طلا و دلار در شوک پکن

۱۴۰۱/۱۲/۲۱ - ۰۳:۰۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۰۸۷۹
طلا و دلار در شوک پکن

هرچند دولت سیزدهم کار خود را با این شعار محوری کار خود را آغاز کرد که اقتصاد ایران با توافق‌های بین‌المللی گره نخواهد زد اما به نظر می‌رسد با گذشت بیش از یک و نیم سال از آغاز به کار تیم اقتصادی رییسی، حالا آنها نیز به خوبی فهمیده‌اند که بهبود روابط با جهان، می‌تواند تاثیرات مثبت قابل توجهی بر اقتصاد کشور بگذارد.

چند ماه پس از توقف مذاکرات برجام و تیره شدن روابط دو طرف که به ثبت رکوردهای جدید قیمتی در بازارهایی مانند ارز و طلا منجر شد، سفر هفته قبل رافائل گروسی ، رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی -  به تهران و توافقاتی که دو طرف برای بهبود سطح همکاری‌ها داشتند، بازار ارز به این موضوع واکنشی مثبت نشان داد و قیمت دلار که تا مرز 60 هزار تومان نیز بالا رفته بود، روند نزولی خود را آغاز کرد. این روند مثبت از عصر جمعه وارد فاز جدیدی شد، جایی که ایران و عربستان سعودی اعلام کردند که با میانجیگری چین، پس از هفت سال، روابط سیاسی خود را از سر خواهند گرفت و سفارت‌هایشان را ظرف دو ماه آینده بار دیگر باز خواهند کرد. خبری که در کنار مسائلی سیاسی، در اقتصاد نیز تاثیر جدی خود را گذاشته است.

از روز گذشته که خبر توافق ایران و عربستان با میانجی‌گری چین به‌طور رسمی منتشر شد کشورهای مختلف به ویژه کشورهای منطقه و حوزه خلیج فارس و نیز کشورهای اروپایی و امریکا به این توافق و ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی آن واکنش نشان دادند. در ادامه این واکنش‌ها در بین کشورهای اروپایی وزارت امور خارجه فرانسه به این توافق واکنش نشان داد. وزارت خارجه فرانسه پس از اعلام ایران و عربستان برای بهبود روابط میان دو کشور بیانیه‌ای منتشر و از توافق تهران و ریاض که با میانجی‌گری چین انجام شد، استقبال کرد. وزارت امورخارجه فرانسه در بیانیه خود تصریح کرد: کاترین کولونا، وزیر امور خارجه از گفت‌وگو و هر ابتکار عملی که بتواند کمک ملموسی به کاهش تنش‌ها و تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای بینجامد، حمایت می‌کند. فرانسه در ادامه این بیانیه از ایران خواست تا از آنچه اقدامات بی‌ثبات‌کننده عنوان کرده است، صرف نظر کند.

همچنین آن کلر لوژاندر، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه ضمن قرائت این بیانیه خاطرنشان کرد که فیصل بن فرحان، وزیر امورخارجه عربستان در دیدار با کاترین کولونا همتای فرانسوی خود در پاریس وی را در جریان این توافق قرار داده بود. عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتی با اشاره به توافق ایران و عربستان برای برقراری روابط دو جانبه نوشت: وزارت امور خارجه امارت اسلامی از، از سرگیری روابط دیپلماتیک پادشاهی عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران استقبال کرده و این گام مثبت را گامی مهم در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه می‌داند. وی ادامه داد: امارت اسلامی با در نظر گرفتن سیاست خارجی متوازن این کشور، توسعه دیپلماتیک بین عربستان سعودی و ایران به توسعه روابط و همکاری‌های چندجانبه در منطقه کمک می‌کند.

ما همچنین از تلاش‌های جمهوری خلق چین که میزبان مذاکرات بین عربستان سعودی و ایران برای ثبات منطقه بوده است، سپاسگزاریم. وزارت خارجه سوریه نیز با استقبال از توافق عربستان و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک تاکید کرد که این گام مهم منجر به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و گسترش همکاری‌ها خواهد شد. وزارت خارجه سوریه تاکید کرد که از تلاش‌های صادقانه چین در این زمینه قدردانی می‌کنیم. دمشق تاکید کرد که این اقدام در راستای منافع مردم دو کشور و تمام منطقه خواهد بود. فادی الشمری، مشاور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق در صفحه توییتر خود نوشت که توافق همسایگان عزیزمان عربستان و ایران را تبریک می‌گوییم. وی نوشت: دیپلماسی اعتدالی منجر به تحکیم روابط و ایجاد ثبات در منطقه می‌شود و بر صلح جهانی تاثیر می‌گذارد.

مشاور نخست وزیر عراق گفت که بغداد نقشی محوری برای نزدیک کردن رویکردهای دو کشور ایفا کرد. همچنین قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق در صفحه توییتر خود نوشت که از تلاش‌های عراق و عمان و چین که منجر به توافق تاریخی میان ایران و عربستان شد تقدیر می‌کنیم. وی نوشت: ما یقین کامل داریم که این توافق نتایج مثبتی برای عراق و منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت و تاکید می‌کنیم که گفت‌وگوی دیپلماتیک بهترین راه برای حل اختلافات و درگیری میان کشورهای دوست و برادر است.

