رخت سبز تن شاخص می‌ماند

۱۴۰۲/۰۱/۲۱ - ۰۲:۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۰۲۹۱۲
رخت سبز تن شاخص می‌ماند

تنها 10 روز معاملاتی از سال جدید می‌گذرد و شاخص کل بورس توانست قله دو میلیونی را فتح کند و در میانه مسیر نیز موفق عمل کرد و تا امروز توانسته رکوردهای خوبی به جا بگذارد و روز گذشته نیز رکورد ارزش معاملات شکست. ارزش معاملات ریالی و دلاری بازار سهام امروز صعودی بود و توانست رکورد سال‌ اخیر را بشکند و باتوجه به این شرایط این احتمال می‌رود شاخص تا پایان سال تمام رکوردهای خود را بشکند. برخی از کارشناسان می‌گویند که شاخص تا محدوده دو میلیونی می‌تواند رشد کند.

در دومین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران توانست با رشد کمتر از یک درصدی به تراز یک میلیون و 212 هزار واحدی رسید؛ همچنین شاخص هم‌وزن کل با رشد 11 هزار و 352 واحدی به محدوده 687 هزار واحدی رسید. امروز ارزش معاملات بازار سرمایه به 16، 266 میلیارد تومان رسید. البته در معاملات امروز 1، 098 میلیارد تومان ورود نقدینگی پول حقیقی به بازار داشتیم که این ورود پول نشان از افزایش اعتمادها می‌دهد. نکته مهم اینجاست که مسوولان دولتی نباید با عملکرد خود باعث کاهش اعتماد در بازار سرمایه و بدنه اقتصادی کشور شوند. کاهش اعتماد نسبت به بازار سهام می‌تواند اعتماد مردم نسبت به اقتصاد کشور را خدشه‌دار کند.

تمام داده‌ها و تحلیل‌ها خبر از ارزندگی بازار سرمایه می‌دهد و این یعنی خرید در شرایط ارزنده در میان مدت وبلندمدت می‌تواند سودآور باشد؛ اما همچنان بخشی از پرتفوی‌ها همانند سال 99 در زیان هستند که علت آن به ارزش دلاری و P/E بازار سهام باز می‌گردد. این روزها بازار سرمایه بازدهی بیش از تورم دارد و این در نوع خود یک چراغ سبز برای جذب بیشتر سرمایه‌ها و نقدینگی‌های سرگردان در بازار است. در حال حاضر بازار سرمایه در حال جبران زیان‌های گذشته خود است و زمانی که بازار سرمایه از نظر دلاری و P/E بتواند به محدوده سال 99 و اوج رشدها برسد زیان سهامداران جبران خواهد شد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که پس از جبران زیان این سهامداران با سرمایه‌های مجددا در معاملات سرمایه‌گذاری خواهند کرد و شاهد رونق بیش از پیش بورس خواهیم بود. نکته مهم و اساسی اینجاست که اگر دخالتی در روند معاملات یا بازار سرمایه انجام شود تمام شرایط به گذشته باز می‌گردد و در نهایت شاخص کل روند نزولی به خود می‌گیرد. عدم دستکاری در بازار و عوامل تاثیرگذار آن می‌تواند در میان مدت بورس را به بهترین حالت صعودی برساند و زیان پرتفوی سهامداران را نیز نسبت به گذشته نیز کمتر خواهد شد. شاخص پس از رسیدن به قله سال 99، اکنون در حال رشد و جبران زیان و ساخت سود برای سهامداران جدید است و به نظر می‌رسد امسال شاخص کل بورس بتواند بازدهی بیش از بازارهای موازی داشته باشد و به نوعی بازار برنده در رقابت‌های ماهانه و سالانه شود. 

رشد حداقل 40 درصدی شاخص

سروش گرامی، کارشناس بازار سرمایه به ایبنا گفت: در سال ۱۴۰۲ تحلیل گران اقتصادی چشم‌انداز کاهشی برای قیمت کامودیتی‌ها متصور نیستند. به دلیل اینکه بیشترین ارزش بازار سهام در کشور ما کامودیتی محور است، این موضوع یک پیشران قوی است برای شرکت‌هایی که کالاهای پایه تولید می‌کنند، مانند شرکت‌های تولید کننده فلزات و پتروشیمی‌ها. یکی از مزیت‌های شرکت‌های تولید کننده کالاهای پایه این است که نرخ ارز صادراتی این شرکت‌ها با نرخ مرکز مبادله ارز و طلا صورت می‌گیرد.

در سال گذشته نرخ ارز صادراتی شرکت‌های کامودیتی محور حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود و پیش بینی می‌شود نرخ ارز صادراتی در سال جاری به ۴۰ هزار تومان برسد، این موضوع تاثیر زیادی در رشد بازدهی شرکت‌های کامودیتی محور دارد. بنابراین شرکت‌های فلزاتی و پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ به دو دلیل کاهش نیافتن قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز صادراتی موجب خواهد شد تا این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ بیشترین رشد را تجربه کنند.

تحلیلگران بازار سرمایه انتظار سال نرمالی را برای بازار سهام دارند، بدین ترتیب در سال جاری شاخص کل بازار سهام حداقل ۴۰ درصد رشد را تجربه خواهد کرد. با توجه به اینکه شاخص کل بازار سرمایه شروع خود را در سال ۱۴۰۲ با حدود دو میلیون واحدی آغاز کرد، شاخص کل بورس حداقل تا پایان سال تا کانال دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی رشد خواهد کرد.

پایان بورس دیروز

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه، ۲۰ فروردین با ۱۰هزار و ۲۵۸ واحد افزایش، در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۱۲ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۱۱ هزار و ۳۵۲ واحد افزایش به ۶۸۷ هزار و ۸۹۸ واحد و شاخص قیمت با ۶ و ۷۰۴ واحد رشد به ۴۰۶ هزار و ۲۶۵ واحد رسید. روز گذشته در معاملات بورس تهران، بیش از ۲۰ میلیارد و ۳۳۰ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۲ هزار و ۵۹۰ میلیارد رالا معامله شد.

همچنین معدنی صنعتی گل گهر (کگل) با چهار هزار و هشت واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و ۳۶۰ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۱۴۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با یک هزار و ۲۸ واحد و مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۹۹۴ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با سه هزار و ۹۶۴ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) با ۸۷۶ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۴۷ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۵۴۳ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شد. بر پایه این گزارش، روز یکشنبه نماد ایران‌خودرو (خودرو)، سایپا (خساپا)، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو (خگستر)، گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی ایرانیان (پترول) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۷۹۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۱ هزار و ۳۵۹ میلیارد رالت دادوستد شد. شاخص فرابورس نیز دومین روز کاری هفته بیش از ۴۲۸ واحد افزایش داشت و به ۲۷ هزار و ۴۸۷ واحد رسید. در این بازار بیش از ۹ میلیارد و ۵۷۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی دادوستد شد و تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۵۶۸ هزار و ۶۶۷ نوبت بود. پتروشیمی مارون (مارون)، پلیمر آریاساسول (آریا)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و گروه انتخاب الکترونیک آرمان (انتخاب) تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند. همچنین فرابورس ایران (فرابورس)، صنعتی مینو (غصینو)، پالایش نفت شیراز (شراز)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) با تاثیر منفی بر این شاخص همراه بودند.

 

ارسال نظر