مهار آلودگی هوا با منع ورود بار به تهران
رییس پلیس راهور تهران بزرگ، تاسیس شهرکهای باربری در خارج از محدوده شهری پایتخت را یکی از راهکارهای مهم برای کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد بیش از حد خودروهای سنگین در تهران دانست و گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد بار کل کشور وارد تهران میشود و ۳۰ درصد آن دوباره از پایتخت به سایر نقاط کشور توزیع میشود. برای حل این معضل، باید شهرکهایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیونها و تریلیهای حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند.
به گزارش ایلنا، تردد شبانه کامیونها و تریلیهای باربری در شهر تهران طی سالها به عنوان یکی از اصلیترین علل آلودگی هوای پایتخت به شمار رفته است. آبان ماه ۹۶، عیسی کلانتری، رییس وقت سازمان حفاظت محیطزیست سهم تردد شبانه خودروهای سنگین در آلودگی هوای تهران را ۳۰ درصد اعلام کرد. در آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران در سال ۹۸ نیز سهم خودروهای دیزلی در تولید ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون به عنوان اصلیترین آلاینده هوای پایتخت، ۳۵ درصد اعلام شد.
همچنین دیماه امسال، زهره عبادتی، معاون محیط زیست انسانی ادارهکل حفاظت محیطزیست استان تهران گفته بود، بسیاری از خودروهای سنگینی که شبانه وارد تهران میشوند و باکهای خود را در خارج از شهر پر میکنند، مشغول سوزاندن سوختهای غیراستاندارد هستند. براساس آمارهای پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، حدود ۴۰ درصد بار کشور ابتدا به پایتخت میآید و تنها ۱۰ درصد از آن در سطح شهر تهران توزیع میشود و ۳۰ درصد دیگر، از تهران به سایر نقاط کشور فرستاده میشود. این یعنی بخش زیادی از آلودگی هوایی که تهرانیها متحمل میشوند، صرفا به خاطر آن است که سیستم توزیع بار بسیاری از نقاط کشور در پایتخت متمرکز شده است.
این نکتهای است که سردار محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با ایلنا روی آن دست گذاشت و اظهار کرد: ما برای حل معضل تردد بیش از حد کامیونها، تریلیها و سایر خودروهای سنگین مربوط به باربری در سطح شهر تهران، باید کاری را انجام دهیم که در سراسر دنیا انجام میشود، در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا، شهرکهای باربری در خارج از سطح شهر مستقر شدهاند و در تهران نیز باید چنین کاری انجام شود. یعنی باید شهرکهایی را ایجاد کنیم که در خارج از شهر تهران قرار داشته باشند و توزیع بار مربوط به سایر نقاط کشور در آنها انجام شود تا دیگر کامیونها و تریلیهای حامل بار شهرهای دیگر وارد پایتخت نشوند.