اخبار
دلیل اختلال سامانه بهینیاب
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تدوین برنامه تولید رشته فعالیتها در دستور کار است، دلیل اختلال سامانه بهینیاب را مشکلات مربوط به راهاندازی نسخه جدید عنوان کرد. سید رضا فاطمی امین در حاشیه نشست هماندیشی با تشکلها و انجمنهای فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: شرکتهای بورسی که ۵۰ درصد تولید را در اختیار دارند و شرکتهای بزرگ هستند، در شهریور ۶.۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد تولید داشتند. این عدد در مهر به ۷.۷ درصد رسید. وی افزود: علاوه بر نقشه راه کلی برای صنعت، برای هر رشته فعالیت برنامه دقیق با مشارکت فعالان صنعتی تدوین میشود. فاطمی امین در پاسخ به سوال ایسنا درباره اختلال در سامانه مهینیاب نیز گفت: سامانه بهینیاب تغییر نسخه داشت و ارتقا پیدا کرده است. مشکلات موجود هم مربوط با راهاندازی نسخه جدید بود که در حال برطرف شدن است و بیشتر مشکلات آن هم تاکنون رفع شده است. وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره سرنوشت طرح تفکیک وزارت صمت، گفت که این موضوع منتفی شده است. این مقام مسوول همچنین در نشست هماندیشی با تشکلها و انجمنهای فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: بخشی از این ارز مربوط به نهادههای دامی، ذرت، جو و غیره بود، اما بخش دیگری از ارز ۴۲۰۰ تومانی بابت نرخ محاسبه عوارض گمرکی بود که تورم زیادی ایجاد میکرد. برای جبران این تورم سود بازرگانی زیر ۳۵ و ۴۰ درصد که در اختیار دولت بود نصف و برخی یکچهارم تعیین شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه برای سال جاری عوارض گمرکی ماشین آلات و مواد اولیه تولید نیز از چهار به یک درصد کاهش پیدا کرد، تاکید کرد که این رقم فقط مربوط به سال جاری تعیین شده است. وی از عرضه دو برابری فولاد در بورس کالا در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: اصرار وزارت صمت بر این است که همه زنجیره فولاد وارد بورس کالا شود. وی با اشاره به قیمتگذاری دستوری خودروها در سالهای گذشته، تصریح کرد: در سالهای اخیر شاهد فشار شورای رقابت و الزام قیمتگذاری دستوری بودیم که تبعات خوبی نداشت، اما سال گذشته برای نخستینبار از این وضعیت خارج شدیم.
بازار خودرو بدون مشتری!
بررسی روند قیمتها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر و مقایسه آن در بازه پیش از افزایش نرخ ارز و پس از آن نشان میدهد که بازار با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبرو شده است؛ به گونهای که قیمت پرتیراژها از چهار میلیون تومان تا بعضا ۵۰، ۷۰ و حتی ۹۰ میلیون هم فراتر رفته و این در حالی است که فروشندگان خودرو از عرضه محصولات امتناع کرده و قیمتها را بالا میبرند. البته به گفته رییس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران، بازار در رکود کامل بوده و خریدار به بازار مراجعه نمیکند. به گزارش ایسنا، بررسی روند قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در ۱۰ روز اخیر که بازار ارز با نوسان همراه بوده نشان میدهد قیمت این محصولات به دلیل تغییرات نرخ ارز، روند افزایشی را تجربه کرده است. این افزایش بهای قیمت خودروها به گونهای است که قیمت محصولات ایرانخودرو حداقل هفت میلیون تومان و حداکثر ۹۰ میلیون تومان افزایش داشته است. در محصولات گروه خودروسازی سایپا اما شیب افزایش قیمتها ملایمتر است و در این بازه ۱۰ روزه، قیمت محصولات بین ۴ تا ۱۵ میلیون تومان افزایش داشتهاند. مقایسه آخرین قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار روز گذشته (۲۱ آبان)، ۱۰ آبان و اولین روز آبان و البته میزان افزایش قیمت طی این مدت به شرح زیر است:
افزایش قیمت ایجاد شده در حالی است که به گفته رییس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو تهران، رکود در بازار خودرو دیده میشود و خرید و فروش به حداقل خود رسیده است. معاملات بسیار محدود و بنا بر ضرورت صورت میگیرد و خریدار به بازار مراجعه نمیکند. نوسانات اخیر نرخ ارز نیز سبب شده اکثر فروشندگان خودرو از ورود به بازار امتناع کنند.
