تدوین بسته حمایتی با کسب مجوز از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی
در آخرین روزهای آبان ماه روزنامه تعادل گزارشی مبنی بر «رشد دستوری چه نتیجهای دارد» منتشر شد بهطور واقعی با عدد و ارقام به وضعیت بورس پرداخته شد و در مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار جوابیهای به روزنامه تعادل داده که به شرح زیر است:
همانطور که قبلا به اطلاع عموم مردم و سهامداران شریف بازار سرمایه رسیده است، سازمان بورس با کسب مجوز از ستاد تدابیر ویژه اقتصادی و برگزاری جلسات کارشناسی فشرده، بسته ۱۰بندی حمایتی را تدوین کرد که از روز شنبه 8 آبان 1401 عملیاتی شد. در این بسته علاوه بر امکان بیمه کردن ۹۶ درصد از سهامداران حقیقی، توقف عرضههای اولیه تا زمان ثبات بازار و همچنین واریز منابع مندرج در بودجه سال ۱۴۰۱ به صندوق تثبیت به مبلغ حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال ذکر شد. پیام اطمینانبخش طرح بیمه پرتفوی سهامداران این بود همه افرادی که در بورس سرمایههای زیر ۱۰۰ میلیون تومان دارند، به هیچ عنوان نگران کاهش قیمت سهام خود نباشند؛ چرا که با اجرای این طرح در هفته جاری، اصل سرمایه به اضافه ۲۰ درصد سود بر اصل سرمایه مردم توسط دولت تضمین شد. (لازم به ذکر است که بیش از ۹۶ درصد سهامداران مشمول این طرح خواهند شد.)
خوشبختانه پس از تصویب بسته حمایتی فوق، بازار سرمایه واکنش بسیار مثبتی نشان داد. پیرامون دلایل روند یک ماه اخیر بازار که با رشد حدود 14 درصدی شاخص کل و همچنین رشد نسبت قیمت به ارزش صندوق پالایش یکم از 67 درصد به 75 درصد (پس از تعیین و آغاز به کار بازارگردان در تاریخ 17 آبان ماه) همراه بوده است باید گفت که اتفاقات مثبتی در حوزههای مرتبط با بورس محقق شده است که همگی منجر به بهبود وضعیت بازار شد. علاوه بر اثر جدی بسته حمایتی، اصلاح رویههای ویرانکننده در قیمتگذاری خودرو هم شدیدا در این روند موثر بوده است؛ به نحوی که پس از سالها رویههای غلط در قیمتگذاری دستوری خودروهای پرتیراژ، بلاخره ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ در یک فرآیند شفاف و عادلانه معامله شد تا دولت نشان دهد عزمی جدی برای احقاق حقوق تولیدکننده، مصرفکننده و سهامدار دارد؛ این رویداد برای همیشه در ذهن دلالان خودرو نیز خواهد ماند چراکه معامله پژوه ۲۰۷ در بورس، آغازی بر پایان سودهای بادآورده در معاملات خودرو خواهد بود. بهطور دقیق در این معامله به یاد ماندنی، ۱۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۳ میلیون تومان معامله شد که با احتساب سایر هزینهها قیمت به ۳۹۱ میلیون تومان رسید. قیمت ۲۰۷ در بازار آزاد حدود ۴۴۰ میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان ارزانتر به دست مصرفکننده واقعی رسید. عرضه این خودرو پس از آن هم به صورت منظم در حال انجام است. این رویکرد در صنعت خودرو به رشد حدود 20 درصدی برخی نمادهای خودرویی در بازار سرمایه منجر شده است. اگرچه باید توجه داشت تعیین سقف نرخ گاز که از زیان حدود 180 همتی شرکتهای بورسی و ریزش سنگین بورس جلوگیری کرد، کاهش 5 واحد درصدی مالیات و اصلاح رویههای بازار سرمایه از اقدامات مثبت و بزرگی بوده است که از زیانهای بیشتر مردم جلوگیری کرده است. همچنین مصمم بودن دولت در حمایت از بازار سرمایه کشور، موجب شده دستوراتی مبنی بر مدنظر قرار دادن ملاحظات بازار سرمایه کشور در سیاستگذاریها و تصمیمگیریها صادر شود. رفع ابهامات نیز یک مساله اساسی است و نباید قوانین و مقرراتی را وضع کرد که هزینههایی را به صنایع مزیتدار کشور تحمیل کنند بدون اینکه حمایتی برای جبران آن دیده شده باشد. دولت و مجلس در تعامل حداکثری با یکدیگر اولویت اساسی حمایت از تولید در کشور را با جدیت دنبال میکنند، لذا قطعاً در جهت کاهش سودآوری و تضعیف صرفههای اقتصادی بنگاههای تولیدی حرکت نخواهند کرد و از این منظر تردیدی در لزوم حمایت سیاستگذار و قانونگذار از طریق وضع قوانین لازم وجود نخواهد داشت. صرف نظر از اینکه ماندگاری اثرات این حمایتها چه میزان است، لازم است دولت و مجلس همسان توجه به سایر موضوعات و دغدغهها در کشور، از هر امکانی برای حمایت از تولید و بنگاههای اقتصادی، جلوگیری از کاهش حاشیه سود زنجیره تولید و سرمایهگذاری، تعدیل نسبی اثرات سوء قیمتگذاری دستوری، پشتیبانی از تولید آسیبدیده از تکانههای تحریم و کرونا و در نهایت حفظ یا تقویت اشتغال در کشور استفاده نمایند. لذا از نگاه سازمان بورس و اوراق بهادار که با جدیت این موضوعات را دنبال خواهد کرد، حمایت دولت از تولید مورد تاکید است و لازم است با پیگیریهای لازم از تمام ظرفیتهای قانونی برای تحقق بهتر این مهم استفاده نماییم. در پایان خاطرنشان میشود که طبیعتا روند بازار سرمایه با توجه به متغیرهای واقعی در اقتصاد مشخص خواهد شد و با توجه به اقدامات گسترده دولت پیرامون صنایع مختلف و بازار سرمایه، انشاءالله شرایط بازار سرمایه رو به بهبودی خواهد رفت.