مقاومت بیت‌کوین ادامه دارد

۱۴۰۲/۰۱/۲۶ - ۰۳:۱۹:۰۵
کد خبر: ۲۰۳۲۱۱
مقاومت بیت‌کوین ادامه دارد

با کنترل موج ورشکستگی بانکی در ایالات متحده در ماه گذشته و خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به سیاست‌های پولی فدرال رزرو، قیمت بیت‌کوین بار دیگر توانست تا به بالای سطح 000/30 دلاری برسد و خود را در این محدوده حفظ کند. بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳، بهترین عملکرد را در میان سایر دارایی‌ها داشته است و این دارایی معمولاً سریع‌ترین و شدید‌ترین واکنش را به این شکل از تغییرات پولی نشان می‌دهد.» بیت‌کوین آخرین بار در ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۰ خرداد ۱۴۰۱) به 000/30 دلار رسیده بود و پس از آن به زیر 000/20 دلار سقوط کرد. محدوده‌ای که در بخش بزرگی از اواخر همان سال و اولین هفته‌های سال جدید در آن نوسان می‌کرد.

در حالی که سرمایه‌گذاران در حال بررسی تأثیرات ورشکستگی بانکی اخیر، تداوم فشارهای تورمی و سایر ابهامات کلان اقتصادی بودند، این ارز دیجیتال طی ۳ هفته گذشته در حدود ۲۸ هزار دلار در حال معامله بود. بیت‌کوین سال ۲۰۲۳ را با قیمت ۱۶ هزار و 600 دلاری آغاز کرد و تاکنون بیش از ۸۰درصد رشد داشته است. قیمت این ارز دیجیتال در ماه ژانویه (دی) و در بحبوحه مشاهده نشانه‌هایی مبنی بر کاهش تورم افزایش یافت اما رشد آن در ماه فوریه (بهمن) متوقف شد.

اما قیمت آن بار دیگر در اواخر ماه مارس (اسفند)، پس ورشکستگی بانک‌های سیلیکون‌ولی و سیگنچر، در زمانی که برخی از سرمایه‌گذاران ثبات سیستم پولی کنونی را زیر سوال بردند و به سمت دارایی‌های دارای ارزش ذاتی حرکت کردند، بار دیگر افزایش یافت. ریچارد میکو، مدیرعامل شعبه امریکا بنکسا، شرکت ارایه‌دهنده زیرساخت‌های پرداخت برای ارزهای دیجیتال گفت: با افت نرخ رشد بازار، شاهد کاهش فشار سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه فدرال رزرو در طول سال ۲۰۲۳ هستیم. کافی است تا تنها به بازار اوراق قرضه نگاه کنید.» بررسی بازار اوراق قرضه نشان می‌دهد که پس از آنکه معامله‌گران به سرعت انتظارات خود را نسبت به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در آینده تغییر دادند، سود اسناد ۲ ساله خزانه‌داری ایالات متحده از بالای ۵درصد در اوایل ماه مارس (اسفند) به کمتر از ۴درصد کاهش یافته است. میکو اضافه کرد: «در نتیجه، احتمالاً همچنان نقدینگی زیادی به بازار تزریق خواهد شد.

میکو خاطرنشان کرد که مطمئناً به‌دلیل این بحران بانکی که باعث جهش بیت‌کوین شد، یک تغییر روند در حال رخ‌دادن است. او افزود: «بیت‌کوین به‌شکل فزاینده‌ای به عنوان یک دارایی ذخیره‌کننده ارزش قابل‌اعتماد در نظر گرفته می‌شود که مشکلات مربوط به ذخیره‌سازی پول از طریق واسطه یا بانک را ندارد. اکنون، دیگر بیت‌کوین در حال‌پذیریش به عنوان یک دارایی بدون‌ریسک است. کاهش سلطه دلار بر بازارهای جهانی نیز که‌پذیریش بیت‌کوین را تسریع می‌کند، بخشی از این تغییر روند است. به‌طور خلاصه، با بیت‌کوین، شما بانک خودتان هستید. پیش‌بینی بازار با توجه به نوسانات اخیر دشوار است، اما اگر روند کنونی بیت‌کوین ادامه یابد، متعجب نخواهم شد.»

تبدیل بیت‌کوین به دارایی بدون ریسک

همچنین باب راس، یکی از بنیان‌گذاران سولوژنیک، یک شبکه مبتنی بر بلاک چین برای توکنیزه‌کردن اوراق بهادار، خاطرنشان کرد که مسیر بیت‌کوین از بازار سهام جدا شده و این دارایی دیگر «جذابیت روزافزون خود را به عنوان یک پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاران» را نشان داده است. او نوشت: «در حالی که می‌توان سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ را به عنوان دوره پیشرفت بیت‌کوین در نظر گرفت، زمان کنونی واقعاً نشان‌دهنده صعود آن در صحنه جهانی به عنوان یک دارایی بزرگ است.» راس خاطرنشان کرد: «در میان افزایش بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، وجود سیستم‌های بانکی متزلزل و نگرانی‌های فزاینده پیرامون ذخیایر ارزی، بیت کوین، همانطور که بسیاری پیش‌بینی کرده بودند، به عنوان پناهگاه قابل‌اعتمادی ظاهر شد. این مقطع حیاتی نشان‌دهنده یک پیشرفت اساسی برای بخش ارزهای دیجیتال است.»

