بورس روی تیغ صعود و نزول

۱۴۰۱/۱۲/۰۶ - ۰۱:۴۹:۲۱
کد خبر: ۱۹۹۵۳۱
بورس روی تیغ صعود و نزول

شاخص کل بورس تهران در اولین هفته اسفند ماه روزهای خوشی را تجربه کرد و توانست رشد بیش از 8 درصدی را در کارنامه خود ثبت کند؛ بر همین اساس دومین هفته اسفند ماه نیز برای بورس تهران پربار خواهد بود و احتمالا شاهد رشد شاخص و قیمت‌ پایانی تک سهم‌های بازار باشیم.

در هفته اخیر پتروشیمی‌ها توانستند روزهای خوبی را پشت بگذارند و طبق اخبار مثبت این هفته نیز این صنعت سبزپوش خواهد بود. در اولین هفته اسفند ماه اعلام شد که فعلا نرخ 7 هزار تومانی پتروشیمی‌ها برداشته و ارز حاصل از صادرات آنها در بازار دوم نیمایی معامله خواهد شد.

همچنین در هفته مذکور صورتجلسه کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) منتشر شد و نرخ بهره ایالات متحده باید در انتظار یک افزایش ۰.۲۵ درصدی دیگر باشد. اعضای فدرال تاکید کردند که با وجود کاهش نرخ تورم طی ماه‌های گذشته، این نرخ همچنان با هدف ۲ درصدی خود بسیار فاصله دارد و آمار منتشر شده طی ماه گذشته نشان می‌دهند که تورم همچنان سرسخت است و بازار کار نیز واکنش قابل انتظاری را به افزایش‌های نرخ بهره نشان نداده است. آنها همچنین تاکید کرده‌اند تا زمانی که تورم به هدف ۲ درصدی خود نرسد، این روند سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد داشت و این موضوع ممکن است برای مدتی به طول بینجامد.

در ادامه ذکر شده است که افزایش تنها ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره به اعضای فدرال این فرصت را می‌دهد که با دقت و زمان بیشتری آمار و داده‌های پیش رو را مورد بررسی قرار دهند تا بتوانند تصمیم‌گیری‌های بهتری را در جلسات بعدی داشته باشند. در این صورت جلسه همچنین اشاره شده است که وجود برخی مسائل همچون تداوم جنگ روسیه و اوکراین، بازگشایی اقتصاد چین و افزایش تقاضا از آن سمت، عدم قطعیت درباره چشم‌انداز آینده اقتصاد و... احتمال افزایش دوباره تورم را قوت می‌بخشد. احتمال ایجاد یک رکود اقتصادی در سال ۲۰۲۳ نیز از نگرانی‌هایی است که ذهن فعالان اقتصادی را به خود مشغول کرده و در صورتجلسه FOMC نیز به آن اشاره شده است. در این صورتجلسه ذکر شده که برخی از اعضا اعتقاد دارند نشانه‌های بیشتری از حرکت اقتصاد امریکا به سمت یک رکود مشاهده می‌شود. بنابراین می‌توان اینگونه برداشت کرد که احتمالا در نشست بعدی فدرال رزرو نیز شاهد یک افزایش ۰.۲۵ درصدی نرخ بهره باشیم. فدرال رزرو در آخرین نشست خود در ژانویه ۲۰۲۳، نرخ بهره را ۰.۲۵ درصد افزایش داد و به محدوده ۴.۵ تا ۴.۷۵ درصد رساند.

