در شهر
تداوم آلودگی هوا تا اواسط هفته آینده
کارشناس سازمان هواشناسی کشور از تداوم آلودگی هوا تا اواسط هفته در شهرهای صنعتی و پرجمعیت خبر داد و گفت: امروز برای برخی استانها افزایش ابر و بارش پراکنده و در ارتفاعات بارش برف پیشبینی شده است. به گزارش ایرنا، امین حسین نقشینه در تشریح آخرین وضعیت جوی و آب و هوای کشور اظهار کرد: امروز با نفوذ جریانات شمالی به سواحل خزر بارندگی در گیلان، مازندران و گلستان افزایش مییابد و غرب دریای خزر هم مواج و متلاطم میشود. کارشناس سازمان هواشناسی برای شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس و کرمان و برخی مناطق اصفهان، یزد، سمنان و ارتفاعات تهران هم برای امروز بارش باران و در ارتفاعات بارش برف را پیشبینی کرد. نقشینه از تداوم آلودگی هوا در شهرهای پرجمعیت و صنعتی تا اواسط هفته خبر داد و به پرهیز از تردد غیر ضروری در فضای باز و فعالیت فیزیکی و ورزشی برای جلوگیری از افزایش غلظت آلایندههای توصیه کرد. وی گفت: امروز و فردا (روزهای شنبه و یکشنبه) خلیج فارس مواج و متلاطم میشود.
جزییات نقش حاکمیت در نوسازی بافتهای فرسوده
عضو هیاتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اعطای تسهیلات نوسازی با نرخ کمتر از شورای پول و اعتبار از جمله کمکهای دولت برای تسریع نوسازی در بافتهای فرسوده شهری است و همزمان تخفیف عوارض ساخت از سوی شهرداری در محلات هدف به ۸۰ درصد افزایش یافته است. عباس شفیعی در گفتوگو با ایرنا به تشریح نقش دولت در بسترسازی اقتصادی و مالی برای جریان نوسازی بافتهای فرسوده پرداخت و اظهار کرد: مهمترین نقش دولت «تسهیل مقررات» برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در محدودههای هدف بازآفرینی شهری است. وی درباره اینکه دولت در موضوع حمایت مالی از بازآفرینی شهری پایدار چه جایگاهی دارد، گفت: هرچند موضوع بازآفرینی شهری موضوعی میانبخشی و دارای وجوه شهرسازانه و اجتماعی است؛ اما برای تحقق آن باید بسترهای اقتصادی و مالی فراهم شود. مهمترین نقش دولت «تسهیل مقررات» برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در محدودههای هدف بازآفرینی شهری است. عضو هیاتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: بدیهی است هرکدام از محدودهها شامل میانی، تاریخی و سکونتگاه غیررسمی بسته به نوع معضلات شهری راهکارهای متفاوتی را میطلبد. شفیعی درباره اینکه در حوزه بافتهای میانی چه ابزارهایی برای حمایت مالی از موضوع نوسازی وجود دارد؟، پاسخ داد: در بافتهای میانی مالکیت عمدتاً متعلق به مردم است؛ لذا جهتگیری حمایتهای مالی باید به نحوی باشد که نوسازی در این مناطق را توجیهپذیر کند. به گفته او، فقر شهری و ناکافی بودن خدمات زیربنایی و روبنایی باعث شده است بسیاری از سرمایهگذاران از تعریف پروژه در این مناطق خودداری کنند؛ درحالی که این مناطق به دلیل دسترسی اولیه به خدمات شهری و قیمت مناسب از توجیهپذیری بیشتری برای سکونت نسبت به شهرهای جدید و حاشیه کلانشهرها برخوردارند. وی ادامه داد: دولت تقریباً در همه دورهها از طریق کمک به ارتقای خدمات روبنایی و زیربنایی و نیز اعطای تسهیلات نوسازی با نرخی کمتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار سعی داشته تا سرمایهگذاری در این بافتها را تسهیل کند. عضو هیاتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران میگوید: هماکنون بهازای هر واحد نوسازی شده در کلانشهرها ۴۵۰ میلیون، شهرهای بزرگ و مراکز استانها ۴۰۰ میلیون و در دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات مشارکت مدنی ساخت پرداخت میشود که متوسط نرخ سود آن بسته به نوع شهرها ۱۱ تا ۱۲ درصد است. شفیعی اظهار کرد: تنها در سال جاری و از منابع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۴ هزار واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شدهاند که حدود ۱۳ هزار واحد منجر به عقد قرارداد شده و مابقی در شرف انعقاد است. وی گفت: تسهیلات ودیعه اسکان موقت نیز با نرخ ۴ درصد و با مبالغ ۶۰ و ۴۵ میلیون تومان به ترتیب در کلانشهرها و سایر شهرها در حال پرداخت است؛ اما مهمترین وظیفه دولت در کنار تسهیلات تدوین بستههایی است که سرمایهگذاری را در این مناطق توجیهپذیر کند؛ زیرا ساکنان این محدودهها از توانمندی اقتصادی لازم برای مدیریت جریان نقدی ساخت در طول دوره نوسازی برخوردار نیستند درحالی که اگر جریان نوسازی توسط سرمایهگذاران و توسعه گران صورت پذیرد نقش موثرتری بر ارتقای کیفیت ساخت نیز خواهد داشت. عضو هیاتمدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار داشت: اخیراً شورای عالی معماری و شهرسازی با پیشنهاد شرکت بازآفرینی شهری ایران از بسته مشوقهای شهرسازانه برای سرمایهگذاری در محدودههای هدف رونمایی کرده است که برخی تسهیلها در زمینه اعطا تراکم تشویقی و تأمین پارکینگ را برای توسعه گران فراهم کرده است. شفیعی درباره اینکه نقش شهرداریها در حمایت مالی از جریان نوسازی چیست و تا چه اندازه موفق بوده است، گفت: شاید یکی از مهمترین کمکهای شهرداری در این زمینه سهولت و تسریع در زمان صدور پروانه نوسازی است. اگر مدتزمان صدور پروانه به حداقل ممکن، مثلاً دو ماه کاهش یابد به دلیل کاهش دوره سرمایهگذاری توجیه اقتصادی پروژههای نوسازی افزایش خواهد یافت، این زمان هماکنون حدود هشت ماه تا یک سال است. وی گفت: طبق قانون، شهرداریها مکلف به اعمال تخفیف حداقل ۵۰ درصدی در عوارض ساخت هستند که با پیگیریهای شرکت این عدد بهطور متوسط به ۸۲ درصد رسیده است.