 از انتشار نرخ تورم تا سقوط ارزش دلار

به گزارش کوین تلگراف، بررسی داده‌های احساسات بازار بیانگر آن است که تمایل کمی برای فروش ناگهانی در میان سرمایه‌گذاران اصلی بیت‌کوین وجود دارد. علاوه بر آن، نرخ هم‌بستگی میان بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار و دارایی‌های پرریسک نیز در حال کاهش است. داده‌های ابزار فِدواچ نشان می‌دهد که نشست ماه آینده کمیته بازار آزاد فدرال احتمالاً با یک افزایش ۰.۵ واحد درصدی دیگر پایان خواهد یافت. البته، این پیش‌بینی‌ها به‌راحتی تغییر می‌کنند و بازار نیز بلافاصله به انتشار داده‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم واکنش نشان می‌دهد.

برای جیمز چوی، تحلیلگر بازار سهام و اقتصاد کلان، تورم جنبه دیگری نیز دارد؛ از جمله تأثیر بازدارنده دلار ایالات متحده بر بازار ارزهای دیجیتال. این تحلیلگر هشدار داد که انتشار داده‌های تورم در این هفته باعث سقوط آزاد قدرت دلار در سه‌ماهه آینده خواهد شد و این اتفاق احتمالاً راه را برای کاهش بیشتر قیمت دارایی‌های پرریسک از جمله بیت‌کوین هموار می‌کند. چوی با انتشار نموداری از شاخص دلار امریکا (DXY) که اواخر سال ۲۰۲۲ به اشتراک گذاشته بود، نوشت: «به نظر می‌رسد که مردم نمی‌دانند شاخص دلار امریکا طی ۳ ماه آینده سقوط خواهد کرد. و این سقوط با انتشار گزارش داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده در این هفته آغاز خواهد شد.» برخی دیگر از تحلیلگران از جمله جیم بیانکو، رییس شرکت تحلیل کلان بیانکو ریسرچ عقیده دارند که انتشار گزارش درآمدهای بانکی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ می‌تواند باعث واکنش بازار شود. 

نوسانات قیمت بیت‌کوین  رو به افزایش است

بر اساس داده‌های گزارش کایکو، نوسانات قیمت بیت‌کوین نسبت به بازار سهام واگرایی دارد و کاهش نوسانات نزدک باعث افزایش نوسانات قیمت بیت‌کوین خواهد شد. رویداد‌های ماه گذشته، به‌ویژه ایجاد بحران بانکی در ایالات متحده برای افزایش شکاف میان روند نوسانات ۳۰روزه بیت‌کوین و شاخص نزدک به بالاترین سطح خود در یک سال گذشته کافی بود. کایکو در گزارش خود خاطرنشان کرد که هم‌بستگی میان کوین با طلا در مقایسه با شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ بیشتر است.

این شرکت افزود که هم‌بستگی معکوس میان بیت‌کوین و دلار امریکا نیز به سرعت در حال کاهش است. در عین حال داده‌های بازار نشان می‌دهند که کندل هفتگی بیت‌کوین در ۹ آوریل (۲۰ فروردین) در صرافی بیت‌استمپ با قیمت کمی بیشتر از 3000/28 دلار بسته شد. بسته‌شدن کندل هفتگی بیت‌کوین در بالاترین سطح ۱۰ ماه اخیر به‌خودی‌خود قابل‌توجه است، زیرا می‌تواند جلوی تلاش فروشندگان را برای کاهش قیمت تا سطوح پایین‌تر بگیرد. رکت کپیتال، معامله‌گر و تحلیلگر محبوب بازار در ارزیابی خود از شرایط بازار در بلندمدت، اظهار داشت که بیت‌کوین در موقعیت بسیار خوبی برای افزایش قیمت قرار دارد.

تداوم طمع در بازار

برخلاف اینکه احساسات بازار ارزهای دیجیتال در بالاترین سطح طمع از زمان اوج تاریخی قیمت بیت‌کوین در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) قرار دارد، شاهد نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از سوی سرمایه‌گذاران هستیم. در حالی که روند بیت‌کوین همچنان نامعلوم است، شرکت تحلیل آن‌چین سنتیمنت در آخر هفته گذشته به تداوم روندی اشاره کرد که مشابه رفتار سرمایه‌گذاران از اوایل سال ۲۰۲۱ است. در بخشی از این تحلیل آمده است: «به نظر می‌رسد که معامله‌گران به‌طور فزاینده‌ای از حفظ دارایی‌های خود در بلند‌مدت راضی هستند، زیرا تعداد سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در حال افزایش است.

ما در بازه ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۰) شاهد روندی مشابه بودیم، زمانی که قیمت بیت‌کوین برای اولین‌بار به بالای 000/64 دلار رسید.» در طول سه ماهه اول ۲۰۲۱، میزان طمع در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر بود، به‌طوری که شاخص ترس و طمع بیشتر زمان‌ها در بالاترین سطح خود قرار داشت. اتفاقی که به‌طور معمول درباره انجام اصلاح قیمت هشدار می‌دهد.


 

ارسال نظر