اخبار

۱۴۰۱/۰۸/۳۰ - ۰۲:۲۶:۱۳
کد خبر: ۱۹۴۵۷۲

اوراق تبعی؛ ابزاری مناسب برای بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه

سنا| حسن رضایی‌پور مدیرعامل کارگزاری هوشمند رابین بیان کرد: در چند روزی که از انتشار اوراق تبعی (سهام یار) می‌گذرد، بازار استقبال خوبی از این اوراق کرده است. از یک جنبه می‌توان به اوراق تبعی به عنوان ابزاری برای بیمه کردن سهام نگاه کرد؛ اما جنبه دوم اینجاست که اقدامات اینچنینی باید تداوم داشته باشد و به اکثریت بازار هم تعمیم پیدا کند. معتقدم باید در آینده بتوان تعداد بیشتری از فعالان بازار سرمایه را در این طرح دخیل کرد تا اثر‌گذاری این طرح افزایش یابد. این کارشناس بورس در رابطه با انتشار اوراق تبعی فروش روی پرتفوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اظهار کرد: ابزارهای مشتقه همواره مکمل بازار سرمایه بوده‌اند. اولین کارکرد این ابزارها هم پوشش ریسک است. هر چقدر بتوان عمق اوراق تبعی را افزایش داد، ریسک‌های بازار سرمایه هم کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه انتشار اوراق اختیار تبعی فروش روی سهام صندوق‌های درآمد ثابت، نگرانی‌هایی را که برای بعضی فعالان بازار سرمایه در مورد این صندوق‌ها وجود داشت، از بین برد. رضایی پور ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر امکان انتشار اوراق تبعی توسط ناشران در بازار تقویت شود، هم ریسک‌های بازار کاهش خواهد یافت و هم اعتمادسازی صورت خواهد گرفت. تجربه نشان داده هر چه ابزار پوشش ریسک عمق بیشتری داشته باشد، اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار هم افزایش خواهد یافت. در شرایطی که سهم‌هایی با نسبت P/E حدود ۳ در بازارسرمایه وجود دارند و مقایسه وضعیت بازار سرمایه با بازارهای موازی نشان می‌دهد این بازار از بازارهای رقیب حتی بازار بدهی جامانده، یعنی بی‌اعتمادی مانع رشد بازار سهام شده است.

اخراج یک خودروساز قدیمی از بورس

فردای اقتصاد| شرکت پارس خودرو با نماد «خپارس» و سرمایه ۱۱۱هزار و ۳۰۰میلیارد تومانی که بیش از ۱۹ سال حضور در معاملات بورس در پی عدم رعایت الزامات دستورالعمل پذیرش از ۲۵تیر ماه سال جاری با تعلیق روبه رو شد و عصر روز گذشته خبر رسید پارس خودرو با اخراج از تابلوی بورس به بازار پایه فرابورس منتقل شده است. علت این تبعید عدم وجود برنامه‌ای برای خروج از شرایط ورشکستگی در این شرکت است. ۲۵ تیرماه سال جاری با توجه به عدم رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، طی نامه‌ای ضرورت رعایت این موارد ظرف مهلت ۸ ماه را به شرکت پارس خودرو تاکید شد. این شرکت در تاریخ ۲۳ مرداد ماه برای فرار از جلوگیری از ورود به بازار پایه درخواست مهلت یک‌ساله از سازمان بورس برای بهبود وضعیت درآمدی خود داد و از سازمان بورس درخواست افرایش سرمایه به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۳ درصد، از محل مطالبات و آورده نقدی را داد که سازمان بورس با این درخواست مخالفت کرد.پس از جلسات مدیران پارس خودرو با مسوولان سازمان بورس که از مرداد سال جاری با صدور اطلاعیه‌هایی صورت می‌گرفت در نهایت با انتقال این نماد به بازار پایه از سوی سازمان بورس موافقت شد و این نماد به بازار پایه انتقال پیدا کرد. «خپارس» یک ماه پس از تعلیق برای بهبود وضعیت خود درخواست افزایش سرمایه ۲۳ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را تقدیم سازمان کرد که با مخالفت روبرو شد.در ادامه بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران از تاریخ ۱۴۰۱.۰۷.۱۹ شرکت پارس‌خودرو از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حذف و قابل انتقال به بازار پایه فرابورس شده بود که روز گذشته مجوز حضور این نماد در تابلو زرد فرابورس صادر شد.شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی با نام شرکت بازرگانی جیپ ایران درحومه تهران قدیم (کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج) تاسیس شد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری که واردات اتومبیل به ایران و سپس مونتاژ و تولید آن را بنیان نهاد نمی‌توانست تصوری از آینده این اقدام خود و تاثیر آن داشته باشد. در آن دوران صنعت خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشور‌های خاورمیانه به وجود نیامده بود. پس از تاسیس، اولین اقدام شرکت، واردات جیپ ویلیز از امریکا بود و بعد از آن نیز نخستین خطوط تولید این محصول نصب و راه‌اندازی شد و اولین خودروی ایرانی درسال ۱۳۳۸ بنام جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد، به دنبال آن وانت سیمرغ به عنوان یک خودرو پرقدرت دومین محصولی بود که در همان سال تولید شد. در سال ۱۳۴۶ تنوع محصولات تولیدی شرکت با تولید خودرو‌های رامبلر با نام‌های آریا، شاهین، مدل‌های کالسکه‌ای و کروکی جیپ شهباز و وانت آهو افزایش یافت. در این سال تولید سالانه ۲۶۵۰ دستگاه اتومبیل هر چند به ظاهر اندک ولی برای بازار ایران در آن مقطع چشمگیر بود. در سال ۱۳۵۲ کمپانی جنرال موتورز که ۱۵ سال با جیپ ایران همکاری کرده بود بخشی از سهام این شرکت را خریداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد. در سال ۱۳۵۹ همزمان با قطع رابطه با جنرال موتورز نام شرکت ابتدا به شرکت خودرو‌سازی ایران و در دی‌ماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد و اولین محصول بعداز انقلاب تولید جیپ فرماندهی با همکاری شرکت ماهیندرای هند بود. بعدها همزمان با دوران ۸ سال دفاع مقدس؛ پارس خودرو به عنوان تنها تولید‌کننده داخلی خودروهای ۲ دیفرانسیل با تولید جیپ‌های توپدار، فرماندهی و بیسم‌دار، نقش ارزنده‌ای در پشتیبانی موتوری جنگ ایفا کرد. در سال ۱۳۷۵ خطوط تولید محصول رنو ۵ سایپا به شرکت پارس‌خودرو انتقال یافت. در دهه ۸۰ خودروهایی از پاترول گرفته تا ماکسیما، مگان و زانتیا از خط مونتاژ این شرکت خارج شد. خط رنگ پارس خودرو شهره خاص و عام بود اما رفته رفته صنعت خودرو در ایران رو به افول گذاشت.