هیچ کامیونداری اعتصاب نکرده است

۱۴۰۱/۰۹/۰۶ - ۰۳:۴۱:۵۴
کد خبر: ۱۹۴۷۵۳

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که نایب‌رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور گفته، در حالی که مسوولان هیچ راهکاری برای برطرف‌سازی مشکل سوخت رانندگان کامیون در نظر نگرفته‌اند و هیچ وعده‌ای هم ندادند، اما شرایط در تمام شهرها و استان‌های کشور آرام است و هیچ کامیونداری دست به اعتصاب نزده است. سید جلال موسوی در گفت‌وگو با ایلنا درباره مشکلاتی که باعث نارضایتی بخشی از کامیونداران شده است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکل کامیونداران و رانندگان کامیون در بخش سوخت است که در این باره چندین جلسه بررسی راهکارهای حل این مشکل با مسوولان دستگاه‌های مرتبط داشتیم. وی ادامه داد: اولین خواسته کامیونداران از دولت بازگرداندن سهمیه پایه 2000 لیتر با نرخ 300 تومان است. در حال حاضر این سهمیه پایه حذف شده است و مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد، به جای آن ماهانه براساس نوع کامیون و محاسباتی که پایه آن مشخص نیست به هر کارتی بین 100 تا 200 لیتر واریز می‌شود که همین مقدار هم در موعد مقرر واریز نمی‌شود و به‌طور جزیی و خرد در طول ماه به کارت سوخت رانندگان واریز می‌کنند. ‌ نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور افزود: پیش از این یک میزان مشخصی به هر کارتی واریز می‌کردند و رانندگان کامیون براساس پیمایش از آن میزان سوخت استفاده می‌کردند و مازاد ظرفیت ابطال و دوباره از ابتدای ماه سقف ظرفیت واریز می‌شد اما این سهمیه پایه تا سقف 2000 لیتر حذف شده و نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد و خواسته ما برگشت این سازوکار است. موسوی با اشاره به ایرادات ارایه سوخت آزاد دولتی با نرخ 600 تومان گفت: در ابتدا باید بگویم که با سوخت آزاد به‌طور صد درصد مخالف هستیم چراکه گازوئیل آزاد دولتی با نرخ 600 تومان هم فساد و هم نارضایتی بین کامیونداران ایجاد کرده و می‌کند. شاهد آن هستیم که در برخی جایگاه‌های سوخت که برای ارایه سوخت آزاد در نظر گرفته شده‌اند گازوئیل با نرخ 600 تومانی را تا 2000 تومان هم به رانندگان به فروش رسانده‌اند. یا اینکه راننده‌ای کارت خود را در آن جایگاه سوخت به اجاره گذاشته است و همین موضوعات باعث گران فروشی گازوئیل 600 تومانی شده است. وی تاکید کرد: موضوع دیگر در بحث گازوئیل نرخ آزاد دولتی که باعث نارضایتی کامیونداران شده این است که اساسا مشخص نکرده‌اند کدام جایگاهی این سوخت را در چه بازه زمانی و ساعتی به رانندگان ارایه می‌دهد. در حال حاضر متاسفانه یک راننده کامیون برای استفاده از این سوخت باید بین جایگاه‌های سوخت در مسیر جست‌وجو کند که کدام جایگاه سوخت 600 تومانی را ارایه می‌دهد و مشکل دیگر این است که جایگاه‌های منتخب در هر ساعتی این سوخت را ارایه نمی‌دهند و اساسا ساعت ارایه سوخت مشخص نیست و همین موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است. نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: در حالی که کامیونداران متحمل این مشکلات برای دریافت سوخت هستند، رفع این مشکل یک راهکار ساده دارند. این سوخت به جای اینکه به جایگاه‌داران اختصاص داده شود باید به کارت سوخت رانندگان واریز شود و راننده می‌تواند در هر جایگاه و در هر ساعتی از این سوخت استفاده کند اما متاسفانه مسوولانی که در این باره تصمیم می‌گیرند اساسا با مشکلات رانندگان جاده آشنایی ندارند و نمی‌دانند که مشکل چیست و متاسفانه یک نگاه بالا به پایینی دارند به‌طوری‌که برخی از این مسوولان به ویژه نمایندگان شرکت نفت در جلسات حضور ندارند در حالی که عمده مشکل رانندگان به این بخش می‌گردد. موسوی گفت: همانطور که گفتم با سوخت آزاد مخالف هستیم اما اگر قرار بر ارایه سوخت آزاد 600 تومانی است باید جایگاه‌های سوخت و ساعت ارایه آن حداقل مشخص شود تا راننده کامیون از 12 شب در صف منتظر دریافت سوخت تا صبح فردا نماند. وی با بیان اینکه در حال حاضر در هیچ شهری از کشور با موضوعاتی مانند اعتصاب رانندگان کامیون مواجه نیستیم، اظهار کرد: هر چند که مسوولان هیچ راهکاری برای برطرف‌سازی مشکل سوخت رانندگان کامیون در نظر نگرفته‌اند و هیچ وعده‌ای هم ندادند اما شرایط در تمام شهرها و استان‌های کشور آرام است و هیچ کامیونداری دست به اعتصاب نزده است. نایب‌رییس کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران کشور درباره مشکلی که برای کامیونداران و رانندگان کامیون اکبرآباد در نسیم شهر ایجاد شده بود، گفت: آن موضوع به عدم فعال شدن سامانه‌ای که برای صدور بارنامه طراحی شده‌ بود برمی‌گشت، در همان روز هم مشکل حل شد و ادامه‌دار نشد. سامانه‌ای برای صدوربارنامه طراحی کرده بودند که آن سامانه موفق به صدور بارنامه نشد و معطلی چند ساعته رانندگان اعتراضاتی را ایجاد کرد که همان روز مشکل را حل کردند. موسوی تاکید کرد: متاسفانه از چند روز گذشته در فضای مجازی تهدیداتی برای رانندگان کامیون مطرح شد که شایعاتی بیش نبود و واقعیت نداشت که البته فراگیر نبود و امروز پنجم آذر ماه هیچ مشکلی برای فعالیت رانندگان کامیون وجود ندارد و در حال فعالیت هستند.