هشدار زرد آلودگی هوا در تهران
هوای آلوده در استان تهران تا ظهر دوشنبه تداوم خواهد داشت. دیروز هوای پایتخت برای سومین روز متوالی در شرایط «ناسالم برای گروههای حساس» قرار گرفت. از همین رو، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد آلودگی هوا خبر داد و گفت: از امروز تا دوشنبه ۲۳ آبان شاهد کاهش کیفیت هوا در بخشهای مرکزی، غربی و نیمه جنوبی استان تهران هستیم. حامد یزدی مهر، در جمع خبرنگاران از صدور هشدار آلودگی هوا شماره دو سطح زرد در استان تهران خبر داد و گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی از امروز تا ظهر دوشنبه 23 آبان ماه به دلیل پایداری نسبی جو و عدم وجود وزش باد قابل ملاحظه، در بخشهای مرکزی، غربی و نیمه جنوبی استان، کاهش کیفیت هوا را شاهد خواهیم بود. به گزارش تسنیم، مدیرکل مدیریت بحران استان تهران افزود: با توجه به افزایش شاخصهای آلودگی هوا کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروههای حساس و در پارهای نقاط در حد ناسالم برای همه افراد است. یزدی مهر ادامه داد: به همه مردم توصیه میشود از رفتوآمد غیرضروری و بلندمدت در فضای باز در سطح شهر خودداری کنند چرا که هوا در حال حاضر با توجه به هشدارها برای افراد ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماریهای قلبی و تنفسی مناسب نیست. بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، وضعیت جوی این استان، آسمانی ابری و در شهرهای پرجمعیت استان، افزایش آلایندهها و کاهش کیفیت هوا پیشبینی میشود. به گزارش فارس، با بررسی آخرین نقشههای هواشناسی، تصاویر ماهوارهای و خروجی مدلهای پیشیابی عددی حاکی از جوی پایدار در استان تا ظهر فردا است که به موجب آن آسمان قسمتی ابری و در شهرهای پرجمعیت استان افزایش آلایندهها موجب کاهش کیفیت هوا خواهد شد. در ارتفاعات استان طی ساعات بعد از ظهر امروز افزایش ابرناکی و بارشهای پراکنده برف و باران و پدیده مه دور از انتظار نخواهد بود. از نظر دمایی تغییرات محسوسی در بیشینه دما تا روزهای پایانی هفته جاری به وجود نمیآید. آسمان تهران امروز (۲۲ آبان) کمی ابری همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۷ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد و طی دوشنبه (۲۳ آبان) کمی ابری همراه با غبار صبحگاهی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیشبینی میشود. بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین 101 تا 150 را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط «ناسالم برای گروههای حساس» است. افزایش آلودگی هوای پایتخت در روزهای سرد سال پدیدهای جدید نیست اما نکته قابل تأمل این است که همچنان شاهد ترک فعل دستگاهها درخصوص آلودگی هوا و نادیده گرفتن این موضوع مهم هستیم. عدم توجه دستگاههای مسوول به موضوع آلودگی هوا درحالی است که بر اساس گزارش وزارت بهداشت در سال 1400 در 27 شهر آلوده کشور با 35 میلیون جمعیت، حدود 21 هزار مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا ناشی از ذرات معلق 2.5 میکرون در بزرگسالان گزارش شد که 30 میلیارد دلار هزینه به کشور وارد کرده است همچنین در تهران 6 هزار نفر جان خود را به این علت از دست دادهاند. آلودگی هوا در تهران ناشی از 2 عامل آلایندههای متحرک (خودرو، اتوبوس، موتورسیکلت و ...،) و منابع آلاینده ثابت (نیروگاهها، پالایشگاهها و...،) است. سهم منابع متحرک در آلودگی هوای تهران توسط آمار یا گفته اشخاص مختلف بین 59 تا 83 درصد بیان شده است و به گفته کارشناسان اگر تنها مشکل آلودگی هوا را در بخش منابع متحرک حل کنیم، تعداد روزهای آلوده پایتخت از نصف مقدار فعلی نیز کمتر خواهد شد! آلودگی هوا از طریق منابع متحرک به واسطه عواملی که در ادامه به آنها میپردازیم، اتفاق افتاده است:
خودروهای فرسوده یکی از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران هستند و به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، حدود 400 هزار خودرو فرسوده روزانه در پایتخت تردد میکنند . تردد این تعداد خودرو فرسوده در تهران درحالی است که بحث اسقاط خودرو همچنان مغفول مانده و درحالی که دولت لایحه جدید خود برای اسقاط خودرو را عملیترین راهکار اسقاط میداند، مجلس شورای اسلامی این لایحه را فرار دولت از فرآیند اسقاط میداند و هنوز با آن موافقت نکرده است.
در این حال، خودروهای ساخت داخل علاوه بر اینکه ایمنی پایینی دارند، سیستم احتراق بسیار قدیمی نیز دارند که همه نهادها از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، پلیس راهور و مجلس شورای اسلامی از آن گلهمند هستند. علاوه بر کیفیت ساخت پایین، لابیگری خودروسازها نیز باعث افزایش سن مراجعه این خودروها به مراکز معاینه فنی شده و سبب شده تا این خودروها مدت زمان بیشتری را بدون نظارت معاینه فنی به آلوده کردن هوای پایتخت بپردازند. به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، موتورسیکلتهای کاربراتوری 7 برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد میکنند و همچنین 3 میلیون از این موتورسیکلتها در تهران تردد دارند! برای حل این مشکل قرار بود که از ابتدای سال 1401 تردد موتورسیکلتها و تاکسیهای کاربراتوری در شهر تهران ممنوع شود اما به دلیل عدم تأمین اعتبار لازم برای طرحهای تشویقی و پرداخت کمک هزینه به دارندگان موتورسیکلتهای کاربراتوری، این طرح نیز مغفول ماند.وسایل نقلیه عمومی و به ویژه اتوبوسهای شرکت واحد نیز یکی از عوامل اصلی آلایندگی در شهر تهران هستند و حدود 30 درصد از آلایندگی که به واسطه منابع متحرک تولید میشود به واسطه وسایل حمل و نقل عمومی است.