از این رو می‌توان نرخ بهره بعدی ایالات متحده را در محدوده ۴.۷۵ تا ۵ درصد در نظر گرفت. بازارهای جهانی نسبت به این خبر واکنش نشان می‌دهند و انتظار می‌رود بورس نیز بلافاصله نسبت به این خبر واکنش نشان دهد. به واسطه این خبر احتمالا با افزایش نرخ کامودیتی‌ها مواجه شویم و با افزایش آن نیز بورس تهران می‌تواند بلافاصله واکنش نشان دهد.‌ انتظار می‌رود که پس از این جلسه قیمت نفت، طلا، روی، مس و دلار به صورت موقت با افزایش نرخ مواجه شوند؛ اما پس از چند هفته این افزایش نرخ جای خود را به رشد خواهد داد و آن زمان قیمت‌ها صعود و به واسطه آن بورس نیز صعودی می‌شود. به هر ترتیب و با توجه به اخبار بورس‌های جهانی انتظار می‌رود که بورس تهران در دومین هفته اسفندماه به واسطه حمایت و اخبار رشد کند و احتمالا این رشد تا پایان سال ادامه داشته باشد. چرا که طبق سنت اسفند ماه زمان فروش و تسویه‌ حقوقی‌های بزرگ بازار سرمایه است و هر ساله به علت این تسویه بازار مثبت می‌شود و بنابر احتمالا قوی در زمان باقی مانده شاخص و قیمت اغلب سهام موجود در بازار مثبت باشد.

معاملات بازار در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل بورس در اولین هفته اسفند ماه برخلاف ماه گذشته وضعیت خوبی را پشت سر گذاشت؛ اما شاخص در آخرین روز کاری هفته منفی شد. شاخص کل هفته گذشته روی عدد یک میلیون و 524 بود. این هفته اما شاخص کل در محدوده یک میلیون و 656 هزار واحدی ایستاد و در نهایت رشد 8.6 درصدی را تجربه کرد. سایر شاخص‌های بازار نیز رشد خوبی داشتند و شاخص هم‌وزن با رشد 6 درصدی در سطح 503 هزار و 202 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس رشد 7.2 درصدی را تجربه کرد و در تراز 21 هزار و 346 واحدی ایستاد. در هفته‌ای که گذشت ارزش معاملات خرد و حق‌تقدم‌ها نسبت به هفته اخیر روند افزایشی داشت. بر همین اساس روز یکشنبه ارزش معاملات 4 هزار و 269 میلیارد تومان، روز دوشنبه 6 هزار و 337 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 9 هزار و 214 میلیارد و روز چهارشنبه 6 هزار و 594 میلیارد تومان برای ارزش معاملات خرد و حق‌تقدم‌ها ثبت شد.

در مجموع ارزش معاملات خرد و حق‌تقدم‌های این هفته به 26 هزار و 514 میلیارد تومان رسید؛ این درحالی است که ارزش معاملات هفته قبل برابر 13 هزار و 11 میلیارد تومان بود. در هفته اخیر سهامداران تنها چهار روز کاری معامله کردند. روز یکشنبه و چهارشنبه نیز شاهد خروج نقدینگی از بازار سرمایه بودیم. بر همین اساس روز یکشنبه 274 میلیارد تومان و روز چهارشنبه 389 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. همچنین روز دوشنبه 976 میلیارد تومان و روز سه‌شنبه 344 میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار سرمایه شد که در مجموع این هفته 657 میلیارد تومان پول حقیقی توسط سهامداران وارد بازار شد.

در این هفته کاری شاخص صنعت فلزات اساسی با افزایش ۱۴.۰۲ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت ذغال سنگ با افزایش ۱۲.۳۴ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. نکته مهم اینکه در این هفته صنعتی با بازدهی منفی در بازار نداشته‌ایم.کمترین افزایش هم مربوط به صنعت منسوجات با رشد صفر درصد بود.

در اولین هفته اسفند ماه صندوق‌های با درآمد ثابت سه روز خروج و تنها یک روز ورود نقدینگی را شاهد بودند؛ به‌طوری که یکشنبه ۱۸۲ میلیارد تومان، دوشنبه یک هزار و ۳۸۲ میلیارد تومان و سه‌شنبه ۵۵۳ میلیارد تومان نقدینگی از این صندوق‌ها خارج شد و تنها در روز چهارشنبه ۶۸۲ میلیارد تومان، این صندوق‌ها ورود نقدینگی را ثبت کردند که در مجموع برای این صندوق‌ها یک هزار و ۴۳۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی رقم خورد.

 

ارسال نظر