در ۲۴ اکتبر پس از آنکه ۱۳۰۰ پایانه استارلینک در اوکراین به دلیل کمبود سرمایه خاموش شدند، ارتش اوکراین با اختلالات اینترنت روبرو شد. به گزارش مهر به نقل از انگجت، قطعی اینترنت در حالی اتفاق میافتد که مذاکرات بین اسپیس ایکس و وزارت دفاع امریکا برای پرداخت هزینهها در این زمینه ادامه دارد. یک مقام ارشد پنتاگون در این باره میگوید: مذاکرات همچنان برقرار هستند. همه در سازمان میدانند ما هزینه اینترنت را به آنها پرداخت میکنیم. به گفته او، وزارت دفاع امریکا تصمیم دارد قراردادی تنظیم کند زیرا بیم آن دارد که ماسک نظرش را تغییر دهد. اسپیس ایکس در ماه سپتامبر نامهای به پنتاگون ارسال کرد و از وزارت دفاع امریکا خواسته بود تا هزینههای مربوط به استفاده اوکراین از اینترنت ماهوارهای استارلینک را تقبل کند. در ۱۵ اکتبر ماسک از تصمیم خود برای دریافت کمک مالی دولت جهت هزینههای مربوط به استفاده اوکراین از اینترنت استارلینک عقبنشینی کرد و در توییتی نوشت: ما به تامین رایگان اینترنت برای دولت اوکراین ادامه میدهیم. به نوشته سیانان قطعی اینترنت استارلینک در ماه گذشته میلادی یک چالش مهم بوده است. در ماه مارس ۲۰۲۲ میلادی این کشور ۱۳۰۰ پایانه استارلینک از یک شرکت انگلیسی خرید. طبق گزارشها اسپیسایکس به ازای هر پایانه ماهانه ۲۵۰۰ دلار دریافت کرده است. اوکراین به تدریج نتوانست هزینه ۳.۲۵ میلیون دلار در ماه را بپردازد و خواستار کمک مالی وزارت دفاع انگلیس شد. پس از مذاکرات، دو طرف تصمیم گرفتند هزینههای نظامی دیگر را ارجحیت دهند. یک مقام ارشد انگلیس به سیانان در این باره گفت: ما از تعدادی پایانه پشتیبانی میکنیم که کاربرد تاکتیکی مستقیمی برای ارتش اوکراین در مقابل حمله روسیه دارند. ما تمام درخواستهای جدید را از نظر تأثیری که در حمایت از اوکراین برای دفاع از مردمش در برابر تهاجم اسفناک پوتین خواهد داشت، در نظر میگیریم و اولویتبندی میکنیم.»
رگولاتور استرالیایی از شرکت «دل» شکایت میکند
رگولاتور رقابت استرالیا علیه واحد شرکت «دل» در این کشور به دلیل گمراه کردن مردم درباره هزینههای خرید مانیتورهای اضافی شکایت میکند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا (ACCC) اعلام کرد بین آگوست ۲۰۱۹ تا ۱۶ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی واحد دل در استرالیا محصولاتش را بهطور اشتباه یا گمراهکننده در وب سایتش معرفی کرده و سبب شده یک مشتری هنگام خرید یک رایانه یک مانیتور اضافی نیز بخرد. لیزا کارور یکی از اعضایACCC در این باره گفت: کمیسیون رقابت و مصرفکننده استرالیا مدعی است مانیتورها به قیمت گفته شده در مدت زمان مشخص شده، فروخته نشدهاند و در برخی موارد اگر مانیتور اضافی بهطور جداگانه خریده میشد، قیمت آن گرانتر بود. دل در یک بیانیه ایمیلی اعلام کرد به دلیل اختلالی در فرایند قیمتگذاری که به نمایش اطلاعات نادرست در وب سایت شرکت ۲۱۰۰ مشتری با این مشکل روبرو شدهاند. شرکت همچنین اضافه کرده مشغول آپدیت سیستمهای خود است تا از بروز دوباره چنین مشکلی جلوگیری کند.