ایرانشهر
تنفس ۲۴ روز هوای آلوده در تهران طی آذرماه
بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاههای سنجش کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای آلوده طی آذرماه سال جاری ۲۴ روز بود که از این تعداد ۱۶ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و ۸ روز در شرایط ناسالم برای تمامی گروهها قرار گرفت. به گزارش ایسنا، آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان میدهد آذرماه امسال شهروندان تهرانی تعداد روزهای آلودهای را مشابه آذرماه سال گذشته تجربه کردهاند اما امسال تعداد روزهای آلوده برای تمامی گروهها نسبت به سال گذشته افزایش و تعداد روزهای آلوده تنها برای گروههای حساس نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. کیفیت هوای تهران در آخرین ماه پاییز ۱۴۰۱ و مقایسه آن با سال گذشته نشان میدهد که در آذرماه سال گذشته چهار روز هوای قابل قبول ثبت شد که این عدد امسال به شش روز افزایش یافت. در آذرماه سال گذشته ۲۱ روز هوای تهران در شرایط ناسالم برای گروههای حساس قرار داشت که این وضعیت امسال به ۱۶ روز کاهش یافت. نکته حائز اهمیت این است که سال گذشته تهران 5 روز آلودگی هوا برای تمامی گروهها را تجربه کرد که امسال این وضعیت به 8 روز افزایش پیدا کرده است. آلاینده شاخص هوای آذرماه سال ۱۴۰۱ نیز مانند آذرماه سال گذشته طی ۳۰ روز ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بود. کمینه شاخص ثبت شده برای آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون عدد ۷۰ و بیشینه آن عدد ۱۷۲ را نشان میدهد.
چهارمین کشتی ایرانی عازم ونزوئلا شد
چهارمین کشتی حاوی بارهای صادراتی ایران با برنامهریزی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عازم ونزوئلا شد. به گزارش ایسنا، در راستای سیاستهای دولت سیزدهم و با تاکید بر ضرورت توسعه صادرات کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی، چهارمین کشتی حاوی محمولههای صادراتی تولیدکنندگان ایرانی راهی ونزوئلا شد. بر اساس پیشبینیهای صورتگرفته از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مقرر است کشتی بعدی حاوی محمولههای صادراتی ایران، در صورت تکمیل ظرفیتهای پیشبینیشده، بهمن ماه سال جاری روانه ونزوئلا شود. همچنین کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در مکاتبات متعددی که با مراجع ذیصلاح و اتاقهای بازرگانی داشته، آمادگی خود را جهت برقراری خط منظم حمل بار صادراتی به کشور ونزوئلا اعلام کرده که در صورت استقبال تجار و صادرکنندگان ایرانی، امکان برقراری این خط منظم فراهم بوده و ناوگان ملی کشتیرانی محدودیتی در این زمینه نخواهد داشت. بررسیهای اقتصادی صورت گرفته حکایت از آن دارد که حمل بار به طریق دریایی، تاثیر قابل توجهی در حمل بار صادراتی صادرکنندگان ایرانی داشته و برخی مسیرهای پیشنهادی به تجار و صادرکنندگان از طریق ترکیب زمینی و ریلی برای حمل بار صادراتی به ونزوئلا علاوه بر افزایش مدت زمان حمل بار، منجر به بالا رفتن هزینههای جانبی نیز خواهد شد. در عین حال کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در صورت افزایش تقاضا برای حمل بار به مقصد این کشور، بهطور قطع با بهکارگیری کشتیهای دارای تناژ بالاتر خود، نسبت به کاهش هزینه حمل بار اقدام خواهد کرد.