زمان انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالا مشخص شد
کالاخبر| شرکت بهمن موتور یکشنبه هفته آینده ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران با سررسید دو ساله میکند. حجم عرضه اولیه حدودا ۶ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین تعیین شده است که هر هزار قرارداد معادل یک دستگاه خودرو خواهد بود. براساس اعلام مدیریت بازارهای مشتقه و صندوقهای کالایی، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد خودروی وانت کارا ۲۰۰۰ شرکت بهمن موتور در نماد «عبهمن» به تعداد ۶ میلیون و ۸۶۵ هزار قرارداد و با قیمت ۲ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۳۲۸ ریال در هر قرارداد، از طریق شرکت کارگزاری آپادانا در روز یکشنبه ۲۳ بهمن از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۱ دوره پیش گشایش، ۱۱ تا ۱۲:۳۰ دوره عادی معاملات انجام میشود و معاملات ثانویه آن از تاریخ ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ تا ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. گفتنی است هر هزار قرارداد معادل یک دستگاه خودرو است. بر اساس اطلاعیه، عرضه این اوراق به روش گشایش است و در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه بخشی از اوراق پذیرهنویسی نشوند، متعهد پذیرهنویسی مکلف به خرید اوراق باقی مانده به قیمت تعیین شده در بازار است. علاوه بر این، در صورتی که در پایان مدت عرضه اولیه، هیچ بخشی از پذیرهنویسی اوراق صورت نگیرد متعهد پذیرهنویسی مکلف به خرید اوراق به قیمت پایه خواهد بود. همچنین حجم عرضه اولیه حدودا ۶ هزار و ۱۵۳ دستگاه خودرو وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین (به شرط آنکه ارزش اوراق از ۲ هزار میلیارد تومان بیشتر نباشد) تعیین شده است. قیمت دارایی پایه نیز در عرضه اولیه بر مبنای میانگین آخرین قیمتهای وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین معامله شده در بورس کالای ایران یا آخرین قیمت استعلامی از مراجع مورد تایید بورس کالا تعیین میشود. از آنجایی که عرضه هر قرارداد سلف متفاوت با قیمت پایه در عرضه اولیه باشد اما قیمت پایه به عنوان مبنای محاسبات قیمت اعمال در اختیار فروش تبعی، قیمت اعمال اختیار خرید تبعی قرار خواهد گرفت. براساس اطلاعیه عرضه، قیمت خرید بازارگردان در معاملات ثانویه با بازارگردانی به روش قیمت بازار با دامنه مظنه ۲ درصد است. بازدهی این اوراق در سررسید در دو حالت قابل تبیین است. در صورتی که دارندگان اوراق نسبت به اعمال اختیار فروش خود به قیمت ۱۳۶ درصد ضرب در قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کنند، این اوراق در سررسید برای سرمایهگذاران دو ساله بازدهی حداقل ۳۶ درصدی خواهد داشت. اما درصورتی که شرکت بهمن موتور نسبت به اعمال اختیار خرید خود به قیمت ۱۴۴ درصد ضرب در قیمت پایه در عرضه اولیه اقدام کند، بازدهی در سررسید حداکثر ۴۴ درصد خواهد بود. بر اساس اطلاعیه عرضه، زمان سررسید اوراق دو سال پس از عرضه اولیه است. گفتنی است نماد عبهمن در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران تعریف شده و از روز یکشنبه آماده انجام معاملات است.
مشارکت مردم در سود تولید خودرو با اوراق سلف موازی
بازارسرمایه| هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به برنامه بهمن موتور برای انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا با سررسید ۲ ساله و ارزش ۲ هزار میلیارد تومان بیان کرد: یکی از روشهای تامین مالی در دنیا فروش اوراق سلف در بازار سرمایه است. یکی از روشهای تامین مالی خودروسازان، پیش فروش خودرو بوده که با توجه به بروز برخی مشکلات در فرآیند پیش فروش و تحویل خودرو، نارضایتیهایی هم برای خودروسازان و هم برای مشتریان ایجاد شده است. وی اضافه کرد: یکی از معایب این روش تامین مالی این است که معمولا خریداران در مدت زمان ثبت نام تا تحویل خودرو، تحرکی ندارند و باید منتظر بمانند تا خودرو تحویل شده و بعد از فروش خودرو در بازار، بازدهی کسب کنند. عمیدی ادامه داد: با تصویب اوراق سلف موازی خودرو توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، این مشکلات تا حدودی برطرف شده و علاوه بر آنکه خودروسازان با انتشار این اوراق امکان تامین مالی دارند، سرمایهگذاران هم در صورت تمایل، امکان تحویل خودرو در زمان سررسید را خواهند داشت. (مشروط بر آنکه به اندازه تحویل یک خودرو، اوراق در اختیار داشته باشند) بدینترتیب اگر به سبب تورم، قیمت خودرو در طی این دو سال افزایش داشته باشد، دارندگان اوراق به دلیل فراهم بودن فرصت دریافت خودرو در زمان سررسید، از گزند تورم مصون خواهند ماند. ضمن اینکه این اوراق دارای بازارگردان نیز هستند و نقدشوندگی اوراق در این دو سال حفظ شده و امکان معاملات ثانویه اوراق در بازار سرمایه وجود دارد. وی ضمن تاکید بر مزایای تامین مالی خودروسازان از طریق اوراق سلف موازی، اظهار کرد: مزیت مهم انتشار اوراق سلف موازی کمک به تامین مالی خودرو و قطعهسازان خواهد بود. علاوه بر این خودروساز میتواند از محل جذب این سرمایه و همینطور بازارگردانی اوراق نیز بازدهی کسب کند. سرمایهگذاران هم با مبالغ اندک امکان سرمایهگذاری در بازار خودرو را خواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طرح اوراق سلف موازی استاندارد خودرویی به نوعی هدایت سرمایههای خرد مردم به سمت صنعت خودرو و قطعهسازی خواهد بود. عمیدی در ادامه در پاسخ به این سوال که «آیا تامین مالی خودروسازان از بازار سرمایه میتواند موجب کاهش جذابیت بازار سهام شود یا نه؟» گفت: با توجه به تنوع و تعدد صندوقهای سرمایهگذاری با درآمد ثابت در بازار و همینطور عمق بازار سرمایه، انتشار این حجم از اوراق و تامین مالی خودروسازان از این طریق، دغدغهای متوجه بازار سهام نخواهد کرد.