کالاهای ایرانی و بازار عراق
علی شریعتی
کالاهای ایرانی در بازار عراق، در سطوح مختلف و به شکلی متنوع صادر میشوند و ما هم در سطح دولتی و هم در سطح بخش خصوصی به این کشور صادرات داریم. آنچه که معمولا بر عملکرد صادراتی ما به عراق تاثیر کوتاهمدت میگذارد نیز مربوط به عملکرد صادراتی دولت میشود. چه در صادرات میعانات و چه در صادرات برق، دولت ما به عراق صادراتی دارد که در ماههای مختلف با توجه به شرایطی که به وجود میآید، امکان ایجاد تغییر در آمارهای صادراتی را دارد اما جز آن، در بازار عراق هیچ اتفاق جدید و مهمی برای کالاهای ایرانی رخ نداده و روال کار بهطور معمول ادامه دارد. آنچه که مربوط به صادرات کالاهای مصرفی به عراق میشود، در نهایت مسیر خود را طی خواهد کرد. شاید در برخی ماههای سال مانند فرا رسیدن محرم یا ایام اربعین، محدودیتهایی به وجود بیاید اما در نهایت و پس از آن، صادرات ما روال عادی خود را طی خواهد کرد. آنچه در آمار سال جاری مطرح شده نیز هر چند افتی را نشان میدهد اما در صورت طی شدن روال عادی میتوان انتظار داشت که تا پایان سال این اعداد جبران شود.
برآوردها نشان میدهد که پول ملی عراق توانسته خود را تقویت کند و ارزش این پول در ماه گذشته بیشتر شده و پیشبینی میشود در ماه جاری نیز این روند ادامه پیدا کند. از سوی دیگر رشد اقتصادی عراق نیز ادامه پیدا کرده و همین موضوع بازار این کشور را گسترش داده است. برای مثال بحث بلک فرایدی در عراق بهشدت مورد توجه قرار گرفته و به نظر میرسد بازار خوبی در این حوزه به وجود آمده است. البته تغییراتی نیز در بازار عراق برای ما به وجود آمده است. برای مثال ما به عراق صادرات چیپس داشتیم که این محصول ضریب جذب ۴۰ درصدی روغن دارد با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین میشد و از سوی دیگر بذر و کود حمایتهای کشاورزی در تامین سیبزمینی میگرفت. شبیه به مورد صادرات شیرینی و شکلات به پاکستان که با حمایتهای ارز دولتی انجام میشد، محصولاتی مانند چیپس نیز حالا اگر قصد صادرات داشته باشند، باید با ارز نیمایی تولید کنند که قطعا شرایطشان را تغییر میدهد. از این رو شاید ما همچنان در این حوزهها مزیت صادراتی داشته باشیم اما کار دیگر مانند سابق نیست.