همچنین در گفت‌وگوی تلفنی وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان، بدر السید البوسعیدی وزیر امور خارجه عمان ضمن ابراز خرسندی از توافق شکل گرفته بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی، مراتب تبریک خود و دولت عمان به وزیر امور خارجه کشورمان را اعلام داشت. امیرعبداللهیان نیز از تلاش‌های قبلی عمان در زمینه حصول توافق بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی تشکر و قدردانی کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان همچنین آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای لغو تحریم‌ها را مورد بررسی و تبادل نظر قرار دادند.

وزارت خارجه سودان از توافق ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط میان دو کشور استقبال کرد. وزارت خارجه سودان در بیانیه‌ای تاکید کرد که این توافق بی‌شک تاثیرات مثبتی بر اوضاع منطقه خواهد گذاشت. در این بیانیه از نقش کشورهای میانجیگر در این زمینه به ویژه چین تقدیر شده است.

همچنین عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین که در مذاکرات ایران و عربستان حضور داشته، توافق ایران و عربستان برای عادی‌سازی روابط را یک پیروزی برای صلح توصیف کرد. وانگ یی، عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رییس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین پس از آنکه ایران، عربستان سعودی و چین در یک بیانیه سه جانبه از توافق تهران و ریاض برای بهبود روابط خبر دادند، خاطرنشان کرد که مذاکرات موفقیت‌آمیز ایران و عربستان یک پیروزی برای گفت‌وگو و صلح است.

در کنار مسائل سیاسی، این توافق که تنها بر روی کاغذ نهایی شده و ظرف روزها و هفته‌های آینده، تاثیر عملی خود را نشان خواهد داد، باعث کاهش جدی قیمت‌ها در بازار ارز و طلا شد. قیمت انواع ارز از ابتدای هفته گذشته روند کاهشی به خود گرفت و هر دلار امریکا تا کمتر از ۴۷ هزار تومان در بازار غیر رسمی کاهش یافت.دیروز نیز و در ادامه روند نزولی نرخ ارز، به نظر می‌رسد بازار همچنان به کاهش قیمت ادامه خواهد داد، چرا که در ساعات گذشته هر دلار امریکا در بازار غیر رسمی از حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ تومان معاملات امروز را آغاز کرد و نهایتا تا لحظه انتشار این خبر با کاهش حدود ۲۰۰۰ تومانی قیمت به حدود ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز رسید. یورو نیز در بازار غیر رسمی دیروز با بیش از ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت به حدود ۵۰ هزار تومان رسید. بازار ارز برخلاف هفته‌های گذشته تب و تابی ندارد و خریدار چندانی برای دلار و یورو نیست، بلکه مردم با توجه به سیگنال‌هایی که دریافت کردند عمدتا خواهان فروش ارز خود هستند. صرافی‌ها امروز ساعات خلوتی را در آغاز کار این هفته‌شان سپری کردند.

این قیمت‌ها ظهر دیروز بود. خبرهایی که ساعات پایانی روز گذشته مخابره شدند از این حکایت داشتند که قیمت دلار حتی تا حدود 44 هزار تومان نیز پایین آمده و قیمت یورو نیز به حوالی 47 هزار تومان رسیده است. در ساعات گذشته، تعداد فروشندگان ارز از تعداد خریداران بسیار بیشتر بوده است. 

در بازار طلا نیز همین روند ادامه داشت. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران از کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در بازار نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته، به‌رغم روند صعودی قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی خبر داد و گفت: از بهای سکه سه میلیون تومان و از بهای هر گرم طلا ۲۱۰ هزار تومان کاسته شده است.

نادر بذرافشان ضمن اعلام خبر ریزش قیمت‌ها در بازار (شنبه ۲۰ اسفند ماه) سکه و طلا نسبت به آخرین معاملات پایانی هفته گذشته (پنجشنبه)، گفت: این ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که به دنبال مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز اتفاق افتاده، در حالی که اونس جهانی طلا نسبت به روز پنجشنبه هفته گذشته، افزایش ۴۳ دلاری را تجربه کرده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته اعلام کرد: براساس آخرین معاملات امروز (شنبه) هر مثقال طلای ۱۷ عیار حدوداً یک میلیون تومان کاهش قیمت را تجربه کرده و به هشت میلیون و ۹۵۰ هزار تومان به ازای هر مثقال رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با حدود ۲۱۰ میلیون تومان کاهش در بازار امروز دو میلیون و ۶۷ هزار تومان تعیین قیمت شده است. حباب سکه نیز در محدوده پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بود، در حال حاضر در محدوده پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر قطعه سکه تمام طرح جدید سه میلیون تومان کاهش قیمت داشته است و به ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح جدید نیز با دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش به ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است. نیم سکه نیز با افت یک میلیون تومانی به ۱۵ میلیون تومان و ربع سکه با افت ۸۰۰ هزار تومانی به ۹ میلیون تومان رسیده است. سکه‌های گرمی بانک مرکزی نیز با حدود ۳۰۰ تومان کاهش به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. بذرافشان تصریح کرد: قیمت‌ها به ثبات نسبی رسیده و کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. 

 

ارسال نظر