تدوین نقشه راهی برای مشارکت ایران در ابتکار کمربند و راه
مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق بازرگانی تهران با هدف ایجاد بستر مشارکت و نقشآفرینی بخش خصوصی در کنار متولیان دولتی برای بهرهبرداری از ظرفیتهای ابتکارهای جهانی از جمله ابتکار کمربند و راه، سال گذشته اقدام به تشکیل «اتاق فکر کمربند و راه» با مشارکت بالغ بر ۳۰۰ نفر از بخش خصوصی، دولتی، دانشگاهی و نهادهای حاکمیتی کرد و در نشست عمومی این اتاق فکر، تشکیل کارگروههای تخصصی برای تدوین نقشه راه و تعیین جهتگیری و نسبت ایران با ابتکار کمربند و راه را کلید زد. در ابتدای این جلسه رییس مرکز خدمات سرمایهگذاری اتاق تهران گفت: ما در این مرحله بر آن هستیم تا با تشکیل کارگروههای تخصصی، نقشه راهی تدوین کنیم که هدفش تعیین جهتگیری و نسبت ایران با ابتکار کمربند و راه، شناخت فرصتها و تهدیدات آن و از همه مهمتر شناسایی الزامات و اقدامات لازم برای بهرهبرداری از فرصتهای آن است. به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، فریال مستوفی در ادامه گفت: ابتکار کمربند و راه، طرحی بزرگ است که هر کشوری فراخور ظرفیتها و توانمندیهای خود از آن بهره میبرد. تاکید میکنم هر کشور بر اساس قابلیتها و توانمندیهای خود از این ابتکار بهرهمند یا متضرر میشود و اگر ما متضرر شدهایم باید به درون نگاه کرده و خود را نقد کنیم؛ اگر نه در عرصه بینالملل کشورها منافع ملی خود را پیگیری میکنند. مستوفی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت همه ابتکارات بینالمللی استفاده کرده و از آن در راستای توسعه اقتصادی و پیشرفت کشورمان بهره بگیریم به ابتکاراتی مانند همکاری برای سرمایهگذاری و زیرساخت جهانی گروه هفت و دروازه جهانی که توسط اتحادیه اروپا معرفی شده است، اشاره کرد و گفت: علاوه بر این ما نیاز داریم با همه کشورهای جهان بر اساس منافع ملی، همکاری و مبادله اقتصادی داشته باشیم و خود را محدود به کشورهای خاصی نکنیم. در دنیای بهشدت در همتنیده امروز، انزوا بیش از آنکه به نفع ما باشد موجب زیان خواهد شد و ما فرصتهای رشد و توسعه اقتصادی را از دست میدهیم. این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: این اتاق فکر با هدف توسعه دانش و شبکه در جهت مشارکت در زنجیرههای جهانی ارزش و گسترش همکاریهای اقتصادی با سایر کشورها شکل گرفته است. ما با کمربند و راه شروع کردیم اما به هیچوجه محدود به آن نخواهیم ماند و باید بتوانیم از همه ظرفیتهای بینالمللی و همچنین همکاری با کشورهای دیگر استفاده کنیم. کشور ما از چالشهای درونساختاری اقتصادی و عدم انطباق با نظام اقتصاد جهانی رنج میبرد، بنابراین نیازمند مشارکتی اندیشیدهشده هستیم که همگام با افزایش رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و کاهش فقر به توسعه پایدار، تخصصگرایی، روابط بادوام و ایجاد پیوندهای قویتر منجر شود و کمبود سرمایه، فناوری و مهارتهای مدیریتی را برطرف کند. در ادامه این جلسه، فریدون وردینژاد، سفیر اسبق ایران در چین و مشاور دبیرکل اتاق تهران، با اشاره به اینکه در مناسبات بینالمللی تغییراتی ایجاد شده و این مناسبات روزآمد شده است، افزود: چینیها اکنون در زنجیره تامین منطقه، محور شدهاند و ایران نیز باید سهم، توانایی و مزیت خود را در این زنجیره منطقهای کسب کند. او با بیان اینکه کسب این ظرفیت از طریق همکاری با پیمان شانگهای، اتحادیه همکاری اوراسیا، ابتکار کمربند و راه و سازمان همکاریهای اقتصادی اکو ممکن است، ادامه داد: بعد از تعیین تکلیف این موارد میتوان به چگونگی همکاری با آسهآن و بریکس نیز اندیشید. وردینژاد، در ادامه از ضرورت تغییر نگاه به همکاریهای بینالمللی سخن گفت و افزود: در عین حال باید انتظارات خود را متوازن کرده و امکانات را برای بهرهگیری از این ظرفیت و مشارکت در این طرح، متمرکز کنیم. نکته حائز اهمیت اینکه راهکار پیوستن به این زنجیره، تشکیل کنسرسیومهای دو و چندجانبه با سایر کشورهاست. در حال حاضر بر اساس نقشه کمربند و راه، یک الی دو محور ممکن است از کشور ما عبور کند اما در صورت تداوم این شرایط، این جادهها نیز ما را دور خواهند زد. بنابراین باید بررسی کنیم که چگونه میتوانیم این همکاری را سازمان دهیم. در ادامه این جلسه، محسن شریعتینیا، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی به ضرورت مشارکت ایران در طرحهای بینالمللی از جمله ابتکار کمربند و راه پرداخت. او در آغاز سخنان خود با اشاره به اینکه دهه 1390 از نظر اقتصادی یک دهه از دست رفته است، ادامه داد: در سال 2013 که برای نخستینبار طرح کمربند و راه مطرح شد، ایران به عنوان قلب جاده ابریشم معرفی شده بود اما اکنون پس از 10 سال و در آستانه سال 2023 مشاهده میکنیم که اتفاقی در مشارکت ایران در این پروژه رخ نداده است. بنابراین اکنون باید به این مساله بیندیشیم که چگونه از فرصت دهه دوم، یعنی تا سال 2035 که زمان پایان این پروژه است، استفاده کنیم و آن را از دست ندهیم. شریعتینیا در ادامه گفت: مسالهای که در دهه نخست، با آن مواجه بودیم گرفتار شدن در کلیشه کریدور بود و میزان مشارکت ایران از منظر ساخت کریدورها سنجیده شد. در حالی که این یک مگاپروژه در زنجیره جهانی است و کشورها بر اساس ظرفیتها و پتانسیلهای خود در آن مشارکت میکنند. او با بیان اینکه در دهه نخست اجرای این پروژه 950 میلیارد دلار سرمایهگذاری صورت گرفته و بخش بزرگی از پروژهها اجرایی شده است، ادامه داد: طرحهای بزرگی در ایران در قالب این پروژه آغاز شد که کریدورهای تهران- اصفهان و مشهد-تهران از جمله آنها بود. اما این پروژهها به دلیل تشدید تحریمها نیمهکاره ماند. با وجود این، بر اساس محاسبات بانک جهانی، ایران از جمله کشورهایی است که در صورت مشارکت، پتانسیل آن را دارد که صادرات خود را تا 10 درصد افزایش دهد و از برندگان جاده ابریشم باشد.